• ۱۴۰۳ پنج شنبه ۲۰ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3368 -
  • ۱۳۹۴ پنج شنبه ۲۳ مهر

ساندرز؛ وعده‌هاي سوسياليستي

براي برني ساندرز، رقيب اصلي هيلاري كلينتون در حزب دموكرات كه در ميان جناح ليبرال‌تر حزبش محبوبيت بيشتري دارد، نخستين مناظره تلويزيوني فرصتي براي معرفي خود به مخاطباني بيشتر بود.

سناتور اهل ورمانت كه از هيلاري كلينتون سوسياليست‌تر به نظر مي‌رسد، در بخش مهمي از سخنان خود با حمله به يك درصد پردرآمدترين طبقه جامعه امريكا گفت كه سرمايه‌گذاري در اشتغال و آموزش و نه زندان‌هاي تازه، اولويت او خواهد بود.

اين در حالي بود كه ساندرز مي‌دانست در ماه‌هاي اخير با تمركز بيشتر بر عدالت اقتصادي براي طبقه كارمند و كارگر در كانون توجه بيشتري قرار گرفته است به طوري كه در نظرسنجي‌هاي ايالات «نيوهمپشاير» و «آيووا» كه راي‌گيري مرحله مقدماتي در اين دو ايالت زودتر از ايالات ديگر برگزار مي‌شود، پيشتاز است.

در همين حال ساندرز با وجود عدم تجربه در عرصه سياست خارجي، در برابر هيلاري كلينتون عقب ننشست. او چون دموكرات‌هاي ديگر تلاش كرد در موضوع حمايت از مداخله نظامي محتاط باشد. رقيب اصلي كلينتون در انتخابات نوامبر 2016 در بخشي از سخنان خود با توصيف وضع سوريه به «باتلاق در باتلاق» گفت: ولاديمير پوتين، رييس‌جمهوري روسيه از مداخله كشورش در سوريه پشيمان مي‌شود. وي تاكيد كرد: زماني كه او خود را گرفتار كرده، گمان مي‌كنم مردم روسيه به او پيامي مي‌دهند كه شايد بايد با امريكا براي اصلاح شرايط همكاري كند.

ساندرز 74 ساله همچنين در عين ابراز مخالفت با اعزام نيروي زميني امريكا به خاورميانه، از حملات هوايي اوباما در عراق و سوريه حمايت كرد. وي در پاسخ به اين سوال كه در صورت رسيدن به سمت رياست‌جمهوري امريكا، تحت چه شرايطي از نيروي ارتش استفاده خواهد كرد، با اشاره به راي دادنش به حمله هوايي به كوزوو در زمان بيل كلينتون و پس از آن حمله نظامي به افغانستان گفت: در كل چنانچه امريكا يا متحدان امريكا با تهديد مواجه شوند، در قالب ائتلاف (از عمليات نظامي) حمايت مي‌كنم ولي از اقدام نظامي يكجانبه (امريكا) حمايت نمي‌كنم.

سناتور برني ساندرز برخلاف رقيبش هيلاري كلينتون، درباره اسنودن سخنان مردم‌پسندانه‌تر داشت و با استقبال از بحثي كه افشاگري‌هاي ادوارد اسنودن برانگيخت و باعث شد كنگره اصلاح عملكرد آژانس‌هاي اطلاعاتي امريكا را تصويب كند، گفت: «اسنودن نقش مهمي براي حساس كردن مردم به گستردگي نقض آزادي‌هاي مدني و حقوق ما ايفا كرد. من فكر مي‌كنم اين كاري كه او كرد بايد قبل از هر چيز مورد توجه قرار گيرد.»

سناتور ساندرز در مورد قوانين امريكا در مورد نظارت الكترونيك نيز گفت: «ما حق داريم از خود در برابر تروريسم دفاع كنيم اما راه‌هايي براي انجام اين كار بدون نقض حقوق شهروندي كه در قانون اساسي آمده است و حريم شخصي ما وجود دارد.»

اما ساندرز زماني بيشتر مورد تشويق حضار قرار گرفت كه گفت كشور از بحث درباره‌ ايميل‌هاي كلينتون خسته شده و اين بحث بايد پايان يابد تا به مسائل جدي كشور رسيدگي شود.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون