• ۱۴۰۳ جمعه ۷ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4539 -
  • ۱۳۹۸ چهارشنبه ۲۷ آذر

ماشين‌هاي گلزني بسكتبال و فوتبال

جيمز هاردن؛كريس رونالدوي NBA

حتي سرسخت‌ترين منتقدان هاردن كه تعدادشان هم كم نيست، درباره بزرگي اين بازيكن حرف مي‌زنند. بزرگي هاردن و تاثيرگذاري او غير قابل انكار است. او با اينكه هم‌اكنون 30 سال دارد، اما همچنان در حال تكامل است و اين براي بسياري از ورزشكاران الهام‌بخش است. با اين وجود گارد تيم هيوستون راكتز هميشه مورد تحسين جهاني قرار نگرفته است. حداقل به اندازه لبرون جيمز يا حتي استفن كري. اين مساله به سبك بازي هاردن برمي‌گردد كه باعث مي‌شود هواداران نظرات متفاوتي در مورد او داشته باشند اما از يك منظر اين ماشين امتيازگيري بسكتبال NBA بسيار شبيه فوق ستاره دنياي فوتبال يعني كريستيانو رونالدو است.

البته هواداران راكتز هاردن را مي‌پرستند. درست همانند هواداران رئال مادريد در زماني كه رونالدو جام‌هاي متوالي را با گلزني براي آنها به ارمغان مي‌آورد. طرفداران در استاديوم تويوتا سنتر رشد هاردن را از شش سال پيش، زماني كه او از اوكلاهاما سيتي راهي هيوستون شد تا از زير سايه كوين دورانت و راسل وستبروك رهايي پيدا كند به ياد دارند. آنها در آن زمان مردي را مشاهده مي‌كردند كه پتانسيل فوق‌العاده‌اي دارد و كارهاي زيادي را مي‌تواند انجام دهد. هواداران هيوستون از هاردن قدرداني مي‌كنند، دقيقا همان‌طور كه مادريديست‌ها به خوبي مي‌دانستند كه عملكرد شخصي رونالدو چقدر مي‌تواند در نتيجه تيم تاثيرگذار باشد. طرفداران راكتز متوجه اين نكته شدند كه تا وقتي هاردن را در تركيب داشته باشند مي‌توانند براي قهرماني دندان تيز كنند.

با اين وجود بي‌رحمانه بودن روباتيك‌گونه اين دو فوق ستاره باعث مي‌شود آنها در ورزشگاه‌هايي به جز ورزشگاه‌هاي خانگي خود چندان دوست‌داشتني نباشند. هاردن و رونالدو در دو ورزش جداگانه دو گلزن نخبه محسوب مي‌شوند. رونالدو در اين فصل سري‌آ بيشتر از هر بازيكن ديگري به سمت دروازه حريفان شوت زده است. او زماني كه در رئال بازي مي‌كرد نيز همين رويه را انجام مي‌داد. او در 438 بازي در طول 9 فصل پوشيدن پيراهن قوهاي سفيد، 450 گل به ثمر رساند. در NBA نيز هيچ‌كس به اندازه هاردن به سمت سبد حريفان شليك نمي‌كند. او در ليگ متوسط امتيازي 38 را به ثبت رسانده و در صدر قرار دارد؛ هفت امتياز بيشتر از يانيس آنتتوكومپو، ارزشمندترين بازيكن فصل قبل ليگ بسكتبال امريكا. هاردن بيشتر از هر بازيكن ديگري اقدام به پرتاب‌هاي سه امتيازي مي‌كند و بيشتر از هر كس ديگري موفق به كسب امتياز مي‌شود. او درصد موفقيت 33.8 را در پرتاب‌هاي آزاد به ثبت رسانده. تعداد بالاي اقدام‌هاي او به اين معني است كه در طول تاريخ NBA ركورددار است. هاردن متوسط 13.8 امتياز از پرتاب‌هاي سه امتيازي و 14.3 امتياز از پرتاب‌هاي منطقه‌اي را در طول دوران حرفه‌اي‌اش به ثبت رسانده و تنها آنتتوكمپو است كه در حال حاضر با ميانگين 10.8 در نزديكي هاردن به سر مي‌برد.

در اينكه هاردن و رونالدو دو ماشين گلزني به حساب مي‌آيند شكي نيست. حضور ساده اين دو بازيكن در زمين باعث مي‌شود تيم‌هاي آنها در حد يك مدعي ظاهر شوند. اما براي بسياري از طرفداران بسكتبال و فوتبال مكانيكي بودن اين دو بازيكن در مقايسه با هنرمندي و ظرافت برخي ديگر از ستاره‌ها دغدغه‌برانگيز است. به نظر مي‌رسد كه عاشقان بسكتبال، به جز طرفداران هيوستون، هاردن را غير قابل تحسين مي‌دانند. به همين ترتيب رونالدو نيز هميشه متهم است كه تصميمات خودخواهانه‌اش بيش از حد چشمگير است. حركات تكراري اين دو بازيكن براي زدن گل و كسب امتياز كه البته جزو توانايي‌هايي منحصربه‌فرد آنها به حساب مي‌آيد، لذت بداهه‌پردازي در فوتبال را از بين برده است. آنها نمي‌توانند مثل مسي باشند كه چهار بازيكن را دريبل مي‌زند و بعد با پشت پا هم‌تيمي‌اش را در موقعيت گلزني قرار مي‌دهد. شباهت‌هاي سبكي رونالدو و هاردن در نقاط ضعف اين دو بازيكن نيز به چشم مي‌خورد. اينكه هر دوي اين بازيكنان علاقه‌اي به شركت در كارهاي دفاعي ندارند و از خط نيمه عقب‌تر نمي‌آيند. مثلا رونالدو هميشه اجازه دارد وقتي تيم تحت فشار قرار گرفته براي حفظ انرژي‌اش در كارهاي دفاعي چندان حضور پيدا نكند. البته هاردن در اين فصل نشان داده در كارهاي دفاعي پيشرفت‌هايي داشته است. او در هر بازي ميانگين دو توپ‌ربايي را به ثبت رسانده كه باعث شده در رده سوم برترين‌هاي NBA از اين حيث قرار بگيرد.

اما صرف نظر از تمام تشابهات اين دو ورزشكار موفق، اصلي‌ترين تفاوت آنها در اين است كه رونالدو جام‌هاي بسياري را براي تيم‌هايش به ارمغان آورده و هاردن هنوز موفق به كسب عنوان قهرماني NBA نشده است. رونالدو با رئال پنج يوسي‌ال برده است كه باعث شد مادريدي‌ها در صدر بهترين باشگاه‌هاي تاريخ دست‌نيافتني شوند. ميزان تاثيرگذاري رونالدو در بازي‌هاي بزرگ به حدي است كه باعث مي‌شود برخي طرفداران مسي نيز به اين نكته معترف باشند كه اگر در يك شرايط سخت و براي كسب نتيجه مجبور شوند بين رونالدو و مسي يكي را انتخاب كنند، رونالدو را برمي‌گزينند. البته اينكه بگوييم هاردن در بازي‌هاي بزرگ كم‌فروغ بوده اندكي ناعادلانه است. رونالدو نيز در بين پنج فينالي كه با رئال در چمپيونزليگ حضور داشته تنها يك عملكرد واقعا عالي را به ثبت رسانده است؛ در فينال 2017 و برابر يوونتوس. اما هاردن نيز در هشت بازي پلي‌آف بيش از 40 امتياز كسب كرده و فقط جيمز و دورانت در اين زمينه عملكرد بهتري از او داشته‌اند.

هاردن نيز به مانند رونالدوي 34 ساله مقاومت عجيبي نسبت به افزايش سن‌شان نشان مي‌دهد. ماندگاري و دوران طولاني موفقيت يكي از نقاط چشمگير كارنامه اين دو ورزشكار است. در كنار ويژگي‌هاي اين دو بازيكن هميشه جادوي مسي و لبرون جيمز حضور دارد كه موجب مي‌شود كارايي منحصربه‌فرد هاردن و رونالدو مورد قضاوت قرار بگيرد. با اين وجود رونالدو و هاردن با عملكرد فوق‌العاده‌شان شناخته مي‌شوند و مورد احترام قرار مي‌گيرند. آنها به خاطر مرزهايي كه جابه‌جا كرده‌اند سزاوار ماندن در تاريخ هستند و البته همه مي‌دانيم بخشي از تاريخ نيز براي نبوغ و جادوي جيمز و مسي محفوظ خواهد بود.

منبع: گاردين

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون