• ۱۴۰۳ پنج شنبه ۱۳ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 5427 -
  • ۱۴۰۱ چهارشنبه ۲۶ بهمن

تكرار شعار معترضان توسط كمپدلي در گفت‌وگو با «اعتماد»!

پشت پرده جدايي سرمربي ايتاليايي از تيم ملي

تصميم فدراسيون سياسي بود يا ورزشي؟

علي ولي‌اللهي

هفته گذشته فدراسيون واليبال به صورت ناگهاني با الساندرا كمپدلي، سرمربي ايتاليايي تيم ملي زنان قطع همكاري كرد. اقدامي كه براي جامعه واليبال و رسانه‌ها تعجب‌آميز بود، چراكه به نظر مي‌رسيد اين مربي ايتاليايي نتايج نسبتا خوبي با دختران ايراني گرفته و رابطه خوبي هم با ملي‌پوشان دارد. 

اولين واكنش بعد از قطع همكاري توسط كمپدلي در يك گفت‌وگوي كوتاه با سايت ورزش سه صورت گرفت. كمپدلي تاكيد كرد از تصميم فدراسيون شوكه و عصباني است و آنها حتي جواب او را هم نداده‌اند. كمپدلي در بخشي از اظهاراتش گفت: «ايران كشور زيبايي است و مردم ايران انرژي زيادي دارند. اميدوارم بتوانم زماني برگردم كه شرايط بهتر است و واقعا اراده (حتي در عمل) براي تغيير وجود داشته باشد.»
سپس دبير فدراسيون واليبال به اين قطع همكاري واكنش نشان داد. ميلاد تقوي در اين رابطه به خواسته‌هاي كمپدلي اشاره كرد و گفت طرفين بر سر درخواست‌هاي سرمربي تيم ملي به توافق نرسيدند. تقوي گفت: «او مي‌خواست به جاي اقامت در كمپ، در هتل پنج ستاره اسكان پيدا كند كه مورد موافقت ما نبود. البته با هزينه ۲۵ ميلياردي امسال براي واليبال زنان، توقع نتيجه از كمپدلي داشتيم كه برآورده نشد، به همين دليل فدراسيون بعد از مشورت با FIVB با او قطع همكاري كرد.»
كمپدلي در 12 دي 1400 به عنوان سرمربي تيم ملي زنان ايران معرفي شد. قرار بود اين سرمربي ولاسكوي واليبال زنان بشود. يعني با يك نسل‌سازي و تمركز روي واليبال پايه، بتواند دختران واليباليست ايران را در مسير درست پيشرفت قرار دهد. كمپدلي در اين مدت در رقابت‌هاي كشورهاي اسلامي موفق شد مدال نقره را به دست بياورد كه در نوع خودش جالب توجه بود. او سپس در كاپ آسيا ايران را هدايت كرد كه دختران واليبال كشورمان بعد از شروع عالي و شكست دادن تيم خوب كره نتوانستند مسير موفقيت را ادامه دهند و درنهايت به مقامي بهتر از هفتمي دست پيدا نكردند. 
اين نتيجه منتقدان كمپدلي را به واكنش واداشت. ميترا شعبانيان سرمربي سابق تيم ملي با انتقاد از عملكرد مربي ايتاليايي عنوان داشت كه تيم ايران با او نتايج خوبي نگرفته. شعبانيان گفت كسب مدال نقره بازي‌هاي كشورهاي اسلامي و هفتمي آسيا با هر مربي ديگري هم به دست مي‌آمد! اين مصاحبه و برخي مصاحبه‌هاي نظير اين باعث شد برخي تصور كنند منتقدان كمپدلي روي رييس فدراسيون تاثير گذاشته‌اند يا اصطلاحا زير پاي او را خالي كرده‌اند. 
نام الساندرا كمپدلي مدتي قبل از حواشي مربوط به قطع همكاري با فدراسيون به يك نحو ديگر در رسانه‌ها منتشر شد. اين مربي ايتاليايي در اوج اعتراضات در ايران (آبان) در مصاحبه‌اي با يك رسانه ايتاليايي پيرامون وضعيت ايران اظهاراتي را مطرح كرد كه جنجالي شد. او مدعی شد در مورد اعتراضات گسترده چيزي در ايران نديده و آنچه در اين مورد ديده فقط در رسانه‌هاي غربي بوده. او همچنين در مورد حجاب گفت: «فكر مي‌كنم كه اگر هم حجاب اجباري نبود حداقل 80درصد زنان در ايران، به دلايل مذهبي يا فرهنگي، همچنان حجاب داشتند. دختران جوان زيادي را مي‌بينم كه چادر بر سر مي‌كنند درحالي كه اجباري به آن وجود ندارد.»
اين اظهارات واكنش‌هاي زيادي را به دنبال داشت و حتي برخي به اين مربي ايتاليايي انتقاد كردند. برخي نيز گفتند كمپدلي عمدا اين‌گونه صحبت كرده تا با مقامات فدراسيون به مشكل نخورد. هر چند زمان نشان داد كه گويا ظاهرا اين دو مساله ربطي به يكديگر ندارند. 
الساندرا كمپدلي كه هم‌اكنون در ايتالياست در پاسخ به خبرنگار روزنامه اعتماد مبني بر صحبت در رابطه با جدايي از ايران گفت: «ترجيح مي‌دهم در اين رابطه صحبت نكنم، چراكه در حال حاضر بي‌فايده است. از صميم قلب آرزو مي‌كنم كه واليبال زنان ايران رشد و پيشرفت كند.» اين مربي ايتاليايي ادامه داد: «همان‌طور كه قبلا گفتم پتانسيل اين وجود دارد، اما آنها بايد صبور باشند و انتظار نتايج فوري را نداشته باشند. اين نياز به برنامه‌ريزي، آينده‌نگري و تلاش دارد. من تمام بازيكناني كه شانس كار كردن با آنها را داشتم به آغوش مي‌كشم. همچنين از تمام زناني كه با آنها عشقم را به واليبال به اشتراك گذاشتم. از فدراسيون به خاطر فرصتي كه دراختيار من قرار داد تشكر مي‌كنم حتي اگر از رفتار آنها ناراحت شدم. من هميشه در جمع دختران اين نقل قول را به كار مي‌بردم: اگر مي‌خواهيد چيزي را به دست آوريد كه هرگز نداشته‌ايد، بايد كاري را انجام دهيد كه هرگز انجام نداده‌ايد. اين تنها راه است. شما واقعا مي‌توانيد تغيير كنيد.» اين مربي ايتاليايي تاكيد كرد: «اگر واقعا اراده تغيير داريد انجام اين كار به شجاعت نياز دارد. اما تغييرات همه را راضي نمي‌كند و آنها هرگز هم راضي نخواهند شد. واليبال بر همه ايرانيان مبارك! اما از آن مهم‌تر زندگي خوب! من حمايت مي‌كنم از شما و آينده شما يعني زن، زندگي، آزادي!»
اين مربي ايتاليايي در پاسخ به اين سوال كه چه تجربه‌اي از زندگي در ايران به دست آورد ،پاسخ داد: «من واقعا از اينكه فرصت داشتن اين تجربه را به دست آوردم سپاسگزارم. من به‌ شدت آن را مي‌خواستم و درگير اين مساله بودم. با علم به اينكه مطمئنا مشكلاتي سر راه هست. من با اشتياق فراوان و با انتظارات و روياهاي فراوان و با آگاهي از پتانسيل بالايي كه متقاعد شده‌ام در ايران هست و بايد بتواند واليبال زنان را توسعه بدهد، ايران را ترك كردم.»
به هر حال طبق اظهارات كمپدلي و استفاده از شعار جنبش اعتراضي در اظهاراتش به اضافه گفته‌هاي مقامات فدراسيون و انتقاد مربيان داخلي از او به نظر مي‌رسد دليل اصلي تصميم ناگهاني قطع همكاري فدراسيون با اين مربي ايتاليايي دست‌كم به وضوح مشخص نباشد. مخصوصا اينكه بازيكنان تيم ملي واليبال زنان هم از اين اقدام متعجب شدند. آيتك سلامت ستاره تيم ملي و ارزشمندترين بازيكن فصل ليگ برتر واليبال زنان در اين رابطه به «اعتماد» گفته بود: «ايشان مي‌توانستند به ما بيشتر از اين هم كمك كنند اما نمي‌دانم چه شد كه قراردادش ادامه پيدا نكرد.»

 

 

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون