• 1404 شنبه 22 آذر
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
بانک سپه fhk; whnvhj ایرانول بانک ملی بیمه ملت

30 شماره آخر

  • شماره 3376 -
  • 1394 دوشنبه 4 آبان

نسل كنوني مي‌خواهد خود را نشان دهد

قباد شيوا

يكي از شاخه‌هاي گرافيك به موضوع تبليغات برمي‌گردد كه معمولا در ارتباط با سازمان‌هاي تبليغاتي است اما بخش ديگري از آن گرافيك فرهنگي است كه به نظر مي‌رسد نسل امروز علاقه زيادي به اين بخش دارد. زماني كه داوري دوسالانه سرو نقره‌اي را انجام مي‌دادم، كارهاي فرهنگي زيادي به دست‌مان رسيد و نكته جالب اين بود كه بسياري از آنها خيلي خوب بودند. البته هميشه نقاط ضعفي بوده و هست اما با مرور كلي آثاري كه ارسال شده بود، مي‌شد اين‌طور نتيجه گرفت كه طراحان گرافيك ما آثار خوبي آماده كرده بودند كه حتي برخي از آنها متعالي بودند. جالب اين است كه بيشتر اين آثار خوب به گرافيك فرهنگي اختصاص داشتند.

در مورد استقبال جوانان امروزي از گرافيك فرهنگي مي‌توان اين‌طور بررسي كرد كه گرافيك تجاري ميان سفارش‌دهنده و طراح محدوديت ايجاد مي‌كند و طراح بايد مشتري را راضي كند تا اثر ارايه شده مورد پسند او هم باشد، به همين دليل طراحان جوان تمايل بيشتري دارند تا در كارهاي‌شان رها باشند و كمتر با مشتري
چانه بزنند. در واقع نسل كنوني مي‌خواهد خودش را نشان دهد و اين موضوع در كارهاي تجاري مجالي پيدا نمي‌كند چراكه گرافيك تجاري عرصه‌اي براي بروز شخصيت طراح نيست درحالي كه گرافيك فرهنگي اين فرصت را به طراحان مي‌دهد تا نگاه و توانمندي‌هاي خود را بيشتر نمايش دهد و ميدان خوبي براي حضور گرافيست‌هاست.

تاثير اين نمايشگاه: اوضاع فعلي گرافيك در كشور ما از نظر آكادميك دچار آشفتگي است. از يك طرف تعداد اساتيد حرفه‌اي كم است و از طرف ديگر بخشي از دانشجوياني هم كه وارد اين رشته مي‌شوند، فقط نامي از گرافيك شنيده‌اند و حتي بعضي از آنها علاقه كمي به اين كار دارند، حالا در ميان انبوه طراحان گرافيك، يك‌سري از طراحان پيشرفت مي‌كنند و مي‌توانند خود را نشان دهند كه نمايشگاه‌هايي مانند سرو نقره‌اي يكي از راه‌هاي كشف اين استعدادهاست تا به آثار فاخر و قابل تامل فضايي براي ديده شدن داده شود.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون