• ۱۴۰۳ دوشنبه ۱۰ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3280 -
  • ۱۳۹۴ دوشنبه ۸ تير

منابع ترك گزارش دادند: طرح حمله به سوريه روي ميز اردوغان است

آتش‌باري در «حسكه»

شرايط ميداني در سوريه بسيار شكننده شده است. از 185 هزار كيلومتر مربع مساحت سوريه نزديك به 95 هزار كيلومتر آن در اختيار گروه‌هاي تروريستي قرار دارد كه بخش‌هايي از آن ميان گروه‌هاي تروريستي، ارتش سوريه، ارتش آزاد و كردهاي سوريه دست به دست مي‌شود و در اين ميان آخرين خبرها از شرايط ميداني سوريه حاكي از آن است كه در منطقه حسكه درگيري سنگيني ميان تروريست‌هاي داعش و ارتش سوريه در جريان است. به گفته مخالفان سوري داعش توانسته است محله‌هايي از مناطق مختلف حسكه را به تسلط خود در بياورد اما در طرف مقابل تلويزيون رسمي سوريه مي‌گويد كه كنترل كامل اين منطقه را در اختيار خود دارد و توانسته از حمله تروريست‌هاي داعش جلوگيري كند و آنها را به بيرون براند.
طبق اخباري كه پايگاه‌هاي نزديك به مخالفان سوري منتشر كرده‌اند حاكي از آن است كه داعش پس از شكست‌هاي متوالي خود در مناطق رقه و حسكه تجديد نيرو انجام داده و با حمايت خودروهاي زرهي و عمليات‌هاي انتحاري كه از پيش طراحي كرده است توانسته مجدد به اين مناطق هجوم بياورد. اين گروه تروريستي در آخرين پيشروي خود توانسته بيست تن از نيروهاي دولتي سوريه را در يكي از مقرهاي امنيتي شهر حسكه از پاي درآورده و ارتباط گردان 123 مستقر در حسكه را با ديگر مناطق اين شهر قطع كند و كنترل برخي مناطق حسكه را به دست بگيرد اما به گفته برخي منابع سوري درگيري‌ها در اين مناطق ادامه دارد.
گفتني است شهر حسكه كه به طور مشترك توسط كردها و دولت سوريه اداره مي‌شود به دليل هم‌مرز بودن با تركيه و عراق و نزديكي به شهر رقه، پايتخت خودخوانده داعش از اهميت ويژه‌اي براي طرف‌هاي درگير در سوريه برخوردار است و اين چهارمين تلاش داعش براي تصرف حسكه در دو ماه گذشته محسوب مي‌شود. اين در حالي است كه در روزهاي اخير داعش حتي براي جبران شكست‌هاي خود عمليات‌هاي كوري را عليه كردهاي سوريه در كوباني انجام داد كه با شكست مواجه شد.
در همين حال كردها و مقامات سوريه، تركيه را متهم مي‌كنند كه داعش از طريق مرز اين كشور توانسته است دوباره به كوباني حمله كند و اين كشور تبديل به كريدوري براي حمايت لجستيكي و تجديد قواي داعش شده است. اما اين موضوعي است كه همواره تركيه آن را رد كرده است.
احتمال ورود تركيه به سوريه
هرچند كه پس از حمله داعش به كوباني نوك پيكان انتقاد‌ها به سمت تركيه نشانه گرفته شده و آنكارا آنها را به‌شدت رد مي‌كند اما برخي رسانه‌هاي تركيه خبري را منتشر كرده‌اند كه از حمله احتمالي تركيه به شمال سوريه حكايت دارند. بر اساس اين گزارش‌ها دولت تركيه قصد دارد وارد خاك سوريه شود. روزنامه حريت و تودي زمان در مطالبي عنوان كرده‌اند كه دولت تركيه به بهانه مبارزه با تروريسم و افراط گرايي قصد دارد تا ارتش تركيه را وارد خاك سوريه كند. طبق اين گزارش احمد داوود اوغلو، نخست‌وزير تركيه طبق فرماني حكومتي به ژنرال نجدت اوزيل، رييس ستاد مشترك ارتش تركيه دستور داده است كه وارد خاك سوريه شود دستوري كه در حال حاضر رييس ستاد مشترك ارتش آن را به بهانه‌هاي مختلف به تعويق انداخته است. اما طبق اين گزارش 12 هزار سرباز تركيه آماده مداخله در سوريه براي ايجاد منطقه امن است و اين در حالي است كه روزنامه حريت تركيه به نقل از رجب طيب اردوغان، رييس‌جمهور اين كشور نوشته است آنكارا هرگز اجازه تاسيس يك دولت كرد در شمال سوريه را نخواهند داد و اردوغان در اين اظهارات كشورهاي غربي را به استقرار آنچه تروريست‌هاي كرد در مرز تركيه خواند، متهم كرده است.
گفتني است برخي مقامات تركيه خواستار آنند كه پيش از مداخله احتمالي كه قرار است از طريق گذرگاه مرزي كاركاميش استان غازي آنتپ تركيه در منطقه جرابلس سوريه صورت گيرد، تماس‌هايي با سوريه برقرار و تاكيد شود كه هدف اين عمليات اشغال خاك سوريه نيست بلكه جلوگيري از اقدامات حزب اتحاد دموكراتيك كردها در جهت گشودن كريدوري به طرف مديترانه است. اما منابع تركي معتقدند كه اوزال مداخله نظامي را اقدامي حساب نشده مي‌داند كه تركيه را در باتلاق جنگ سوريه غرق خواهد كرد و اين كشور به همين راحتي نمي‌تواند از اين باتلاق رهايي يابد و ايران و روسيه هرگز دست بسته نخواهد ماند همچنان كه واشنگتن نيز از اين اقدام خرسند نخواهد  شد.

 

تغيير در ارتش و نيروهاي امنيتي

گزارش‌ها از سوريه حاكي از آن است كه بشار اسد، رييس‌جمهوري اين كشور تصميم دارد تا دست به تغييراتي گسترده در فرماندهي ارتش و دستگاه‌هاي امنيتي بزند. براساس اطلاعاتي كه گفته مي‌شود از سوي ديپلمات‌هاي غربي افشا شده، اين تغييرات شامل بالاترين پست‌هاي ارتش و پست‌هاي نظامي و امنيتي است و طي آن احتمالا تعداد زيادي از فرماندهان ارشد ارتش و دستگاه‌هاي امنيتي سوريه كنار گذاشته شوند. به گفته اين منابع، احتمالا فهد جاسم فريج وزير دفاع سوريه، جميل حسن، رييس شعبه اطلاعات هوايي و علي مملوك رييس دفتر امنيت ملي تغيير مي‌كنند.
در اين گزارش‌ها آمده است سرتيپ حافظ مخلوف پسردايي بشار اسد رييس‌جمهوري سوريه كه پيش‌تر به دليل اختلافات در داخل خانواده اسد كنار گذاشته شده بود يك پست امنيتي مهم خواهد گرفت. پيش از اين نيز بشار اسد سرلشگر رستم غزاله، رييس دستگاه امنيت سياسي سوريه و رفيق شحاده، رييس شعبه اطلاعات نظامي ارتش سوريه كه دو تن از قدرتمندترين و بانفوذترين افراد اين كشور محسوب مي‌شدند را از سمت خود بركنار كرد. وي نزيه حسن را به جاي رستم غزاله و محمد محلا را به جاي رفيق شحاده برگزيده بود.

 

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون