• ۱۴۰۳ شنبه ۲۹ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 5171 -
  • ۱۴۰۰ يکشنبه ۲۲ اسفند

ضعف قوانين يا جسارت تبهكاران؟

باز هم شهادت يكي از ماموران نيروي انتظامي در كرمانشاه

شهادت ماموران انتظامي توسط اشرار مسلح طي ماه‌هاي گذشته به يك دغدغه بدل شده است. به نحوي كه اين مجرمان به راحتي در خيابان و معابر برخي نقاط كشور با ماموران قانون درگير مي‌شوند. علت اين موضوع چيست؟ و چرا درگيري و كشته شدن اين ماموران به سطح معابر و شهر‌ها كشيده شده و همچنان در روز‌هاي پاياني سال ادامه دارد؟

شهادت۶ مامور پليس در كمتر از ۴ روز
آبان امسال، ماه پرمخاطره‌اي براي پليس بود، به‌طوري كه فقط طي ۴ روز، ۶ مامور ناجا در جهت تامين نظم و در درگيري با مخلان نظم و امنيت، جان‌شان را از دست دادند. ماموراني كه هر يك صاحب خانواده، همسر و بچه بودند، ولي جان‌شان را براي امنيت مردم از دست دادند.  اين ۶ مامور در استان‌هاي كرمان، سيستان و بلوچستان، اصفهان و خوزستان هنگام مقابله با اشرار، قاچاقچيان و اوباش كشته شدند. 

شهادت۳ مامور انتظامي  در سيستان و بلوچستان 
سرهنگ مهدي توسنگ، استوار يكم احسان شيرخاني و سرباز وظيفه اميرحسين خدادادي روز ۲۵ آبان ماه جاري در دشت سمسور واقع در مرز استان كرمان با سيستان و بلوچستان، با اشرار مسلح درگير شدند و جان‌شان را از دست دادند.  روز ۲۶ آبان، گروهبان‌يكم محمدرضا نورآيين و ديگر همراهان او هنگام ماموريت در شهرستان زاهدان با خودرو حامل سوخت قاچاق مواجه شدند كه راننده اين خودرو پس از تخطي از فرمان پليس، ماموران انتظامي را به عمد زير گرفت كه بر اثر اين حادثه گروهبان‌يكم نورآيين به‌ شدت مجروح و به بيمارستان منتقل شد، اما با وجود تلاش پزشكان و كادر درماني بيمارستان به دليل شدت جراحت جانش را از دست داد. 

شهادت مامور آگاهي لنجان 
ساعت ۲ بامداد ۲۷ آبان در پي تماس تلفني شهروندان با مركز فوريت‌هاي پليسي ۱۱۰ مبني بر درگيري اراذل و اوباش در يكي از محله‌هاي شهرستان لنجان، ماموران انتظامي و پليس آگاهي اين شهرستان به منظور رسيدگي به موضوع در محل حضور يافتند.
ماموران در محل با ۲ نفر از افراد شرور مواجه شدند و با رعايت تمام جوانب براي دستگيري آنها اقدام كردند، اما متهمان مسلح، بدون توجه به فرمان پليس مبني بر زمين گذاشتن سلاح‌ها و تسليم شدن، با ماموران درگير شدند كه در نهايت با عمليات مقتدرانه، توسط ماموران بازداشت شدند.
در اين درگيري يكي از ماموران پليس آگاهي شهرستان لنجان به نام استواريكم احسان نصيري به‌ شدت مجروح شد و درگذشت. 

شهادت نيروي پليس  در عمليات بازداشت سارقان مسلح
صبح ۲۸ آبان ماموران پليس مخفيگاه اعضاي شبكه سارقان مسلح و اشرار را در شهرستان كارون شناسايي كرده و آنجا را محاصره كردند. سارقان مسلح هنگام عمليات دستگيري، به سمت ماموران تيراندازي كردند كه ۳ نفر از افراد شرور و سارقان مسلح جان‌شان را از دست دادند و يك مامور نيروي انتظامي نيز به نام سروان هادي كنعاني بر اثر اصابت گلوله كشته شد. 

شهادت جانشين پاسگاه انتظامي بيدزرد
پخش تصاوير كشته شدن سرهنگ علي‌اكبر رنجبر، جانشين پاسگاه انتظامي بيدزرد استان فارس، در درگيري با يكي از اوباش منطقه در ۱۳ بهمن ماه امسال، واكنش‌هاي زيادي را در جامعه به همراه داشت. بر اساس تصاوير منتشره، در اين حادثه رنجبر مورد اصابت ضربات چاقو در ناحيه گلو قرار گرفت و جانش را از دست داد.  انتشار اين خبر بازتاب‌هاي فراواني در افكار عمومي در پي داشت. لزوم بازنگري در قوانين به‌كارگيري سلاح توسط ماموران، يكي از موضوعاتي بود كه در آن زمان بسيار مورد توجه قرار گرفت، اما به راستي آيا پس از بازنگري در اين قانون، اوباش دست از شرارت‌هاي خود برمي‌دارند؟ و آيا ريشه تمامي اين حوادث و جري شدن اراذل با قوانين جديد خشكانده مي‌شود؟
افزايش نظارت‌هاي پليس و برخورد‌هاي مقتدرانه با اشرار قبل از وقوع حوادث تلخ، اتخاذ تدابير اثرگذار انتظامي و همچنين اعمال مجازات‌هاي تنبيهي سنگين براي عاملان ناامني از سوي دستگاه قضاست، در غير اين صورت اعمال تبهكارانه مجرمان و اوباش همچنان ادامه خواهد داشت و بايد هر لحظه منتظر قداره‌كشي و شرارت اوباش در انظار بود؛ اين همان اتفاق تلخي است كه جمعه گذشته در كشورمان و اين دفعه در مشهد تكرار شد و بر اثر آن افسر يگان ويژه خراسان رضوي به دست اوباش مجروح شد و پس از چند روز جدال با مرگ، در ۸ اسفند ماه جانش را از دست داد. 

شهادت مامور انتظامي در كرمانشاه
۱۳ اسفند ماه سال جاري خبر كشته شدن يكي از ماموران نيروي انتظامي منتشر شد. ماموران نيروي انتظامي استان كرمانشاه هنگام گشت‌زني با سارقان مسلح درگير مي‌شوند كه در اين درگيري با توجه به تاريكي هوا سارقان با سلاح جنگي به سمت ماموران تيراندازي مي‌كنند و يكي از ماموران به نام «پويا نظري» ستوان‌يكم از ناحيه سينه مورد اصابت گلوله قرار ‌مي‌گيرد و به دليل شدت جراحات وارده جانش را از دست مي‌دهد.  محمد صالح نقره‌كار، حقوقدان و كارشناس با تاكيد بر اينكه امنيت انساني و اجتماعي در گروي پليس مقتدر است به تابناك عنوان كرد: «اخبار تاسف‌بار كشته شدن ماموران ناجا در مواجهه با اشرار اين سوال را به ذهن متبادر مي‌كند كه پليس چه ميزان از اقتدار لازم در مواجهه با ناقضان امنيت برخوردار است؟ حمايت قانوني و بازنگري در نظام هنجاري با توجه به ملاحظات انتظامي و قضايي كاربست سلاح خصوصا اين موضوع در مواجهه با جرايم خشن قابل توجه است. مطابق قانون آيين دادرسي كيفري ضابطان بايد تحت تعاليم دادستان كه حافظ حقوق عمومي است عمل و اقدام كنند و در هر مرحله به صيانت از حقوق شهروندي بپردازند؛ لذا در مواردي كه جرايم به صورت مشهود و با تجري مجرمان محقق مي‌شود، لازم است اعمال قوه قهريه و اقتدار قانوني ضابطان با رعايت اصول و موازين كه تخطي ضابط را به همراه نداشته باشد، محقق شود. هيچ‌گاه نبايد اقتدار پليس را در جهت اضرار به منافع عمومي و خير عمومي تحليل كرد چون هر ميزان پليس مقتدرتر در تامين امنيت شهروندي حاضر شود، مي‌تواند امنيت انساني را به بهترين وجه محقق كند، بنابراين به نظر مي‌رسد با توجه به ماده ۳ قانون به‌كارگيري سلاح توسط نيروي انتظامي در موارد ضروري نيازمند بازنگري و ملاحظه با تاكيد بر آيين‌ها و نظامات اثربخش در جهت تامين نظم عمومي است. معيار دست به سلاح گرم بردن ضابط، بايد به صورت حداقلي و صرفا در مجراي خاص مورد تاييد مقنن باشد و ضابط در چارچوب عمل كند، البته اين تاكيد نبايد زمينه تضعيف و خلع سلاح پليس را در مصاف جولان مجرمان متعدي و مشهود فراهم كند.»

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون