• ۱۴۰۳ يکشنبه ۳۰ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3292 -
  • ۱۳۹۴ سه شنبه ۲۳ تير

يونان و يورو؛ توافق رو به عقب

آتن تسليم شد كمك به شرط رياضت

در حالي كه تصور مي‌شد مذاكرات درباره يونان و بحران يورو طولاني‌تر از مذاكرات هسته‌اي ايران در وين باشد، اما اين گونه نشد و قبل از اعلام توافق در وين، از بروكسل خبر توافق رسيد. دونالد تاسك، رييس شوراي اروپا از ارايه بسته كمك مالي جديد به يونان خبر داده و نخست وزير بلژيك از دستيابي به توافقي با آتن در مورد بازپرداخت بدهي‌هاي اين كشور گزارش مي‌دهد. اين توافق در فضاي نااميدانه و پس از گفت‌وگوهايي طولاني ميان رهبران منطقه يورو و مقامات يونان صورت گرفته است، با آنكه پيش از توافق آنجلا مركل، صدراعظم آلمان قاطعانه ارايه هر نوع بسته كمكي جديد به يونان را رد كرده بود. با اين حال ساعاتي بعد دونالد تاسك، رييس شوراي اروپا در توييتر خود نوشت، برنامه ارايه كمك‌هاي مالي براي بازپرداخت وام‌هاي يونان آماده اجراست البته با انجام اصلاحات جدي و حمايت‌هاي مالي. وي گفته است كه اين توافق با اكثريت آرا به دست آمده است. جزييات توافق صورت گرفته بر سر يونان هنوز اعلام نشده اما رهبران منطقه يورو مذاكرات 16 ساعته‌اي را در بروكسل براي رسيدن به اين توافق داشتند. اكنون گفته مي‌شود طرف اروپايي منتظر است كه يونان اصلاحات درخواستي از سوي كشورهاي حوزه يورو را تا روز چهارشنبه 15 جولاي به تصويب برساند. اين اصلاحات شامل قوانين سختي از جمله كاهش هزينه‌هاي عمومي است. قبل از اين توافق اختلافات در ميان رهبران 19 عضو يورو درباره يونان به‌شدت افزايش يافته بود و حتي يكي از پيشنهادهاي مورد بررسي خروج موقتي يونان از حوزه يورو بود تا بحران بدهي اين كشور حل شود. ظاهرا طرح خروج يونان مورد حمايت آلمان بود اما با پافشاري رهبران فرانسه و ايتاليا، طرح كمك به يونان راي آورد. گفته مي‌شود اكثريت قاطع پارلمان اروپا نيز با هدف حفظ اتحاديه يورو و بالاتر از آن اتحاديه اروپا از طرح كمك به آتن حمايت كرده‌اند. همزمان با مذاكرات فشرده رهبران يورو درباره يونان، مارتين شولتز، رييس پارلمان اروپا گفته بود رسيدن به توافق براي آينده اروپا اهميت حياتي دارد. او در كنفرانسي خبري در بروكسل گفت: اگر توافق نشود در چند سال آينده خود را در ارتباط با مساله يونان در يك وضعيت فاجعه‌بار خواهيم يافت. شولتز هشدار داد: خروج يونان از منطقه يورو وضعي باخت ـ باخت براي همه خواهد بود و پيامدهايي غيرقابل پيش‌بيني و احتمالا فاجعه‌بار خواهد داشت. يادآوري مي‌شود دولت يونان چند روز پيش فهرست تازه‌اي از تدابير رياضتي را براي گرفتن طرح نجات ارايه كرد. اين پيشنهاد شامل تدابيري بود كه در همه‌پرسي يك‌شنبه گذشته يونان توسط راي‌دهندگان رد شده بود. اما با اين حال رضايت وزراي دارايي حوزه يورو را نتوانست كسب كند. به همين سبب پس از لغو نشست رهبران 28 كشور عضو اتحاديه اروپا، مذاكرات فشرده بين رهبران اتحاديه 19 عضوي يورو برگزار شد تا راه‌حل جايگزين اعلام ورشكستگي يونان و خروج احتمالي آن از يورو شود.

يونان از سال ۲۰۱۰ تاكنون در مجموع ۲۴۰ ميليارد يورو وام در قالب طرح نجات دريافت كرده است اما قادر به بازپرداخت بدهي‌هاي خود نيست. وام‌دهندگان بين‌المللي تخمين زده‌اند كه دولت يونان براي پيش‌گيري از فروپاشي مالي به ۸۶ ميليارد يورو كمك فوري نياز دارد.

چهره‌ها و واكنش ها

الكسيس سيپراس، نخست وزير يونان پس از اعلام توافق گفت: به توافق دشواري دست يافتيم كه ثبات مالي و اقتصاد يونان را تضمين مي‌كند.

آنجلا مركل، صدر اعظم آلمان تاكيد كرد كه موافقت پارلمان كشورش با توافق صورت گرفته با يونان مشروط به پذيرش تمام شروط مطرح شده از سوي رهبران منطقه يورو است.

فرانسوا اولاند، رييس‌جمهوري فرانسه با بيان اينكه رسيدن به اين نتيجه كار آساني نبود، تاكيد كرد: يونان بايد به اصول و قوانين مربوط به وام‌هايي كه اعطا مي‌شود پايبند باشد. اولاند گفت: يونان بايد به فرصت‌هاي مشخص شده براي بازگرداندن كمك‌ها پايبند باشد و مبلغي كه بالغ بر 80 ميليارد يورو براي يونان اختصاص داده شده تاكنون به هيچ كشوري در منطقه يورو و اروپا ارايه نشده است.

يان كلود يونكر، رييس كميسيون اروپايي اعلام كرد چنين توافقي به يونان اين امكان را مي‌دهد كه در منطقه يورو باقي بماند.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون