• ۱۴۰۳ دوشنبه ۱۰ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3280 -
  • ۱۳۹۴ دوشنبه ۸ تير

مسابقه اتمي عربستان براي فرانسه، روسيه و كره جنوبي


در حالي كه به دنبال سفر محمد بن سلمان، شاهزاده سعودي به پاريس، جزييات جديدي از تبادلات نظامي و هسته‌اي بين فرانسه و عربستان منتشر شده است، رياض از تكميل فرآيند توافقات هسته‌اي ديگر با روسيه و كره جنوبي خبر مي‌دهد.
 بر اساس گزارش‌ها در حالي كه پاريس طرح ساخت رآكتور اتمي براي اين كشور را در دست بررسي دارد، رسانه‌ها از تداوم رايزني‌ها و توافق‌هاي هسته‌اي عربستان با روسيه و كره جنوبي كه عموما مربوط به رآكتورهاي آب سبك است پرده برداشته‌اند. اين توافق‌ها در حالي رخ مي‌دهد كه تنها چند روز به پايان مهلت مذاكرات هسته‌اي ايران و كشورهاي عضو گروه 1+5 باقي مانده است.
برخي ناظران بر اين باورند عربستان به دليل نگراني از توافق احتمالي درباره برنامه هسته‌اي ايران، به دنبال تضمين‌هايي براي استقلال امنيتي خود است. چرا كه ديگر نمي‌تواند به تضمين‌هاي امريكا اعتماد كند.
بر اساس اين گزارش‌ها توافق با پاريس سومين توافق هسته‌اي رياض در سال جاري محسوب مي‌شود. رياض هفته گذشته نيز توافق هسته‌اي مشابهي را با روسيه امضا كرد و در ماه مارس نيز قرارداد مشابه ديگري را با كره جنوبي به امضا رساند. اما شايد برنده نهايي اين مسابقه اتمي حول رياض، فرانسه باشد.
به گزارش خبرگزاري فرانسه مقامات عربستان به رآكتورهاي اروپايي موسوم به «آي‌پي‌آر» كه در اروپا به عنوان يكي از ايمن‌ترين و پيشرفته‌ترين رآكتورها شناخته مي‌شوند، علاقه‌مندند و فرانسه قبول كرده كه متخصصاني از عربستان را براي كار و نظارت در نيروگاه‌هاي مجهز به اين نوع رآكتور آموزش دهد. به گزارش خبرگزاري فرانسه ارزش توافق درباره مبادلات اتمي ميان فرانسه و عربستان بيش از ۱۰ ميليارد يورو تخمين زده مي‌شود. اين در حالي است كه فرانسه ۳۰ فروند شناور گشتي را نيز براي تجهيز ناوگان دريايي عربستان به اين كشور ارسال مي‌كند.
فرانسه همچنين چندين دستگاه بالگرد چندمنظوره «اچ 145» به ارزش بيش از ۵۰۰ ميليون يورو را نيز به دولت عربستان سعودي فروخته است و رياض سفارش ساخت ۵۰ دستگاه هواپيماي مسافربري «ايرباس» را نيز به فرانسه داده است.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون