• ۱۴۰۳ جمعه ۱۴ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4395 -
  • ۱۳۹۸ شنبه ۱ تير

نامه اصلاح‌طلبان به دبيركل سازمان ملل متحد

امريكا را واداركنيد به برجام برگردد

محسن آرمين، محسن امين‌زاده، سيدمصطفي تاجزاده، سعيد حجاريان، حميدرضا جلايي‌پور، محمدرضا جلايي‌پور، محمد حسيني‌نيا ، عبدالله رمضان‌زاده، زهرا شجاعي ، محسن صفايي‌فراهاني، عباس عبدي، فيض‌الله عرب‌سرخي، عليرضا علوي‌تبار، الهه كولايي، فخرالسادات محتشمي‌پور، آذر منصوري،شهيندخت مولاوردي و بهزاد نبوي با امضاي نامه‌اي خطاب به آنتونيو گوترش، دبيركل سازمان ملل متحد خواستند در شرايطي كه ايالات متحده به همراهي اسراييل عملا در مسير شعله‌ور ساختن جنگ خانمان‌برانداز جديدي در خاورميانه حركت مي‌كند، ساكت ننشينيد. در متن اين نامه آمده است:

جناب آقاي دبيركل!

در سال ۲۰۱۵ اعضاي ثابت شوراي امنيت سازمان ملل (به‌علاوه آلمان) درباره فعاليت‌هاي هسته‌اي جمهوري اسلامي به توافق رسيدند و قراردادي را كه در ايران به برجام معروف شد، امضا كردند. اين توافق‌نامه پشتيباني وسيع بين‌المللي را به‌همراه داشت و تحت عنوان قطعنامه شماره ۲۲۳۱ در سازمان ملل ثبت شد.

توافق‌نامه هسته‌اي، تنش‌هاي منطقه‌اي و نيز خطر جنگي جديد در اين بخش از جهان را به‌گونه‌اي محسوس كاهش داد. ايرانيان نيز از اينكه دولت‌شان با راهبردي خردمندانه به سوي عادي‌سازي روابط بين‌الملل گام برمي‌دارد، خشنود شدند.

در ماه مه ۲۰۱۸ ايالات متحده امريكا در اقدامي يكجانبه از اين توافق بين‌المللي خارج شد و بلافاصله به اقدامات ايذايي گسترده عليه ساير اعضاي جامعه جهاني براي مجبور كردن آنها به ترك اين توافق‌نامه روي آورد. اكنون نيز با تشبث به صف‌آرايي دريايي و تحرك‌هاي تهديدآميز نظامي درصدد آغاز جنگ ديگري در خليج فارس است.

برجام بر اساس اين توافق استوار شد كه جمهوري اسلامي تن به سازوكاري مطمئن در جهت عدم‌ توليد بمب اتمي بدهد و در عوض تحريم‌هاي هسته‌اي لغو شود. پس طرفين تعهداتي را پذيرفتند. اكنون دولت امريكا بدون اينكه ايران از تعهدات خود در اين توافق عدول كرده باشد، يكسويه و بر خلاف تعهدات دولت قبلي ايالات متحده از آن خارج شده و ايران را با مجموعه‌اي از تعهدات مواجه كرده است، بدون اينكه بتواند از منافع برجام برخوردار شود و حتي تحريم‌ها را به شكل بدتري نسبت به گذشته اعمال كرده است. چنين رفتاري جهان را وارد عصر تازه‌اي مي‌كند كه در آن توافق‌ها و پيمان‌هاي بين‌المللي اعتباري نخواهند داشت. پس اين وظيفه سازمان ملل است كه در برابر اين روش آشكارا غيرحقوقي و مغاير منشور ملل متحد اقدام مناسب انجام دهد.

امضاكنندگان اين نامه از اعضاي سازمان ملل متحد و به‌ويژه از اعضاي دايم شوراي امنيت آن سازمان و شخص جنابعالي خواستارند در شرايطي كه ايالات متحده به همراهي اسراييل عملا در مسير شعله‌ور ساختن جنگ خانمان‌برانداز جديدي در خاورميانه حركت مي‌كند و به اين ترتيب صلح و امنيت جهاني را با مخاطرات جدي مواجه كرده است، ساكت ننشينيد و به هر شكل كه صلاح مي‌دانند، دولت امريكا را به بازگشت به برجام، لغو تحريم‌ها و ترك ماجراجويي در منطقه جنگ‌زده ما
تشويق كنند.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون