• ۱۴۰۳ چهارشنبه ۱۹ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3368 -
  • ۱۳۹۴ پنج شنبه ۲۳ مهر

هيلاري؛ تلاش براي نشان دادن شخصيتي قوي

هيلاري كلينتون، وزير خارجه سابق ايالات متحده كه اميد اول دموكرات‌ها در انتخابات رياست‌جمهوري 2016 است، در موضوعات داخلي با وعده خدمات بيشتر سعي كرد امريكايي‌ها را با خود همراه كند. او در بخشي از سخنان خود گفت كه افزايش دستمزدها يكي از اصول مبارزات انتخاباتي اوست و قول داد ماليات طبقه كارمند و كارگر را كاهش دهد.

با اين حال وي درباره ارزش‌هاي نظام سرمايه‌داري، با اذعان به ضعف‌ها و انباشت ثروت در دست گروهي اندك گفت كه اشتباهي بزرگ خواهد بود اگر كشور اين نظام را رها كند. كلينتون در واكنش به اينكه همواره جانب مصلحت سياسي را نگه مي‌دارد، گفت: من يك پيشرو هستم كه از عهده كارها برمي‌آيد.

هيلاري در جايي هم با به نقد كشيدن موضع ساندرز كه قوانين مالكيت اسلحه در امريكا را مكفي و متقاعدكننده مي‌داند يا نه، گفت: «نه، به هيچ‌وجه. من فكر مي‌كنم بايد اين واقعيت را پيش چشم داشته باشيم كه روزانه 90 نفر در تيراندازي‌ها كشته مي‌شوند. مدت‌هاست كه وضعيت به همين صورت است و وقت آن رسيده كه كل كشور در برابر حاميان و مبلغان مالكيت اسلحه بايستد. »

وزير خارجه سابق امريكا در نخستين مناظره تلويزيوني در بخش‌هاي زيادي از وقتي كه تريبون را در اختيار مي‌گرفت، تلاش كرد با به نمايش گذاشتن تركيبي از تسلط بر سياست خارجي و وجهه‌اي دوستانه موقعيت خود را مستحكم كند.

هيلاري در بخشي از سخنان خود با هدف قرار دادن دغدغه افكار عمومي اين كشور درباره سلاح‌هاي كشتار جمعي گفت: «گسترش تسليحات هسته‌اي همچنان مي‌تواند تهديداتي را به همراه داشته باشد زيرا ممكن است مواد هسته‌اي در اختيار افراد ناشايست قرار گيرد. من مي‌دانم كه تروريست‌ها به طور مداوم به دنبال اين مواد هسته‌اي هستند و به همين دليل بايد در جهان هوشيار ولي در عين حال متحد باشيم تا از اين تهديد جلوگيري كنيم.»

هيلاري كلينتون همچنان بيشتر درباره سوريه و روسيه كه محورهاي سياست خارجي فعلي ايالات متحده را تشكيل مي‌دهند، سخن گفت و تاكيد كرد كه براي حل بحران سوريه دولت واشنگتن بايد از اهرم فشار ديپلماتيك و نظامي براي آوردن روسيه به پاي ميز مذاكره استفاده كند.

كلينتون ضمن حمايت از ايجاد منطقه پرواز ممنوع بر فراز مناطقي از سوريه گفت كه ايجاد منطقه پرواز ممنوع مي‌تواند «ابزاري كارآمد» براي آوردن ولاديمير پوتين، رييس‌جمهور روسيه به پاي ميز مذاكره (درباره سوريه) باشد.

وزير امور خارجه دولت اول باراك اوباما در بخش ديگري از مناظره‌اي تلويزيوني دموكرات‌ها نيز به‌شدت از ادوارد اسنودن، مشاور سابق آژانس امنيت ملي امريكا انتقاد كرد و گفت كه او بايد با تبعات قضايي اقداماتش مواجه شود.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون