• ۱۴۰۳ پنج شنبه ۲۷ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3411 -
  • ۱۳۹۴ سه شنبه ۱۷ آذر

اپوزيسيون ونزوئلا اكثريت مجمع قانونگذاري را به دست آورد

پيروزي وحدت دموكراتيك بر چاوزيسم

روح هوگو چاوز از آسمان ونزوئلا رفت و اميد در رگ ونزوئلا جاري شد. سه سال پيش زماني كه انريكه كاپريلس با اختلاف راي اندك در برابر نيكلاس مادورو بازنده اعلام شد، مخالفان اميد خود را براي به دست آوردن قدرت از دست دادند، اما اعتراضات خياباني كه به‌شدت سركوب مي‌شد، راه به جايي نبرد تا بارديگر نتيجه به صندوق آراء سپرده شود. اكنون اپوزيسيون ونزوئلا براي نخستين‌بار در 17 سال گذشته توانسته‌اند كنترل مجمع قانونگذاري را از دست حزب حاكم سوسياليست‌ درآورند؛ فرصتي كه از آن بايد به پلي براي فتح كاخ رياست‌جمهوري ونزوئلا ياد كرد. 99 كرسي در برابر 46 كرسي از 167 كرسي، حاصل رقابت ائتلاف اپوزيسيون «وحدت دموكراتيك» با حزب حاكم سوسياليست است. به گزارش رويترز، تبيساي لوكنا، رييس شوراي ملي انتخابات ونزوئلا پيروزي قاطعانه اپوزيسيون را تاييد كرده است، هر چند اعلام كرده آراي برخي حوزه‌ها هنوز شمارش نشده است. نيكولاس مادورو، رييس‌جمهور 53 ساله ونزوئلا نيز شكست را پذيرفته است؛ اما هنوز روشن نيست سرنوشت هشداري كه مادورو درباره وقوع آشوب و اعتراض خياباني داده بود، چه مي‌شود. از زمان اعلام نتيجه انتخابات اين هواداران ائتلاف اپوزيسيون هستند كه با آتشبازي خيابان‌هاي كاراكاس و سراسر كشور را نورافشاني كرده‌اند.
اين بدترين شكست چاوزيسم‌ها از زماني است كه هوگو چاوز، رييس‌جمهور سابق ونزوئلا و بنيان‌گذار حزب سوسياليست‌ها در سال 1999 ميلادي زمام امور كشور را به دست آورد. مادورو در سخنراني خود كودتاي اقتصادي را عامل شكست خود دانسته، اما وعده داده است اين پايان انقلاب بوليواري نيست. گفتني است با وجود پيروزي ائتلاف مخالفان در پارلمان، حزب حاكم سوسياليست كه رياست‌جمهوري را در اختيار دارد، همچنان قدرت و اختيارات زيادي خواهد داشت. كنترل بسياري از شهرداري‌ها و شوراهاي محلي هنوز به عهده حزب حاكم است. اما اكنون كه اپوزيسيون ونزوئلا در انتخابات مجلس اين كشور به پيروزي دست يافته است، راستگرايان ونزوئلايي شوراي ملي انتخابات اين كشور را به رسميت مي‌شناسند و ديگر سخني از بروز تقلب در انتخابات رياست‌جمهوري به ميان نمي‌آيد. اين در حالي است كه قبل از برگزاري اين انتخابات، ائتلاف وحدت دموكراتيك درباره دستكاري شوراي ملي انتخابات در نتيجه بسيار  ابراز  نگراني مي‌كرد.
با اين حال اپوزيسيون در انتخاباتي كه بسياري از ناظران آن را رفراندومي براي تعيين ميزان محبوبيت نيكلاس مادورو وارث هوگو چاوز مي‌دانستند، به پيروزي تاريخي دست يافته‌اند. گفته مي‌شود كه ميزان مشاركت مردم در انتخابات ۷۴درصد بوده است. انتخاباتي كه يك بار هم تمديد شد تا مشاركت مردمي در آن بالا رود. از جمعيت
30 ميليون نفري ونزوئلا، حدود نوزده و نيم ميليون نفر واجد شرايط راي دادن براي انتخاب نمايندگان پارلمان اين كشور بودند.
و اكنون آنهايي كه راي داده‌اند، جان و روح سياسي ديگري به كالبد ونزوئلا دميده‌اند. در حالي كه سه سال پيش، آن هنگام كه « انريكه كاپريلس» با اختلاف راي كمتر از يك درصد، بازنده شد، شرايط سياسي و اقتصادي سختي
بر ونزوئلا حاكم شد. مردم ونزوئلا با كاهش و فرار سرمايه، دچار مشكلات اقتصادي به ويژه كمبود مواد غذايي اساسي مانند شير، برنج، شكر، روغن و قهوه شدند، همين امر نيز منجر به افزايش جرم و جنايت در اين كشور شد. در نتيجه همين مسائل اصلي به‌شدت بر مبارزات انتخاباتي اخير سايه انداخته بود.
اگرچه نتايج كامل و پاياني اين انتخابات هنوز اعلام نشده، اما جناح اپوزيسيون با توجه به احراز دو سوم از كرسي‌هاي پارلمان مي‌تواند قوانين زيادي را تغيير دهد. انتظار مي‌رود ائتلاف حاكم اكنون طرح ابتكار عملي در ارتباط با بخشش عمومي زندانيان سياسي ونزوئلا را به پارلمان اين كشور ارايه دهد تا شمار زيادي از سياستمداران جناح اپوزيسيون كه پس از انتخابات رياست‌جمهوري 2013 و در آستانه برگزاري اين انتخابات بازداشت شده بودند، از بند رها كند. اما حركت ائتلاف پيروز درباره بركناري زودهنگام نيكلاس مادورو هم احتمالا به مناقشه بزرگ سياسي در ونزوئلا تبديل شود؛ انتخاباتي كه بر اساس قانون فعلي بايد در سال 2019 برگزار شود.در همين حال راي‌دهندگان اميدوارند تصميم‌سازان جديد در قوه مقننه اين كشور، راهي براي كاهش تورم ۲۰۰درصدي بيابند.
واكنش جهاني
نخستين گام براي تغيير در ونزوئلا، با استقبال غرب روبه‌رو شده است. فدريكا موگريني مسوول سياست خارجي اتحاديه اروپا اعلام كرد پيروزي مخالفان در انتخابات پارلماني ونزوئلا از تمايل براي تغييرات حكايت دارد. به گزارش خبرگزاري فرانسه، موگريني يك روز پس از انتخاباتي تاريخي كه براي نخستين‌بار از 16 سال پيش مخالفان اكثريت پارلماني را به خود اختصاص دادند، در بيانيه‌اي اعلام كرد: «نظر راي‌دهندگان، ‌راي براي تغييرات است.» وي از همه طرف‌هاي ونزوئلايي خواست تا باهم كار كنند.

 

وعده‌هاي اپوزيسيون
ليليان تينتوري، همسر لئوپولدو لوپز يكي از رهبران مخالف دولت كه در زندان به سر مي‌برد، از جمله محورهاي اصلي وحدت بخش ميان جناح اپوزيسيون ونزوئلا بود. او پيش از انتخابات به هواداران خود وعده داده بود كه با اين انتخابات فصل جديدي در زندگي مردم ونزوئلا آغاز خواهد شد. او در روز انتخابات، هنگامي كه راي خود را به صندوق مي‌سپرد هم گفت: « امروز راي دادم تا سياسيون زنداني آزاد شوند، راي دادم براي ونزوئلاي بهتري كه امروز آغاز مي‌شود. »

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون