• ۱۴۰۳ پنج شنبه ۱۳ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4542 -
  • ۱۳۹۸ يکشنبه ۱ دي

سردار جلالي از فروش اطلاعات زيرساختي ايران توسط برخي شركت‌ها به خريداران خارجي خبر داد

مشتريان اطلاعات

سازمان پدافند غيرعامل كه در سال 82 و زير نظر ستاد كل نيروهاي مسلح تشكيل شد در ماه‌ها و سال‌هاي اخير گاه و بي‌گاه نامش با اظهارات سردار غلامرضا جلالي در شبكه‌هاي اجتماعي دست به دست مي‌شد. اظهاراتي كه بعضا با واكنش و البته تكذيب نهادهاي دولتي همراه بود و اين سازمان دولتي را مجبور به ارايه توضيحات تكميلي درباره اخبار نقل شده، مي‌كرد. حالا و در جديدترين اظهارات، رييس اين سازمان خبر از فروش اطلاعات زيرساختي جمهوري اسلامي به دشمنان نظام توسط شركت‌هاي خارجي داده است. او كه در جريان نشست هم‌‌انديشي مجريان، ناظران و نمايندگان دستگاه‌هاي اجرايي مرتبط با پدافند غيرعامل سخن مي‌گفت در همين زمينه اظهار كرد:«در مفاهيم مهندسي با مقوله‌اي به نام تجارت اطلاعات فني، مهندسي و زيرساختي روبه‌رو هستيم. واقعيت ماجرا اين است شركت‌هاي خارجي اطلاعات زيرساختي كه از ما مي‌گيرند را به عنوان دارايي اطلاعاتي نگاه مي‌كنند و آن را به مشتريان خود مي‌فروشند. بنابراين تجارت اطلاعات زيرساختي، خود يك مساله زيرساختي است و دقت در محافظت از اين اطلاعات يك تعهد ملي است كه بايد به آن توجه داشت. معمولا مشتريان اين اطلاعات، كشورهايي مانند امريكا، رژيم صهيونيستي و عربستان هستند كه با ما دشمني دارند.»

او با بيان اينكه «وقتي جنگ‌ها از بعد نظامي خارج شده و حتي ابعاد غيرنظامي را نيز شامل مي‌شوند، غيرنظاميان هم بايد آمادگي در برابر چنين نبردي داشته باشند» تصريح كرد:«در حوزه دفاع غيرنظامي در مباحث ساختمان‌سازي و زيرساخت‌ها يكي از بحث‌هاي جدي، پدافند كالبدي يا حفاظت از زيرساخت‌هاست كه طي چند سال اخير رشته‌ها و گرايشات مختلفي از آن به وجود آمده كه ما در كشورمان هنوز نتوانسته‌ايم اين رشته‌ها را ايجاد كنيم كه بايد اين كمبودها را جبران كنيم. براي تحقق اين موضوع ما نيازمند يك جهاد علمي همه‌ جانبه هستيم كه در حوزه ساخت زيرساخت و ابنيه، موضوعات مختلفي ايجاد كنيم. در زمينه اصول و الزامات امنيتي ساخت اماكن، ابنيه و زيرساخت‌ها 3 سطح وجود دارد. اين سطوح، ايمني، امنيت و پدافند هستند. در حالي كه تمركز مديران ما در ساخت و سازهاي زيرساختي بر الزاماتي ايمني است و اين كفايت لازم را در برابر ساير تهديدات از جمله تهديدات تروريستي ندارد.»

اين مقام نظامي ايراني همچنين خواستار حفاظت از زيرساخت‌ها با «پدافند سايبري» شد و در توضيح آن بيان كرد:«نكته ديگر اينكه در درون اين افزايش هوشمندي شهرها و سيستمي شدن، تعامل بين اجزاي سيستم شكل مي‌گيرد. اين تعامل مي‌تواند با فرمول منطقي رايانه‌اي تنظيم شود و عملكرد هر سيستم براساس ارتباط منطقي با زبان رايانه‌اي را برقرار كند. قابليت ديگر دسترسي و امكان اصلاح سيستم است و ديگر اينكه امكان مديريت از راه دور براي هر زيرساختي فراهم مي‌شود. اينها همه قابليت‌هاي خوبي هستند كه در عين حال مي‌توانند به تهديد نيز تبديل شوند. بنابراين براي حفاظت از هر زيرساخت به يك طرح پدافند سايبري نياز داريم. چون هر كشوري كه تكنولوژي اين زيرساخت را به ما داده است به نوعي امكان دسترسي و كنترل از راه دور اين زيرساخت را هم در اختيار خواهد داشت.» «دفاع غيرنظامي» نكته ديگري بود كه رييس سازمان پدافند غيرعامل جمهوري اسلامي بر آن تاكيد كرد و خواستار گسترش آن در ايران شد. او در همين زمينه اظهار كرد:«ما بايد به يك الگوي مدرن دفاع غيرنظامي در برابر تهديدات غيرنظامي كه مبتني بر فناوري است، برسيم و آن را در ذات برنامه‌هايمان نهادينه كنيم. ما بايد پدافند غيرعامل را از پيوست طرح به سمت ذات طرح‌ها ببريم. چون تا وقتي الزامات پدافند غيرعامل به‌ صورت پيوست باشد، مي‌توان آن را نوشت اما هنگام اجراي طرح آن را كنار گذاشت اما اگر اين الزامات در ذات طرح باشند ديگر جدا شدني نيست.» به گفته سردار جلالي «نكته‌اي كه بايد به آن توجه داشت، اين است كه ما نبايد در ايجاد يك زيرساخت، الزاماتي فراتر از ميزان اهميت آن زيرساخت را تعيين كنيم. چون اين كار غيراقتصادي است و اقتصادي بودن الزامات، يك اصل است مشروط بر اينكه الگوي هزينه- فايده يك الگوي جامع باشد. رويكرد ما اين است كه پدافند غيرعامل به مانع در اجراي پروژه‌ها تبديل نشود.»

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون