• ۱۴۰۳ سه شنبه ۱۸ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3368 -
  • ۱۳۹۴ پنج شنبه ۲۳ مهر

گزارشي از يك جشن عروسي كه ميان زنان كارتن خواب گرفته شد

نبض مهرباني زير پوست‌ شهر

اكبر رجبي* / موسسه كمك به كارتن‌خواب‌ها از صبح سه‌شنبه حال‌ و هواي خاصي را تجربه كرد؛ با خوشحالي و هيجاني كه با تماس‌هاي تلفني مردم چندبرابر شد.

نزديك به 1500 تماس مردمي داشتيم؛ مردمي كه پشت خط تلفن گريه مي‌كردند و نظرشان را درباره مراسم عروسي كه دوشنبه شب در محل اسكان كارتن‌خواب‌ها برگزار شد، با ما درميان ‌گذاشتند. برخي مي‌گفتند با اين‌كار نگاه‌شان به آسيب‌ديده‌ها و كارتن‌خواب‌هاي شهر تغيير كرد، برخي هم از چگونگي مشاركت در اين قبيل كارها از ما مي‌پرسيدند؛ اينكه چطور مي‌توانند به موسسه و انجمن‌هاي ياري به كارتن‌خواب‌ها كمك كنند و در امور خير اين موسسات سهيم شوند.

اهميت اين تماس‌هاي تلفني براي ما به اين دليل بالا بود كه بارديگر روح مهرورزي شهر را درك كرديم. شهري كه گمان مي‌كرديم از كنار آسيب‌ديده‌ها و كارتن‌خواب‌هايش بي‌تفاوت مي‌گذرد و توجهي به نيازمندان جامعه ندارد.

مدت‌ها بود مهرباني و نوع‌دوستي شهر را حس نكرده‌ بوديم، اما بازخورد‌هايي كه آن شب شاد براي ما به‌ بار آورد، باعث شد بار ديگر يادمان بيايد دل مردم ما تا چه حد مهربان است.

امروز مي‌توانيم با قدرت اعلام كنيم عطوفت در قلب مردم ما موج مي‌زند؛ مردمي كه هميشه براي كارهاي خير پيش‌قدم هستند، كارهاي خيري كه با لذت و از صميم قلب در آن مشاركت كرده‌اند و از انجامش احساس مفيد بودن مي‌كنند. اين برنامه‌هاي خيرخواهانه به ما يادآوري مي‌كند كه مي‌توان در هركاري از مردم كمك گرفت و به پشتيباني آنها دلخوش بود. مردم ايران هيچ‌وقت نيازمندان را تنها نمي‌گذارند، مي‌توان با تكيه بر خير جمعي ايراني‌ها هر كار سختي را پيش برد؛ كارهايي كه حتي مسوولان هم در انجام آن ناتوان هستند. مردم اگر بخواهند از پس هر كار دشواري برمي‌آيند.

نيكوكاري زير پوست شهرهاي ما نفس مي‌كشد.

اين كارهاي خيرخواهانه باعث مي‌شود نبض مهرورزي جامعه را حس كنيم.

وقتي عكس‌هاي عروسي كه در محل اسكان كارتن‌خواب‌ها برگزار شده ‌بود در سايت‌ها و شبكه‌هاي اجتماعي منتشر شد، ما نبض همدلي و خيرخواهي را در شهر حس كرديم. بين مردم مهربان و نيكوكار مي‌توان با خيال‌ راحت‌ زندگي كرد و نگران نشد. چون هميشه يك عده نيكوكار پيدا مي‌شوند كه دست دردمندان را بفشارند و به‌ آنها اميد زندگي ببخشند. ماجراي عروسي دوشنبه شب از اين قرار بود كه دو تن از ياوران موسسه طلوع كه سال‌ها به كارتن‌خواب‌ها كمك مي‌كردند و در امور خير اين موسسه مشاركت داشتند، جشن عروسي خود را در محل نگهداري كارتن‌خواب‌ها برگزار كردند. اين عروس و داماد با اين‌كار مي‌خواستند دل كارتن‌خواب‌ها و نيازمندان را شاد كنند و به آنها حرمت بگذارند.

در اين جشن كودكان و زنان بهترين لباس‌هاي‌شان را پوشيده‌بودند و با مهمان‌نوازي روي سرعروس و داماد گل مي‌ريختند. زنان براي عروس قرآن و شمع آورده بودند و كل مي‌كشيدند. شبي شاد كه هم كارتن‌خواب‌ها را شاد كرد هم مردم شهر را.

پي‌نوشت: شب 21 مهرماه يك عروس و داماد جشن عروسي خود را در مركز نگهداري «مهر» برگزار كردند؛ اين مركز محلي براي اسكان و بهبود كارتن‌خواب‌هاي تهران است. عروس و داماد به مدت هشت سال به عنوان ياور در اين مركز خدمت مي‌كردند؛ دل زنان و كودكان كارتن‌خواب از برگزاري جشن عروسي در محل زندگي‌شان شاد شد و شبي به‌يادماندني براي آنها رقم خورد.

*مدير موسسه خيريه طلوع

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون