• ۱۴۰۳ جمعه ۲۸ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 5078 -
  • ۱۴۰۰ يکشنبه ۳۰ آبان

يك تابلو با چند خط اضافه؛ سهم مردم از توسعه!

محمد بلوچ‌زهي

پس از گذشت نزديك به دو دهه از ارايه و تصويب طرح فرمانداري‌هاي ويژه توسط دولت نخست محمود احمدي‌نژاد اكنون به نظر مي‌رسد كه سهم فرمانداري‌هاي ياد شده و مردم از اين طرح با پشت سر گذراندن دو دولت، شده است يك تابلوي سر در فلزي و حكمي كاغذي با چند خط و كلمه اضافه؛ همين! آن زمان دولت نهم با در نظر گرفتن شاخصه‌هايي چون جمعيت شهرستان، جمعيت مركز شهرستان، بعد بالاي مسافت تا مركز استان، قدمت فرمانداري و مساحت را ملاك عمل و معيار تبديل فرمانداري‌هاي برخي شهرهاي كشور به فرمانداري ويژه و نيز ارتقاي پست فرمانداران به معاونت استاندار قرار داد تا به‌زعم خود ضمن افزايش اختيارات اين فرمانداران روند كند توسعه را بهبود ببخشد و شتابان. همواره طي اين مدت مردم و نمايندگان ايشان در مجلس شوراي اسلامي، شوراهاي شهر و روستا نسبت به بي‌تاثير بودن اين ارتقا در روند توسعه، در افزايش اعتبارات، در اختيارات فرمانداران و اينكه ارتقا صرفا محدود به كاغذ بوده و نام، انتقادات و گلايه‌مندي‌هاي فراواني را طرح كرده‌اند. صد البته قبل از هر چيز بايد در نظر داشت كه ايده افزايش اختيارات فرمانداران شهرهاي مهم و پر قابليت و داراي پتانسيل و ارتقاي فرمانداري‌هاي ياد شده به فرمانداري ويژه در اصل يك اقدام مهم و حايز اهميت بود براي تند شدن آهنگ توسعه و كند شدن روند محروميت و عقب‌ماندگي. منتها اين ايده در عمل چندان اصولي و كارشناسي و مطلوب اجرا نشد و فقط محدود به حكم فرمانداران در كاغذ و تابلوي سر در فرمانداري‌ها ماند و بعد از آن به باد فراموشي و كم اهميتي سپرده شد و اين‌گونه بود كه برآيند آن پس از دو دولت جزو افزايش سطح توقع و انتظارات مردمي و نارضايتي‌هاي فراوان حاصلي ديگر براي توسعه و ترقي در بر نداشته است.  

بايد اذعان كرد كه در كشور ما مساله بيشتر حول محور بحران ايده و طرح و برنامه نيست، بلكه مشكل اصلي برمي‌گردد به اجراي ناشيانه و غيراصولي برنامه و طرح‌ها كه اين نقيصه ناشي از سيكل معيوب ساختار بروكراتيك، ضعف در فرهنگ پراگماتيسم و ناكار آمدي و روزمرّگي مديران و نيروي انساني است.
بنابراين در چنين وضعيت و موقعيتي هيچ ايده و برنامه كارشناسي هرگز اثرگذار و توسعه‌آفرين و ملموس نخواهد بود مگر اينكه دولت‌ها دست به اصلاحات در ساختار بروكراتيك خود بزنند و طرحي نو را براندازند براي رهايي از وضعيت موجود.
به عبارتي ديگر و بيان ساده‌تر دولت‌ها قبل از فرصت اجرايي كردن اين‌چنين ايده و طرح‌ها و برنامه‌هايي نخست ‌بايد دست به تغيير و اصلاح ساختار موجود، رفع موانع سيستم ضعيف‌كش بودجه‌ريزي كشور، قطع جريان رانت‌زا و لابي‌ها و دست‌هاي قدرتمند و گسترده پيدا و پنهان نامتوازن ساختن اعتبارات و بودجه تخصيصي براساس اولويت‌ها و اهداف طرح‌هاي تدوين شده بزنند، سپس آن وقت است كه خروجي اقدامات برنامه‌ريزي شده كارساز خواهد بود و توسعه‌بخش.
براي مثال از همان سال نخست طرح يعني 1386 فرمانداري‌هاي سه شهرستان چابهار، ايرانشهر و زابل در سيستان و بلوچستان مشمول طرح تبديل به فرمانداري‌هاي ويژه شدند و فرمانداران نيز در حكم و روي كاغذ به فرماندار ويژه و معاونت استاندار ترفيع يافتند، اين درحالي اتفاق افتاد كه احكام صادره و عناوين ايجاد شده هيچ ضمانت اجرايي در بر نداشتند.  حال پس از روي كار آمدن دولت سيزدهم يكي از مهم‌ترين برنامه‌هاي وعده داده شده كه مورد توجه و استقبال افكار عمومي نيز قرار گرفت، انتصاب استانداران ويژه براي استان‌هاي محروم و كمتر برخوردار كشور مشخصا سيستان و بلوچستان، خوزستان و خراسان رضوي بود با همان هدف تمركززدايي و سرعت بخشيدن به روند توسعه استان‌هاي ياد شده.
استان‌هايي كه در دل همين توسعه‌نيافتگي و محروميت دردها، معضلات و اشتراكات فراواني چون جمعيت، شاخصه‌هاي فرهنگي، قومي و مذهبي دارند و اكنون پس از استقرار كامل دولت و اتمام پروسه انتصاب استانداران اين‌ بار مردم فراتر از گذشته انتظار دارند و اميد تا جهشي پراگماتيسم را نه فقط در كاغذ و حرف و تابلوهاي سر درب فلزي بلكه در عمل با چراغ راه قرار دادن گذشته از سوي دولت سيزدهم شاهد باشند.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون