• ۱۴۰۳ دوشنبه ۱۰ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3280 -
  • ۱۳۹۴ دوشنبه ۸ تير

ابعاد جديد از سلسله عمليات‌هاي تروريستي روز جمعه

پيامدها و حاشيه‌هاي وقايع تروريستي روز جمعه در فرانسه، كويت و تونس كماكان ادامه دارند و از همان روز كه عمليات جست‌وجو براي شناسايي عاملان اين حملات آغاز شد هر روز اخبار و حاشيه‌هاي جديدي از اين وقايع منتشر مي‌شود كه مهم‌ترين آن را مي‌توان به شناسايي عامل تروريستي كويت، به حرف درآمدن عامل تروريستي فرانسه و تظاهرات عليه عمليات تروريستي در تونس نام برد.
شناسايي عامل تروريستي كويت
روز گذشته دولت كويت هويت عامل انتحاري كه روز جمعه مسجد شيعيان امام‌صادق در اين كشور را به خون و آتش كشيد، فاش كرد. اين شخص كه فهد سليمان عبدالمحسن قباع نام دارد عربستاني‌الاصل است و بنا بر اعلام دولت كويت صبح روز حادثه از طريق هوايي وارد خاك كويت شده بود. علاوه براين پيش از شناسايي هويت عامل انتحاري كويت وزارت كشور طي بيانيه‌اي اعلام كرد كه راننده و همكار عامل انتحاري كويت را نيز دستگير كرده است. راننده فردي به نام عبدالرحمان صباح عيدان سعود از جمله افرادي است كه به شكل غيرقانوني در كويت اقامت داشته و هنگام بازداشت در يكي از خانه‌هاي منطقه رقه در اطراف پايتخت اين كشور پنهان شده بود. تحقيقات اوليه نشان مي‌دهد صاحب خانه‌اي كه اين راننده در آنجا مخفي شده بود از جمله افراد تندرو است و تحقيقات براي كشف و شناسايي تمامي عاملان اين حمله ادامه دارد. دستگاه امنيتي كويت بدون اعلام جزييات بيشتر تنها افزوده است: در حال بازجويي از چند فرد مظنون در اين پرونده  هستيم.
خبرگزاري رسمي كويت نيز اعلام كرد: بنا به دستور امير كويت، پيكرهاي هشت تن از افراد كشته شده حادثه تروريستي در مسجد امام صادق اين كشور، توسط يك فروند هواپيماي ويژه كويت براي تدفين به شهر نجف عراق منتقل شده‌اند.
مظنون حمله تروريستي در فرانسه سكوتش را شكست
خبرگزاري فرانسه گزارش داد كه ياسين صالح، مظنون حمله تروريستي به كارخانه توليد گاز در فرانسه بالاخره با پليس صحبت كرده است. وي از زمان بازداشتش در روز جمعه سكوت كرده و حاضر به حرف زدن نبود. اما اكنون وي به پليس گفته است كه همراه سر بريده‌شده رييس‌اش يك عكس سلفي گرفته و از طريق واتس‌آپ براي يك نفر فرستاده است. اما اين فرد هنوز درباره انگيزه ارتكاب اين قتل چيزي به پليس نگفته بود. ياسين صالح ۳۵ساله، مظنون است كه روز جمعه به كارخانه توليد گاز متعلق به شركت امريكايي اير پروداكتس در نزديكي شهر ليون فرانسه حمله كرده است. وي پس از آنكه يك تانكر گاز را منفجر كرد، قصد داشته با شيشه‌اي پر از ماده منفجره حمله ديگري را انجام دهد كه با يورش پليس دستگير شد. با اين وجود گروه تحقيق قبل از هرچيز مي‌خواهد بداند كه آيا اين فرد همكار يا همكاراني داشته يا نه. همسر و خواهر او و يك شخص ديگر در حال حاضر براي انجام تحقيقات در بازداشت به سر مي‌برند. دادستان ضدترور فرانسه گفته است تاكنون مدركي دال بر اينكه ياسين صالح همكاران ديگري داشته، پيدا  نشده   است.
تظاهرات عليه تروريسم
پس از حمله تروريستي داعش به سواحل تونس، اين كشور در تدابير شديد امنيتي به سر مي‌برد و از سويي ديگر نيز اماكن تفريحي و توريستي تونس خالي از هرگونه گردشگر خارجي يا حتي داخلي شده است. اما به جاي آن، روز گذشته مردم شهر سوسه (همان شهر كه عمليات تروريستي در آن رخ داد) به خيابان‌ها آمدند تا اعتراض خود را نسبت به حمله تروريستي روز جمعه نشان دهند. در اين تجمع برخي مقامات دولتي تونسي نيز حضور داشتند.

 

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون