• ۱۴۰۳ جمعه ۲۸ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 5078 -
  • ۱۴۰۰ يکشنبه ۳۰ آبان

علي سرتيپي و سيدجمال ساداتيان در گفت‌وگو با «اعتماد» مطرح كردند

استقبال بي نظير مردم از فيلم هاي روي پرده

تينا جلالي 

از وقتي كرونا باعث تعطيلي سينماها شد و سينماداران گرفتار ضرر و زيان‌هاي مالي گسترده‌اي شدند كمتر كسي به شكوفايي و رونق دوباره سالن‌ها اميد داشت (حداقل براي دو سال آينده) و اصلا از تصور دور بود به اين زودي‌ها مردم براي فيلمي صف بكشند؛ در مدت دو سال اخير هم اكثر صحبت‌ها حول ورشكستي و تغيير مديوم فيلم ديدن از پرده سينما به نمايشگرهاي خانگي در ايران بود. حتي توجه بسياري از اهالي سينما به سمت سريال‌سازي و نمايش خانگي معطوف شد. اما حالا شواهد نشان مي‌دهد وضعيت بسيار فرق كرده؛ چند روز پيش در فضاي مجازي كليپي از صف طولاني مخاطبان مقابل يكي از سينماها منتشر شده بود و مردم با ذوق و شوق زيادي از انتظارشان براي تماشاي فيلم قهرمان فرهادي صحبت مي‌كردند. از سوي ديگر وقتي به گيشه فيلم‌ها نگاه مي‌كنيم آماري كه از فروش فيلم‌هاي روي پرده منتشر مي‌شود حكايت از استقبال بالاي مخاطبان دارد. فيلم گشت ارشاد 3 تنها در 3 روز ابتدايي اكران به فروش 3 ميليارد و صد ميليون توماني دست پيدا كرده است، توجه مردم به فيلم‌هاي روي پرده كار را به جايي رسانده كه رييس سازمان سينمايي از پيگيري جدي و مذاكره با ستاد ملي مقابله با كرونا براي افزايش سهم مخاطبان و بليت‌فروشي سالن‌هاي سينما خبر داده است. به نظر مي‌آيد بعد از دو سال خسارت، روزهاي اميدوار‌كننده‌اي پيش روي سينماها قرار گرفته است. اما آيا گيشه پرفروش بين همه سينماها يكسان است؟ مخاطبان چه نكاتي را ملاك قرار مي‌دهند كه در شرايط حاضر كه نگراني شيوع كرونا از بين نرفته به سينماها روي خوش نشان مي‌دهند؟ 

هم فيلم خوب و هم سينماهاي با كيفيت
وقتي با علي سرتيپي تهيه‌كننده سينما، مديرعامل موسسه فيلميران و مديرعامل پرديس سينمايي كوروش درباره دليل استقبال از فيلم‌هاي روي پرده صحبت مي‌كنيم او اعتقاد دارد: قطعا فيلم خوب مخاطبان را به سينما دعوت مي‌كند ولي هم فيلم خوب و هم سينماهاي باكيفيت در كنار هم باعث ترغيب دوباره مردم به سالن‌هاي سينما شده است. به گفته او در حال حاضر مجتمع‌هاي سينمايي كه امكان سرگرمي و تفريح بيشتري دارند حضور مردم در اين مكان‌ها واقعا چشمگير‌تر است، چراكه هم با خانواده تفريح مي‌كنند و هم فيلم مي‌بينند ولي سينماهاي تك سالنه اين شرايط را به صورت همزمان براي مردم ندارند. 
او به «اعتماد» مي‌گويد: «در حال حاضر استقبال مردم از فيلم‌هاي روي پرده تعجب‌برانگيز است، سالن‌هاي سينماي كوروش پنجشنبه و جمعه (27 و 28 آبان) بيشترين مخاطب را در سال‌هاي اخير داشتند با اينكه با ظرفيت 50درصد، صندلي‌ها به مخاطبان عرضه مي‌شود ولي ما با حضور بي‌سابقه مخاطبان حتي قبل از دوران كرونا مواجه هستيم و اين براي‌مان بسيار خوشحال‌كننده است. 
او ادامه مي‌دهد: «روز پنجشنبه 240 ميليون تومان فروش فقط در سينماي كوروش را شاهد بوديم كه اگر ظرفيت سالن‌ها بالاي 50درصد بود قطعا فروش 400 ميليون تومان را هم رد مي‌كرديم. تمام ظرفيت‌هاي سالن‌هاي پرديس كوروش تكميل و با استقبال بي‌نظير مردم همراه است.»
اين تهيه‌كننده ميزان استقبال مردم از فيلم‌هاي روي پرده را با مثالي بيان مي‌كند: «وقتي با تعطيلات مواجه مي‌شويم چطور جاده‌هاي شمال ترافيك و قفل مي‌شود الان شرايط سينماها هم همين‌طور است و مردم به سالن‌هاي سينماها هجوم مي‌آورند كه اين استقبال قطعا به شرايط محيطي امن و مطلوب، تزريق واكسن و پايين آمدن تعداد فوتي‌ها در شهر ارتباط زيادي دارد. همچنين اينكه ديگر مردم از خانه نشستن و در قرنطينه ماندن كلافه شده‌اند و براي تغيير روحيه نياز به سرگرمي و تفنن دارند. نكته مهم‌تر اين است كه ترس مردم از سالن‌هاي سينما ريخته و آنها مي‌دانند فضاهاي بزرگ نمايشي با رعايت نكات بهداشت كاملا امن است.»
سرتيپي با تاكيد بر اينكه قيمت بليت سينماها در حال حاضر ارزان است، مي‌گويد: «شايد دليل حضور دوباره مردم در سالن‌ها اكران فيلم قهرمان و ديناميت باشد اما آگهي‌هاي زياد فيلم منصور در تلويزيون باعث شد مردم آگاه شوند كه سينماها باز است و در حال حاضر هم كمدي گشت ارشاد بر اشتياق مردم افزوده و آنها تمايل زيادي به تماشاي فيلم روي پرده عريض دارند.

سينما مركز گردشگري
در ماه‌هاي گذشته با اينكه به‌كرات تاكيد شده بود كه سالن‌هاي سينماها مكان امني براي مردم و خانواده‌ها به شمار مي‌رود و پروتكل‌هاي بهداشتي در اين فضا كاملا رعايت مي‌شود و باوجود ظرفيت 50درصدي سالن‌ها براي تماشاگران، باز مردم به تماشاي فيلم‌هاي روي پرده نمي‌رفتند و در بهترين شرايط 20درصد صندلي‌هاي سالن‌ها هم پر نمي‌شد. سيدجمال ساداتيان مديرعامل بشرا فيلم و صاحب چهار مجتمع سينمايي معتقد است از وقتي فيلم ديناميت اكران شد مردم با احتياط بيشتري به سينماها مراجعه كردند و متوجه شدند كه خطري آنها را تهديد نمي‌كند: «اكران فيلم قهرمان با حاشيه‌هاي تبليغاتي كه داشت و اعتقادي هم كه مردم به ساخته‌هاي آقاي فرهادي دارند آنها را سمت سالن‌هاي سينما جذب كرد و اين به نفع فيلم ديناميت هم شد و در نتيجه دو سلايق فكري متفاوت به تماشاي دو فيلم ديناميت و قهرمان نشستند.»
به گفته ساداتيان سينما با نظرها و انديشه‌هاي متفاوت شكل مي‌گيرد و هر طيفي هم طرفداران خاص خود را دارند و قطعا سلايق فكري دو فيلم قهرمان و ديناميت متفاوت است اما آنچه اهميت دارد اينكه مخاطبان به سالن‌هاي سينما ترغيب شدند و سينماها رونق نسبي پيدا كرده است. در اين ميان اكران فيلم گشت ارشاد ساخته سعيد سهيلي هم به تداوم حضور مردم در سينماها كمك كرد و اين روزها توجه‌ها به سينماها زياد شده است.  او مي‌گويد: «به هر جهت بپذيريم كه شرايط كرونا و مصيبت‌هايي كه به‌طور مستقيم و غيرمستقيم مردم و جامعه را غمگين و افسرده كرده نياز به التيام دارد. همان‌طوري كه وقتي فيلم جيمز باند در سينماهاي اروپا اكران شد علي‌رغم از بين نرفتن صددرصدي بيماري كرونا، استقبال از اين فيلم ثابت كرد مردم نياز دارند از خانه بيرون بيايند و محيط‌هاي متنوع‌تري تجربه كنند اين موضوع بار ديگر به ما يادآوري مي‌كند كه سينما مركز گردشگري به شمار مي‌رود.» اين سينماگر با بيان دوباره اينكه اين روزها استقبال مردم از فيلم‌هاي روي پرده اميدوار‌كننده است به حرف قديمي اشاره مي‌كند كه فيلم خوب و سينماهاي خوب مردم را در هر شرايطي مجذوب مي‌كند.  از ساداتيان درباره مديريت و چيدمان اكران فيلم در سينماها سوال مي‌پرسيم كه باعث تداوم حضور مخاطبان در سينماها مي‌شود كه مي‌گويد: «بالاخره بايد بپذيريم كه تعداد سالن‌هاي نمايش ما عقب‌تر از تعداد فيلم‌هايي است كه فيلمسازان براي سينماي ايران مي‌سازند و به عبارتي سرانه استاندارد سالن‌هاي ما بسيار اسفناك است. اما در نظر بگيريم كه 150 فيلم در نوبت اكران است و دو ماه ديگر هم جشنواره فجر برگزار مي‌شود و به تعداد فيلم‌هاي در انتظار اكران اضافه مي‌شود ضمن اينكه به اين نكته بايد اشاره كنيم كه در بهترين شرايط سال، تنها دويست روز در‌هاي سالن‌هاي سينما به روي مردم باز است به عبارتي مجموعه اتفاقاتي كه در كشورمان رخ مي‌دهد باعث مي‌شود سينماها بيشتر از دويست روز نتوانند فعاليت داشته باشند در نتيجه سينماها چرخه فعال خوبي ندارند. از طرفي نه مي‌توانيم به فيلمسازان بگوييم فيلم نسازند و نه مي‌توانيم به آنها بگوييم فيلم‌شان را اكران نكنند براي اينكه صاحبان فيلم نگران بازگشت سرمايه فيلم هستند. از طرف ديگر اين روزها با هجمه اكران فيلم‌ها مواجه هستيم و بعضي سينماها با تعداد سالن‌هاي محدود نمي‌توانند همه فيلم‌ها را اكران كنند و همين موضوع باعث دلخوري بين همكاران مي‌شود، نمي‌توانيم به آنها بگوييم چه زماني شرايط بهتر مي‌شود آن زمان فيلم‌شان را اكران كنند. پس شرايط كمي ملتهب است.  ساداتيان در پايان اين نويد را مي‌دهد كه ظرف سه يا چهار سال آينده چهارصد سالن سينما به چرخه اكران اضافه شود كه در اين صورت با ظرفيت هفت هشت سالن سينما و يك مديريت مناسب تعداد فيلم‌هاي زيادي به چرخه اكران اضافه مي‌شود.»

 


سرتيپي: چطور جاده‌هاي شمال در تعطيلات، ترافيك و قفل مي‌شود الان شرايط سينماها هم همين‌طور است و مردم به سالن‌هاي سينماها هجوم مي‌آورند كه اين استقبال قطعا به شرايط محيطي امن و مطلوب، تزريق واكسن و پايين آمدن تعداد فوتي‌ها در شهر ارتباط زيادي دارد. 

ساداتيان: اين روزها با هجمه اكران فيلم‌ها مواجه هستيم و بعضي سينماها با تعداد سالن‌هاي محدود نمي‌توانند همه فيلم‌ها را اكران كنند، اما قرار است چهارصد سالن سينما به چرخه اكران اضافه شود كه در اين صورت با ظرفيت هفت، هشت سالن سينما و با يك مديريت مناسب تعداد فيلم‌هاي زيادي به چرخه اكران اضافه مي‌شود. 

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون