• ۱۴۰۳ جمعه ۱۴ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 5157 -
  • ۱۴۰۰ چهارشنبه ۴ اسفند

لزوم استفاده از فناوري اطلاعات

ژيلا شهبازي|  در سند تحول بنيادين، لزوم استفاده از فناوري اطلاعات جهت تحول در كيفيت روش‌هاي ياددهي و اثربخشي آموزش، مورد تاكيد است.
بيماري كوويد 19با تعطيلي گسترده در سراسر جهان، اقتصاد، آموزش و... را با چالش مواجه كرد.
«شعار مدارس تعطيل است اما آموزش تعطيل نيست» داده شد. آموزش بدون حضور فيزيكي (غيرحضوري) بدون ايجاد زيرساخت‌هاي لازم آغاز شد.
 آموزش مجازي امكان تعامل ميان مربي و متربي در لحظه، فرصت بحث و پرسش و پاسخ حين آموزش را گرفت و مطالب آموزشي در قالب متن و تصوير و صوت يا ضبط جهت استفاده در زماني ديگر، ارسال شد.
 به جاي آموزش معلم‌محور، آموزش يادگيرنده‌محور جايگزين شد كه صد البته اين بزرگ‌ترين تغيير در حوزه آموزش در عصر اطلاعات و منجر به شكوفايي قابليت‌هاي آموزشي شد.
 نظام آموزشي مبتني بر ارايه آموزش و ارزشيابي است و امتحان كتبي به (مجازي) امتحان شفاهي به (مجازي) پرسش و پاسخ (مجازي) و اين باعث افت پنهان در دوره متوسطه شد.
 از دانش‌آموزان با شركت در امتحانات حضوري دي‌ماه، ارزيابي به‌ عمل آمد و مدرسه و خانواده شاهد افت حيرت‌انگيز آنان شدند و هركدام انگشت كم‌كاري را به سوي ديگري نشانه رفتند.
چون نظام اجتماعي كلان از هماهنگي و يكدستي برخوردار نيست، نظام آموزشي را در استفاده از روش‌ها و پلتفرم‌هاي مختلف، تحت‌الشعاع قرار داد.
 ورودي‌هاي هر مدرسه به نسبت سال‌هاي گذشته از نظر علمي كم‌سوادتر و از نظر مهارت‌هاي اجتماعي ضعيف‌تر و دبيران و اساتيد از عدم دانش كافي دانش‌آموزان نالانند و دليل را عدم آموزش مفاهيم پايه‌اي در آموزش مجازي سال قبل مي‌دانند.
 در نظام آموزشي متمركز اما با روش‌هاي آموزش مجازي متنوع كه ارزشيابي پاياني به يك صورت و كاملا مشابه برگزار مي‌شود، انتظاري جز اين نيست و اين نيز از معضلات تصميم‌گيري‌هاي كلان- يك‌سويه و متمركز در نظام آموزشي ماست.
مدير  دبيرستان 

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون