• ۱۴۰۳ جمعه ۱۴ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 5157 -
  • ۱۴۰۰ چهارشنبه ۴ اسفند

كرونا در كمين آموزش

سيدهادي عظيمي|  پس از نزديك به دو سال آموزش مجازي، امتحانات نوبت اول سال تحصيلي 1400/1401 به صورت حضوري برگزار شد. شواهد و سخنان مسوولان آموزش و پرورش نشان مي‌دهد نتايج اين امتحانات مناسب نبوده است و وخامت شرايط آموزش و پرورش را در شرايط كرونا بيان مي‌نمايد. فراگيري كرونا تعطيلي مدارس را بر آموزش و پرورش تحميل كرد و آموزش مجازي و راه‌اندازي سيستم شاد، جهت سرپانگه داشتن آموزش صورت گرفت. استفاده از سيستم شاد موجب شد بخشي از دانش‌آموزان كه توان تهيه موبايل نداشتند ترك تحصيل كنند و به همين دليل آمار ترك‌تحصيل در مناطق محروم و حاشيه شهرها بيشترشد.  نتايج امتحانات نوبت اول زنگ هشداري مي‌باشد كه براي جامعه ودولت به صدا درآمده است. آموزش مجازي به دليل بحران بي‌عدالتي آموزشي موجب شده است بخشي از جامعه از پوشش آموزش خارج شوند و فقدان زيرساخت‌هاي آموزش مجازي و عدم آمادگي جامعه موجب اختلال در تعليم وتربيت شده است و ادامه اين روند خسارت‌هاي فراواني به بار خواهد آورد. علي‌رغم اينكه آموزش مجازي به عنوان يك پارادايم جديد و كارآمد مطرح است ولي دو عامل اساسي موجب كاهش سواد دانش آموزان نسبت به سال گذشته شده است: 
1- فقدان فرهنگ مجازي: آموزش مجازي در كشورهايي به خوبي نتيجه مي‌دهد كه فرهنگسازي مناسبي در آن انجام شده باشد. وقتي بخش زيادي از خانواده‌ها، صرف اعلام حضور در كلاس درس مجازي دانش‌آموز كافي مي‌دانند به معناي آن است كه اين نوع آموزش شكست خورده است. فرهنگسازي و آگاهي‌سازي دو حلقه مفقوده‌اي بود كه در دوران كرونا به فراموشي سپرده شد.
2- فقدان برنامه‌ريزي كارآمد: وزارت آموزش و پرورش كوشيد با طراحي و راه‌اندازي سيستم شاد حداقل‌هاي يك كلاس درس را تامين نمايد ولي برنامه‌اي براي تامين نيازهاي معلمان خود نداشت و تمهيدي نيز براي فرهنگسازي آموزش مجازي در جامعه و ارتباط مستقيم با خانواده‌ها انديشيده نشد. در ميان سختي‌ها و مشكلاتي كه روند فعاليت آموزش و پرورش را با مشكل روبه‌رو كرده است توجه چنداني به معضلات آموزش مجازي و ارتقاي سطح آموزش و بهره‌گيري از تركيب آموزش حضوري و مجازي نمي‌شود و همين به زودي معضلات مربوط به بحران سواد را آشكار خواهد كرد. كرونا در كمين آموزش است تا اختلال در امر آموزش را تشديد كند.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون