• ۱۴۰۳ دوشنبه ۱۰ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3229 -
  • ۱۳۹۴ يکشنبه ۶ ارديبهشت

گزارش «اعتماد»از جلسه‌اي كه به امضاي تفاهمنامه سه‌بندي ختم شد

كي‌روش بالاخره ماندني شد

گروه ورزش| كارلوس كي‌روش ظهر ديروز با حضور در فدراسيون فوتبال، براي تعيين تكليف نهايي درباره وضعيت خود با علي كفاشيان و رييس حراست وزارت ورزش و جوانان جلسه‌اي برگزار كرد؛ جلسه‌اي كه به امضا يك تفاهمنامه سه‌جانبه ختم شد و مرد پرتغالي را در تيم ملي فوتبال ايران ماندگار كرد.
در جريان اين جلسه مديران به كي‌روش قول داده‌اند كه مشكل مالياتي او را حل و فصل خواهند كرد و امكانات مورد نياز او و كادر فني و بازيكنان را براي آماده‌سازي قدرتمند تيم ملي ايران فراهم مي‌كنند. به اين ترتيب قرار شد كي‌روش در كنار ارايه برنامه‌ اردوها و تمرينات و بازي‌هاي تداركاتي مورد نياز خود به زودي هم جلسه‌اي با اعضاي هيات رييسه فدراسيون فوتبال برگزار كند و نقطه نظرات و خواسته‌هاي خود را هم به بالاترين مرجع تصميم‌گيرنده در فدراسيون ارايه بدهد.
علي كفاشيان و رضا حسني‌خو هم ديروز پس از پايان اين نشست صحبت‌هاي تازه‌اي با خبرنگاران رسانه‌هاي گروهي انجام داده و هر كدام نقطه‌نظرات خود درباره تفاهم با كي‌روش براي ادامه همكاري را اعلام كردند.

جزييات تفاهمنامه سه‌بندي چيست؟
همان‌طور كه اشاره شد در پايان جلسه روز گذشته تفاهمنامه سه‌جانبه‌اي بين كفاشيان، حسني‌خو و كارلوس كي‌روش امضا شد و طرفين متعهد شدند كه در چارچوب وظايف قانوني، كار خود را با قدرت انجام بدهند. در متن اين تفاهمنامه كه در رسانه‌ها هم منتشر شد آمده است:
1- مقرر شد سرمربي تيم ملي طبق توافقي في‌مابين به وظايف خود عمل كند.
2- برنامه‌هاي تيم ملي بايد با شرايط و امكانات موجود برگزار و به سازمان‌هاي مربوطه ارايه شود.
3- فدراسيون فوتبال موظف است نسبت به شرايط موجود امكانات و ملزومات لازم را براي تيم ملي فراهم كند.
همچنين با توجه به سال همدلي و همزباني دولت و ملت همه موظف به حمايت از سرمربي تيم ملي هستند و بخش مديريت فدراسيون فوتبال بايد به صورت كامل اين موضوع را مديريت كند.
اينكه با توجه به شرايط فعلي امضاي اين تفاهمنامه‌ تا چه حد اجرايي است سوالي است كه تمام اهالي فوتبال ايران به دنبال رسيدن به جواب آن هستند. همانطور كه از مفاد اين تفاهمنامه پيداست، وزارت ورزش و جوانان هيچ گونه تعهد كتبي به كارلوس كي‌روش و تيم ملي ايران نداده است و اين فدراسيون فوتبال است كه باز هم موظف شده تمام امكانات و ملزومات مورد نياز كي‌روش را فراهم كند. حال بايد ديد فدراسيون ناتوان علي كفاشيان كه با بحران شديد مالي هم دست و پنجه نرم مي‌كند مي‌تواند زمين چمن خوب براي كمپ تيم ملي، بازي‌هاي دوستانه و امكانات باب ميل كي‌روش را تا زمان تشكيل اردوي تيم ملي فراهم كند يا نه!
درخواست كفاشيان از مديران بالا دستي
علي كفاشيان بعد از پايان جلسه با كي‌روش و امضاي تفاهمنامه صحبت‌هايي را مطرح و اعلام داشت كه مسوولان قول دادند تا مشكلات مربوط به تيم ملي را حل و فصل كنند. اين در حالي است كه صحبت‌هاي كفاشيان با آنچه در متن تفاهمنامه آمده است تا حدود بسيار زيادي تفاوت داشت. كفاشيان در جمع خبرنگاران گفت: «حسني‌خو را دعوت كرديم تا در جلسه حضور پيدا كند چون احساس كرديم براي مواردي كه به فدراسيون فوتبال ارتباط ندارد بايد حمايت شويم. از طرف حسني‌خو و ديگران قول داده شد كه از تيم ملي حمايت و برخي مشكلات هم حل شود.» كفاشيان درباره مساله ممنوع‌الخروجي كارلوس كي‌روش عنوان كرد: «اين مساله همچنان ادامه دارد اما تمام تلاش‌مان را انجام مي‌دهيم تا مشكل كي‌روش حل شود. واقعيت اين است كه اين موضوع بايد به دست مسوولان بالادستي حل و فصل شود. حل شدن اين مشكل زمان ندارد و احتمالا تا چند روز آينده مشكل ممنوع‌الخروجي سرمربي تيم ملي حل خواهد شد.»
رييس فدراسيون فوتبال در شرايطي در مصاحبه خود اعلام كرد كه مديران قول داده‌اند به تيم ملي كمك كنند كه با بررسي بند‌هاي تفاهمنامه سه‌جانبه كاملا مشخص است كه وزارت ورزش زير بار هيچ تعهدي نرفته است و همه‌چيز در حد اعلام حمايت شفاهي بوده است!

حسني‌خو: هركسي نمي‌تواند با كي‌روش كار كند، برود!
صحبت‌هاي مديركل حراست وزارت ورزش و جوانان پس از جلسه روز گذشته اما در نوع خود جالب توجه بود. او قاطعانه از ‌كي‌روش حمايت و اعلام كرد كه وزارت ورزش و جوانان مي‌خواهد كه اين مربي به كارش در تيم ملي ايران ادامه بدهد. رضا حسني‌خو گفت: « با فضايي كه به وجود آمده بود تصميم گرفته شد كار ادامه پيدا كند و اكنون شرايط بسيار مناسب است. در جلسه اولي كه خدمت كي‌روش و كفاشيان بوديم و جلسه دومي كه امروز برگزار شد، به تفاهمنامه‌اي رسيديم كه فعاليت‌هاي تيم ملي در چارچوب اين تفاهمنامه انجام شود. وزارت ورزش و جوانان در حوزه ورزش موضع حمايت از همه فدراسيون‌ها را دارد و در صورتي كه مشكلاتي هم وجود داشته باشد، براي حل اين مشكلات تلاش مي‌كند.»
مشاور وزير ورزش همچنين با اشاره به تفاهمنامه سه‌جانبه‌اي كه بين فدراسيون فوتبال، كارلوس كي‌روش و وزارت ورزش و جوانان نوشته شده است، تاكيد كرد: دست‌اندركاران و مجريان ورزش در سال همدلي و همزباني دولت و ملت همه بايد براي پيشرفت و موفقيت تيم ملي تلاش كنند و امكاناتي كه براي صعود به جام جهاني نياز است فراهم شود. اگر در راه موفقيت تيم ملي، فدراسيون فوتبال نمي‌تواند كار را به خوبي مديريت كند و صحبت‌ها در خصوص تيم ملي دو صدا باشد، كفاشيان بايد اين موضوع را مديريت كرده تا تيم ملي آرامش داشته باشد. اگر كسي نمي‌تواند با كارلوس‌ كي‌روش كار كند و تفكري غير از اين تفاهمنامه دارد، بهتر است از فدراسيون فوتبال برود. فدراسيون فوتبال براي ادامه فعاليت كارلوس كي‌روش متعهد شد تمام حمايت‌هاي مادي و معنوي را از كي‌روش انجام مي‌دهد. به نظر من رسيدن به اين تفاهم سه‌جانبه يك بازي برد- برد بود.»
حسني‌خو در واكنش به اين سوال كه منظور از كساني كه نمي‌توانند طبق توافقنامه عمل كنند،  چه مكاني هستند كه بايد از فدراسيون فوتبال بروند، اظهار داشت: « خواهش مي‌كنم از كسي اسم نياوريد. در جمهوري اسلامي و در حال حاضر وزارت ورزش و جوانان با فدراسيون فوتبال براي كار كردن كي‌روش تفاهم كرده تا شرايط فراهم شود. هر كسي پيش از اين نظري داشته اما اكنون اوضاع فرق كرده و مطمئنا كفاشيان اين تفاهمنامه را به همه اعضاي فدراسيون فوتبال ابلاغ خواهد كرد. بهتر است در اين ميان از كسي اسمي برده نشود و توافقي هم كه ما انجام داده‌ايم براي پيشرفت كار تيم ملي است و موضوع كي‌روش نيست بلكه همه بايد از تيم ملي حمايت كنند، سرمربي تيم ملي هم يكي از اعضاي پازل اين توافق است كه بايد از او حمايت شود. فدراسيون فوتبال و وزارت ورزش با كي‌روش تفاهم كردند و نمي‌توان براي پيشبرد اهداف خود كار كي‌روش را تضعيف كنيم و مطمئن هستم اين موضوع با درايت كفاشيان به خوبي حل و فصل خواهد شد.»
حسني‌خو درباره اينكه آيا وزارت ورزش و جوانان متعهد شده براي حمايت از برنامه‌هاي تيم ملي كمك مالي كند، گفت: «ما تعهدي براي عقد قرارداد با كي‌روش و چنين برنامه‌هايي نداريم. وزارت ورزش و جوانان تعهدي با همه فدراسيون‌ها دارد كه سالانه با كمك كميته ملي المپيك مبلغي را به فدراسيون‌ها مي‌دهد و با فدراسيون فوتبال نيز طبق همين تفاهمنامه عمل خواهد شد.»
همانطور كه در صحبت‌هاي حسني‌خو پيداست وزارت ورزش هيچ تعهدي به فدراسيون و كارلوس كي‌روش نداده است و با توجه به شرايط به وجود آمده اين علي كفاشيان است كه بايد در اين شرايط سخت تمام خواسته‌هاي كي‌روش را فراهم كند. بايد منتظر اتفاقات روزهاي بعد ماند. فعلا كه گفته شده كي‌روش در تيم ملي ماندني شده است!

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون