• ۱۴۰۳ جمعه ۱۴ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 5157 -
  • ۱۴۰۰ چهارشنبه ۴ اسفند

مجروحيت 4 كولبر بر اثر انفجار مين طي چند ساعت

گروه اجتماعي| روز دوم اسفند، انفجار مين در معابر كولبري استان‌هاي كرمانشاه و كردستان، باعث مجروحيت 4 كولبر شد. بنا به گزارش منابع آگاه، اين حوادث در ارتفاعات مرزي «صوفي جانه» از توابع نوسود (استان كرمانشاه) و جنب هنگ مرزي «هنگه ژال» در ارتفاعات بانه (استان كردستان) رخ داد. 
بنا به اين گزارش‌ها، اولين حادثه، شامگاه دوشنبه دوم اسفند رخ داد كه در اين حادثه، اركان محمودي؛ كولبر 25 ساله‌اي از ساكنان روستاي «مير عبدلي» از توابع شهرستان پاوه كه در ارتفاعات مرزي «صوفي‌جانه» از توابع نوسود در مسير كولبري مي‌رفته، بر اثر انفجار مين از ناحيه پاي راست به‌شدت مجروح شده است. 
كولبر مجروح، توسط مردم محلي، به بيمارستان «قدس» پاوه منتقل شده و هم‌اينك تحت مراقبت‌هاي پزشكي قرار دارد. حادثه دوم هم غروب دوشنبه جنب هنگ مرزي «هنگه ژال» در شهرستان بانه رخ داد كه در اين حادثه هم سه كولبر اهل سردشت با هويت آمانج و فواد بيتوشي (24 ساله) و كيانوش رئوفي (24 ساله) بر اثر انفجار مين از ناحيه پا به‌ شدت مجروح و جهت مداوا به مراكز درماني بانه  منتقل شده‌اند.
طبق بررسي‌هاي «اعتماد» و به استناد گزارش منابع آگاه، طي سه ماه گذشته و از دهه سوم آبان امسال تاكنون، انفجار مين در معابر كولبري استان‌هاي كرمانشاه و كردستان، 9 كولبر را مجروح كرده است.
 مجروحيت كولبران بر اثر انفجار مين، حاصلي جز زمينگيري خانواده ندارد چون طبق تاكيد بنياد شهيد و امور ايثارگران، تنها آن تعداد از قربانيان مين تحت پوشش خدمات مستمري و حمايت‌هاي درماني اين نهاد قرار مي‌گيرند كه جانبازي يا شهادت ايشان براساس دستورالعمل مصاديق شهادت يا جانبازي و به دنبال تاييد كميسيون ماده 2 فرمانداري‌ها، احراز شده باشد در حالي كه مسوولان بنياد شهيد، بارها در پاسخ به «اعتماد» گفته‌اند كه كولبران مجروح يا كشته شده بر اثر انفجار مين، جانباز يا شهيد محسوب نمي‌شوند چون در حال تردد غيرمجاز و حمل كالاي غيرمجاز در معابر مرزي بوده‌اند و بنابراين، مورد حمايت قانون قرار  نمي‌گيرند.
 طبق شنيده‌هاي «اعتماد» از محلي‌هاي شهرستان بانه، معمولا به دنبال مجروحيت كولبران بر اثر انفجار مين در معابر مرزي يا حتي در صورتي كه كولبر با شليك مرزباني، زخمي شده باشد، در صورتي كه به مراكز درماني اقليم كردستان منتقل شود، پيگيري‌هاي قضايي و امنيتي نخواهد داشت اما در صورتي كه به بيمارستان‌هاي داخل خاك ايران و از جمله مراكز درماني در شهر بانه يا شهرهاي نزديك به معابر مرزي استان كرمانشاه يا آذربايجان غربي منتقل شود، تيم درماني بيمارستان موظفند انتقال كولبر مصدوم را بلافاصله به مراجع قضايي اطلاع دهند و كولبر مجروح بستري در بيمارستان هم توسط مسوولان نهادهاي امنيتي از جمله نيروي انتظامي، سپاه يا وزارت اطلاعات مورد بازجويي قرار مي‌گيرد چراكه برخي از اين معابر، از جمله مسيرهاي تردد مخالفان يا انتقال غيرمجاز ادوات و سلاح‌هاي جنگي هم هست.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون