• ۱۴۰۳ جمعه ۲۸ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 5078 -
  • ۱۴۰۰ يکشنبه ۳۰ آبان

اقتصاد بين‌الملل

فشار مجدد امريكا براي افزايش توليد اوپك‌پلاس

كاخ سفيد روز جمعه اعلام كرد اوپك در ديدار وزيرانش در دوم دسامبر، بايد نيازهاي تقاضاي جهاني براي نفت را با عرضه مناسب تامين كند. جن ساكي، دبير مطبوعاتي كاخ سفيد اين اظهارات را پيش از كنفرانس خبري براي خبرنگاران مطرح كرد و گفت: دولت امريكا مي‌خواهد مطمئن شود كشورهاي عضو اوپك و اوپك به عنوان يك سازمان نيازهاي تقاضا را با عرضه كافي تامين مي‌كنند. اين موضوعي است كه در گذشته از آنها درخواست كرديم. دولت‌هاي بعضي از بزرگ‌ترين اقتصادهاي جهان به دنبال درخواست كم‌سابقه امريكا براي اقدام هماهنگ در جهت كنترل قيمت‌هاي انرژي، در حال بررسي برداشت نفت از ذخاير استراتژيك خود هستند. كاخ سفيد روز پنجشنبه اعلام كرد دولت بايدن از كشورهاي متعددي شامل چين درخواست كرده است امكان برداشت از ذخاير خود را بررسي كنند.

تورم شديد در ميان كشورهاي جنوب شرق اروپا 

اداره آمار اروپا (يورواستات) اعلام كرد كه در ميان كشورهاي عضو اتحاديه اروپا در منطقه جنوب شرقي اروپا (SEE)، روماني در ماه اكتبر تورم سالانه 6.5درصدي را تجربه كرد و شاهد بالاترين افزايش قيمت مصرف‌كننده بود. براساس گزارش اداره آمار اروپا، روماني و بلغارستان مشتركا بالاترين نرخ تورم ماهانه در اين منطقه را با 1.3درصد به ثبت رساندند. در ساير نقاط اين منطقه از اتحاديه اروپا، يونان با 2.8درصد كمترين تورم سالانه را در ماه اكتبر ثبت كرد. در مقايسه ماه به ماه، كرواسي كمترين نرخ تورم در كشورهاي جنوب شرق آسيا به ميزان 0.8درصد را گزارش كرد.

حمله سايبري به بزرگ‌ترين سازنده توربين بادي جهان

شركت «وستاس ويند سيستمز» كه بزرگ‌ترين سازنده توربين بادي جهان است، هدف حمله سايبري قرار گرفت و مجبور شد براي مهار اين وضعيت، سيستم‌هاي IT واحدهاي كسب وكار متعدد خود را ببندد. اين شركت دانماركي اعلام كرد اين واقعه امنيت سايبري روز جمعه روي داد و بسته شدن سيستم‌هاي اين شركت ممكن است فعاليت مشتريان، كارمندان و ذي‌نفعان ديگر را متاثر كند. براساس گزارش رويترز، شركت وستاس جزييات بيشتري از اين حمله سايبري منتشر نكرد و در بيانيه‌اي اعلام كرد ما با همكاري شركاي بيروني و عوامل داخلي در تلاش براي كنترل كامل اين وضعيت و احياي سيستم‌هاي خود هستيم.

برداشت هماهنگ از ذخاير، روي قيمت نفت تاثيري نخواهد داشت

گلدمن ساكس اعلام كرد بازار نفت در حال حاضر احتمال برداشت هماهنگ از ذخاير ملي كشورهاي مصرف‌كننده را در قيمت‌ها به حساب آورده است و اين اقدام تاثير چنداني نخواهد داشت. امريكا با چين، هند، ژاپن و كره‌جنوبي درباره برداشت هماهنگ از ذخاير استراتژيك به منظور كنترل قيمت‌ها و ارسال پيام جدي به اوپك مذاكره كرده‌اند. با اين حال هند و ژاپن حاضر نشده‌اند از ذخاير استراتژيك خود نفت برداشت كنند. كره‌جنوبي هم تمايلي به برداشت از ذخاير استراتژيك خود نشان نداده است. فيليپ فلاين، تحليلگر گروه «پرايس فيوچرز» به رويترز گفت: ژاپن و كره‌جنوبي براي برداشت از ذخاير استراتژيك مقاومت نشان داده‌اند بنابراين اندكي عقب‌نشيني داشته‌ايم. بازار همچنان مضطرب است زيرا در برابر برداشت احتمالي از ذخاير در وضعيت دفاعي قرار گرفته است. در اين بين، چين آماده مي‌شود براي دومين‌بار در سال ميلادي جاري از ذخاير استراتژيك خود نفت آزاد كند اما معلوم نيست اين اقدام پيش از اين برنامه‌ريزي شده بود يا در واكنش به تلاش بايدن براي همراه كردن مصرف‌كنندگان بزرگ با خود در برداشت هماهنگ از ذخاير استراتژيك است.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون