• ۱۴۰۳ جمعه ۱۴ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3345 -
  • ۱۳۹۴ پنج شنبه ۲۶ شهريور

كري و لاوروف در گفت‌وگوي تلفني بحران سوريه را بررسي كردند

وعده ديدار در نيويورك

با استقرار جنگنده‌هاي روسي در سوريه، بحث سوريه بار ديگر به موضوع اصلي در مذاكرات امريكا و روسيه تبديل شده است. وزارت خارجه امريكا مي‌گويد كه جان كري، وزير خارجه اين كشور در تماسي تلفني با سرگي لاوروف، وزير خارجه روسيه خواستار رفع ابهام در مورد تحركات اخير نظامي روسيه در سوريه شده است. در عين حال در محافل خبري غرب، بحث‌ها به امكان حمله امريكا به سوريه بازگشته است. اما در مقابل مسكو مي‌گويد كه هدفش كمك به سوريه براي مقابله با داعش است و همزمان توانسته با دمشق بر سر يك راه‌حل سياسي به توافق برسد، توافقي كه راه را براي حل سياسي بحران 5 ساله سوريه فراهم مي‌كند. در چنين شرايطي اكنون پرسش مهمي كه در محافل خبري و تحليلي مطرح شده اين است كه مسكو و واشنگتن چه خواهند كرد؟

گفت‌وگوي تلفني كري و لاوروف

مقام‌هاي امريكايي به خبرگزاري آسوشيتدپرس گفته‌اند كه جان كري، وزير خارجه امريكا و سرگي لاوروف، وزير خارجه روسيه با هم گفت‌وگوي تلفني انجام داده‌اند. بر اساس اين گزارش اين سومين تماس تلفني دو طرف در 10 روز گذشته است. جان كربي، سخنگوي دستگاه ديپلماسي امريكا به رسانه‌ها گفته است: مطلع هستم كه سوريه سرفصل اصلي مكالمه تلفني ميان كري و لاوروف بوده است اما جزييات بيشتر درباره اين تماس تلفني هنوز در اختيار من قرار نگرفته است. اما برخي منابع گزارش داده‌اند كه در اين گفت‌وگو كري به لاوروف اخطار داده است كه ادامه حمايت از بشار اسد، رييس‌جمهور سوريه، فقط باعث به درازا كشيدن مناقشه داخلي اين كشور خواهد شد. در همين حال جاش ارنست، سخنگوي كاخ سفيد اعلام كرده است كه واشنگتن از مسكو خواسته است به جاي همكاري با دمشق، به ائتلاف عليه داعش بپيوندد.

 

برنامه‌ريزي در كاخ سفيد

همزمان با افزايش لفاظي‌ها بين واشنگتن و مسكو درباره بحران سوريه، نيويورك تايمز گزارش داد كه احتمال ديدار «باراك اوباما» رييس‌جمهور امريكا و «ولاديمير پوتين» رييس‌جمهور روسيه افزايش يافته است.

اين روزنامه امريكايي با اشاره به اينكه در يك سال گذشته اوباما در برابر هر پيشنهاد ديدار با پوتين مقاومت كرده و تنها با يك تماس تلفني با او موافقت كرده، نوشت: همزمان با افزايش تنش‌ها در سوريه، (با اشاره به اجلاس روساي كشورها در مجمع عمومي سازمان ملل) به زودي روساي جمهور دو كشور امريكا و روسيه به صورت همزمان در يك شهر خواهند بود و كاخ سفيد در حال بررسي ديدار روساي جمهور امريكا و روسيه براي رفع اختلافات قبل از آنكه بيش از پيش تشديد شود، است.

بنابر گزارش نيويورك‌تايمز، اگر اوكراين و سوريه، مهم‌ترين مناطق جنگي در جهان باشند، برخي مقامات استدلال مي‌كنند كه راه‌حل هر دو مشكل در نهايت از طريق همكاري واشنگتن و مسكو حل مي‌شود و همين امر گفت‌وگو ميان روساي دو كشور را ضروري مي‌كند. اما استقرار اخير سلاح‌ها و تجهيزات روسيه در سوريه به تنش‌هايي كه واشنگتن با مسكو داشت، دامن زده است و در نتيجه كاخ سفيد را بين دو گزينه تعامل با روسيه يا تلاش براي منزوي كردن آن قرار داده است.

با اين حال برخي ديگر نگران هستند كه موافقت با ديدار اوباما با پوتين تنها به نفع پوتين است. نيويورك‌تايمز سپس با اشاره به اين مساله گفت كه اوباما ترجيح مي‌دهد با پوتين وارد مذاكره شود؛ همان‌طور كه وارد مذاكره با كوبا و ايران شد كه از دشمنان قديمي امريكا بودند.

گفتني است اوباما و پوتين از زمان نخستين نشست فشرده در سال ۲۰۰۹ با يكديگر ديدار مهمي نداشته‌اند. اوباما در سال ۲۰۱۳ نشست با پوتين را بعد از آن لغو كرد كه روسيه به «ادوارد اسنودن» پيمانكار سابق آژانس امنيت ملي امريكا كه پرده از برنامه جاسوسي امريكا برداشته بود، پناهندگي داد.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون