• ۱۴۰۳ پنج شنبه ۲۰ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3368 -
  • ۱۳۹۴ پنج شنبه ۲۳ مهر

فلسطين

اعمال محدوديت‌هاي بيشتر در سرزمين‌هاي اشغالي

خشونت‌ها در سرزمين‌هاي اشغالي ادامه دارد. مردم فلسطين كماكان در خيابان‌ها حضور دارند و به مبارزه با رژيم صهيونيستي در هر نقطه‌اي مي‌پردازند. با اين وجود كابينه رژيم اسراييل كه شمشير را عليه معترضان فلسطيني از رو بسته در بيانيه‌اي اعلام كرد كه بنا به تصميم جديد تل‌آويو، نيروهاي امنيتي رژيم اسراييل اجازه يافته‌اند تا رفت و آمد فلسطينيان به شرق اين شهر را محدود كنند تا جلوي حملات مقاومتي فلسطينيان را بگيرند. براساس گزارش‌ها اسراييل با اعمال بيشتر محدوديت‌هاي خود باعث مي‌شود تا رفت و آمد به اماكن مذهبي اصلي مسلمانان در شرق بيت المقدس سخت‌تر از گذشته شود و همزمان با شناسايي فلسطينياني كه عمليات‌هاي مقاومتي را انجام مي‌دهند حق اقامت آنها در بيت‌المقدس گرفته شده و خانه‌هاي آنان نيز تخريب مي‌شوند.

 

سفر جان كري به منطقه

به دنبال افزايش تنش‌ها در فلسطين اشغالي، جان كري، وزير خارجه امريكا گفت كه در نظر دارد هرچه زودتر به منطقه سفر كند و تمامي تلاش خود را براي آرام كردن وضعيت به كار گيرد. كري هنگام آغاز كار خود به عنوان وزير خارجه امريكا طرحي را براي به جريان انداختن روند مذاكرات بين اسراييل و فلسطينيان به اجرا گذاشت كه به نتيجه نرسيد.

 

بركناري روساي امنيتي آنكارا

رجب طيب اردوغان، رييس‌جمهوري تركيه صبح روز چهارشنبه از محل انفجارهاي روز شنبه در آنكارا بازديد و با نثار گل به جانباختگان اين حادثه تروريستي اداي احترام كرد. گفتني است بنا بر آمارهاي رسمي، در دو حمله انتحاري همزمان كه روز شنبه در تجمع طرفداران صلح در آنكارا روي داد، ۹۷ نفر كشته و ۱۳۸ نفر زخمي شدند. اما مقامات حزب دموكراتيك خلق بر اين باورند كه شمار قربانيان اين حادثه بيش از 120 تن بودند. دولت تركيه مي‌گويد داعش را متهم اول اين حمله مي‌داند. اردوغان نيز دستور تحقيقات براي تشخيص اشتباه احتمالي دولت در اين پرونده را داده است. پليس تركيه هم از دستگيري دو فردي خبر مي‌دهد كه روز قبل از انفجار در توييتر نوشته بودند در آنكارا بمب منفجر خواهد شد. در همين حال براساس گزارش‌ها شماري از مقام‌هاي آنكارا به دليل سهل‌انگاري امنيتي در اين حادثه از كار بركنار شده‌اند. رييس شهرباني به همراه مديران اطلاعات و امنيت شهرباني استان آنكارا از جمله اين افراد هستند. وزارت كشور تركيه در بيانيه‌اي با اعلام اين مطلب افزوده: تحقيقات درباره حادثه تروريستي روز شنبه ادامه دارد. گفتني است حادثه روز شنبه بزرگ‌ترين حمله تروريستي تاريخ تركيه بوده است.

 

دستگيري دو مظنون

دو مظنون به مشاركت در بمبگذاري انتحاري روز شنبه آنكارا دستگير شده‌اند. بر اساس برخي گزارش‌ها يكي از دو بمبگذار عضو گروه تروريستي داعش و برادر فردي است كه طي عملياتي انتحاري در 20 جولاي و در شهر سوروچ 33 نفر را كشت. يكي از اين دو نفر يونس امره آلاگوز نام دارد كه به دليل عضويت در يكي از هسته‌هاي داعش در شهر آدي‌يامان در جنوب شرق تركيه تحت تعقيب قرار داشت. آلاگوز برادر شيخ عبدالرحمان آلاگوز است كه عمليات انتحاري سوروچ را در 20 جولاي انجام داد. دومين بمبگذار انتحاري كه منجر به مرگ دست‌كم 97 نفر شد، عمر دنيز دوندار نام دارد. نام وي نيز در ليست 21 مظنون بمبگذاري‌هاي انتحاري قرار داشت.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون