• ۱۴۰۳ جمعه ۲۸ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 5078 -
  • ۱۴۰۰ يکشنبه ۳۰ آبان

وزير دفاع امريكا در بحرين ادعاهاي واهي‌اش را عليه ايران تكرار كرد

لفاظي با هدف روحيه دادن به متحدان

شهاب  شهسواري

لويد آستين، وزير دفاع ايالات متحده امريكا، روز گذشته در پانزدهمين نشست گفت‌وگوي امنيت منطقه‌اي منامه، در ادامه اظهارات تند و ضدايراني بار ديگر از اصطلاح «استفاده از همه گزينه‌هاي ضروري» عليه ايران استفاده كرد. وزير دفاع امريكا در عين حال كه مدعي شد دولتش به نتايج گفت‌وگوهاي ديپلماتيك متعهد خواهد ماند، ادامه داد: «اگر ايران تمايلي به تعامل جدي نشان ندهد، آنگاه همه گزينه‌ها براي حفاظت از امنيت ايالات متحده را در نظر مي‌گيريم.» بسياري از رسانه‌ها اين اظهارات لويد آستين را در آستانه اقدام امريكا براي خروج گسترده نظاميانش از غرب آسيا، تلاشي براي «گفتار درماني» و اطمينان دادن به متحدان عربي درخصوص استمرار تعهد امريكا به حفظ امنيت آنها به‌رغم تلاش براي تغيير تمركز از غرب آسيا به منطقه شرق آسيا و اقيانوس آرام توصيف كرده‌اند.وزير دفاع امريكا به عنوان سخنران افتتاحيه نشست گفت‌وگوي امنيت منطقه‌اي منامه كه توسط موسسه بين‌المللي مطالعات راهبردي امريكا در برابر تعدادي از مقام‌هاي ارشد منطقه‌اي و بين‌المللي بار ديگر اتهام‌هاي واهي عليه جمهوري اسلامي ايران مطرح كرد و گفت كه ايالات متحده امريكا جلوي دستيابي ايران به سلاح هسته‌اي را مي‌گيرد و در مقابل اقدامات بي‌ثبات‌كننده ايران در منطقه ايستادگي خواهد كرد. نشست امنيت منطقه‌اي منامه 2021 روز گذشته با حضور مقام‌هاي ارشد كشورهاي منطقه و جهان، از جمله وزراي دفاع امريكا و اندونزي، وزراي خارجه اردن، بحرين، عراق و مصر برگزار شد. وزير دفاع امريكا در سخنراني خود گفت: «ايالات متحده امريكا به جلوگيري از دستيابي ايران به سلاح هسته‌اي و همچنين اجراي خروجي ديپلماتيك مساله هسته‌اي متعهد است.» وزير دفاع امريكا مدعي شد كه با حسن‌نيت به دور جديد مذاكرات وين كه قرار است از 8 آذر ماه سال جاري آغاز ‌‌شود، وارد خواهد شد. وي مدعي شد: «اقدامات ايران در چند ماه اخير چندان به ويژه تلاشش براي توسعه برنامه هسته‌اي مشفقانه نبوده‌اند.» وي ادامه داد: «اگر ايران اراده‌اي براي تعامل جدي نشان ندهد، ما به هر گزينه ضروري براي ايمن نگه داشتن ايالات متحده امريكا توجه خواهيم كرد.» آستين ادامه داد: «ايالات متحده حق دفاع از خود را محفوظ مي‌داند و از خود و منافعش بدون توجه به هيچ چيز دفاع مي‌كند و اجازه نمي‌دهد كه هيچ كشوري اين موضوع را اشتباه بگيرد. در عين حال ما متعهديم كه اجازه ندهيم ايران به سلاح اتمي دست پيدا كند.»اين مقام امريكايي در ادامه ادعاهاي ضدايراني خود مدعي شد كه ايران «فراتر از برنامه هسته‌اي» تهديدهايي در منطقه ايجاد كرده است. او گفت: «ايران نبايد اين توهم را داشته ‌باشد كه مي‌تواند روابط قدرتمند ما در منطقه را به هم بزند. ما از خودمان، دوستان‌مان و منافع‌مان دفاع مي‌كنيم.» لويد آستين ادامه داد: «تعهد امريكا به امنيت خاورميانه قوي و قطعي است ما از منافع‌مان دفاع مي‌كنيم و از نيروهاي‌مان در مقابل تهران و گروه‌هاي نيابتي‌اش حفاظت مي‌كنيم.»

وزير دفاع امريكا در بخش ديگري از صحبت‌هايش با اشاره به حضور نظاميان امريكايي در عراق، مدعي شد كه نظاميان امريكايي كه سال 2003 به شكل غيرقانوني به عراق حمله كردند «به دعوت دولت اين كشور» در خاك عراق حضور دارند. دو سال پيش، در پي اقدام تروريستي امريكا در فرودگاه بغداد و ترور فرماندهان نيروهاي مبارزه با داعش در عراق، ازجمله به شهادت رساندن سردار قاسم سليماني، فرمانده ارشد سپاه پاسداران انقلاب اسلامي پارلمان عراق طي مصوبه‌اي دولت را ملزم به اخراج نظاميان امريكايي از خاك اين كشور كرد. لويد آستين مدعي شد كه دليل حضور نظاميان امريكايي در عراق مقابله با داعش است و گفت: «ما اطمينان حاصل خواهيم كرد كه داعش ظرفيت كافي براي بازگشت نداشته ‌باشد و فشارمان را بر داعش حفظ خواهيم كرد.» وي با اشاره به تغيير آرايش نظاميان امريكايي در عراق و سوريه از سال گذشته گفت: «ما تمركز خودمان را در عراق به آموزش و تامين تجهيزات تغيير داده‌ايم تا اجازه دهيم كه نظاميان اين كشور به بلوغ برسند.»
سفر بدون تعهد جديد
خبرگزاري رويترز در گزارشي به نقل از يك مقام ارشد در وزارت دفاع امريكا خبر داده است كه لويد آستين در اين سفر هيچ تعهد امنيتي و نظامي جديدي در منطقه غرب آسيا ايجاد نخواهد كرد. آستين همچنين از سفر به عربستان سعودي هم خودداري كرده است. او كه قرار بود شهريور ماه سال جاري به عربستان سعودي سفر كند، در آخرين لحظات سفر خود را به دلايل اعلام نشده به تاخير انداخت. شهريور ماه سال جاري و درست يك هفته بعد از پايان عقب‌نشيني نظاميان امريكايي از خاك افغانستان، لويد آستين، وزير دفاع ايالات متحده به قطر و كويت سفر كرد. او قرار بود در اين سفر به عربستان سعودي نيز برود، اما پنتاگون به دليل آنچه «مشكلات برنامه‌ريزي» توصيف كرد، از به تاخير افتادن اين سفر خبر داد و اعلام كرد كه به زودي تاريخ جديدي براي اين سفر اعلام خواهد شد. با اين حال، به‌رغم سفر مجدد وزير خارجه امريكا به منطقه و برنامه‌ريزي ديدارهاي او در بحرين و امارات متحده عربي، همچنان برنامه‌اي جديد براي سفر او به عربستان اعلام نشده است. رسانه‌هاي غربي از جمله رويترز و آسوشيتدپرس، اظهارات لويد آستين را در نشست امنيت منطقه‌اي منامه تلاش براي «تضمين مجدد به متحدان منطقه‌اي» در مورد مقابله با ايران توصيف كرده‌اند. نيويورك تايمز در گزارشي مي‌نويسد: «دولت بايدن مي‌خواهد متحدان عربش را قانع كند كه به‌رغم ظواهر امر، ايالات متحده از حضور در منطقه خسته نشده و به سمت در خروجي حركت نمي‌كند.» اين موضوع در پنل سوال و جواب وزير دفاع امريكا با حاضران در اجلاس امنيت منطقه‌اي منامه نيز مورد اشاره قرار گرفت. فرهاد علاء‌الدين، رييس انديشكده شوراي مشورتي عراق در اين نشست گفت: «حالا ساعت به ساعت به موعد عقب‌نشيني كامل نيروهاي تهاجمي امريكا از عراق نزديك مي‌شويم و با عقب‌نشيني شما از افغانستان، نگراني‌ها از اين عقب‌نشيني هم بيشتر شده است.» وي ادامه داد: «متحدان شما در منطقه نگران شده‌اند و بسياري از آنها در حال فرار كردن به سمت پناهگاه‌ها هستند.»
 با اين حال كارشناسان معتقدند كه اين سخنراني‌ها توسط مقام‌هاي دولت جديد امريكا نمي‌تواند نظر متحدان منطقه‌اي اين كشور را جلب كند. جان آلترمن، پژوهشگر انديشكده مركز مطالعات بين‌الملل و استراتژيك در واشنگتن به رويترز مي‌گويد: «نوعي ناخرسندي نسبت به امريكا در آستانه خروجش از منطقه وجود دارد. من باور ندارم كه اين شكل از سخنراني‌ها بتواند احساس رهاشدگي قريب‌الوقوع توسط امريكا را جبران كند.» تركي الفيصل، رييس پيشين دستگاه اطلاعاتي عربستان سعودي كه از مهمانان نشست ديروز بود، در گفت‌وگو با رويترز با اشاره به تضمين‌هاي لساني امريكا تاكيد كرد كه «اقدامات عملي نيز به اندازه اظهارات مهم است.» او با اشاره به فشار امريكا به عربستان سعودي براي برداشتن محاصره يمن تاكيد كرد كه اقداماتي مانند جلوگيري از دسترسي انصارالله يمن از دستيابي به تسليحات، ازجمله اقداماتي است كه او انتظار دارد امريكا به آن كمك كند.
فواد حسين: به تلاش براي نزديك كردن ديدگاه‌ها ميان ايران و عربستان ادامه مي‌دهيم
فواد حسين، وزير امور خارجه عراق در سخنراني در نشست امنيتي منامه گفت كه عراق از طريق اين راهبرد فراگير تلاش‌هاي خود براي مبارزه با تروريسم و در راس آن تروريست‌هاي داعش را تقويت كرده و مانع از راهيابي تروريست‌ها به ميان جامعه عراق يا سلطه آنها بر شهرها شده است. به گزارش ميدل ايست نيوز، وزير امور خارجه عراق درباره تحولات داخلي اين كشور گفت كه در ماه گذشته انتخابات پارلماني با نظارت بين‌المللي برگزار شد كه گامي در مسير تحكيم دموكراسي در عراق است و تاثيرات مثبت بر يكپارچگي عراق خواهد داشت. فواد حسين گفت برقراري پل‌هاي ارتباطي با كشورهاي جهان و اولويت دادن به گفت‌وگو و مذاكره گامي مهم براي تامين فضاي امن و باثباتي است كه زندگي شايسته براي ملت‌هاي منطقه را فراهم كند و رفاه اقتصادي و اجتماعي را تحقق بخشد. وزير امور خارجه عراق تاكيد كرد كه پيروزي عراق بر تروريسم بدون آگاهي اجتماعي و همبستگي ملي در عراق و تلاش‌هاي بزرگ نيروهاي امنيتي عراق در برابر تروريسم و كمك‌هاي دوستان و برادران و شركا به خصوص كشورهاي عضو ائتلاف بين‌المللي قابل تحقق نبود. او گفت كه با وجود شكست داعش، ادامه همكاري اطلاعاتي و امنيتي ميان عراق و كشورهاي جهان اولويتي اساسي براي دولت عراق و ديگر كشورهاي دوست است.حسين افزود كه پيروزي بر تروريسم امكان انتقال به مرحله تحقق اهداف مهم در سطح داخلي و منطقه‌اي و فرامنطقه‌اي را داده و نهادهاي گوناگون دولت عراق هم‌اكنون بازسازي شهرهاي آزاد شده از چنگ داعش را هدف اصلي برنامه‌هاي خود قرار داده‌اند. او همچنين همكاري سه جانبه عراق و اردن و مصر را يك الگوي موفق خواند و بر اهميت تبديل شدن همكاري منطقه‌اي به يك هدف اصلي و راهبرد ثابت ميان كشورهاي منطقه تاكيد كرد. وي افزود كه عراق به تلاش‌هاي خود براي نزديك كردن ديدگاه‌ها ميان ايران و عربستان ادامه مي‌دهد. وزير امور خارجه عراق همچنين خواستار افزايش تلاش‌ها براي بازگشت ثبات به سوريه و بازگشت اين كشور به اتحاديه عرب شد.
بحرين: شرط بهبود روابط ما با لبنان تغيير رفتار «حزب‌الله» است!
عبداللطيف الزياني، وزير خارجه بحرين در نشست منامه اعلام كرد «حزب‌الله» بايد رفتارش را تغيير بدهد تا روابط لبنان با كشور‌هاي حاشيه خليج (فارس) بهبود يابد. وزير خارجه بحرين تصريح كرد: ما در دوران پس از كرونا پيشنهاد مي‌كنيم ديپلماسي جديدي ايجاد كنيم كه به ما امكان مي‌دهد از تجزيه و تحليل داده‌ها به نفع خود استفاده كنيم. با دستيابي به بازدارندگي مي‌توانيم به خاورميانه‌اي مرفه و امن برسيم كه در آن همه طرف‌ها پيروز شوند. همچنين الان با تروريسم مواجه هستيم بايد بتوانيم تروريسم را مهار كنيم. بحرين در حالي چنين اظهاراتي را درباره حزب‌الله لبنان مطرح كرده است كه خود با عادي‌سازي روابطش با رژيم صهيونيستي تا حدي سعي در هدايت سياست‌هاي رژيم اشغالگر در منطقه دارد.
تاكيد وزير خارجه اردن بر حل بحران سوريه
ايمن الصفدي، وزير خارجه اردن نيز در اين نشست گفت: بر ما واجب است تا منابعي كه موجب تهديد ثبات و امنيت منطقه مي‌شوند و با آنها دست به گريبان هستيم را پيدا كرده و راه‌هاي مقابله با آن را بررسي كنيم. الصفدي اضافه كرد: ما بايد براي يافتن راه‌حلي براي بحران‌هاي طولاني در منطقه مشاركت بيشتري داشته باشيم. راه‌حل دو دولتي تنها راه‌حل مساله فلسطين است و اين يك شعار نيست، بلكه يك واقعيت است همچنين مردم سوريه آسيب زيادي ديدند و ما به عنوان اعراب بايد راه‌حلي براي حل بحران‌هاي آن پيدا كنيم.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون