• ۱۴۰۳ چهارشنبه ۲۶ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3411 -
  • ۱۳۹۴ سه شنبه ۱۷ آذر

گام بلند لوپن به سوي اليــزه

«حزب من در حال حاضر براي نخستين‌بار در رتبه اول رقابت‌هاي انتخاباتي در فرانسه قرار گرفته است. حزب من اين نتيجه را با فروتني مي‌پذيرد و اكنون حس عميقي از مسووليت‌پذيري را در خود احساس مي‌كنيم.» اين نخستين سخنان مارين لوپن رهبر حزب جبهه ملي فرانسه است كه پس از پيروزي در ميان هواداران خود ايراد كرد. يكشنبه شب، شبي تاريخي براي حزب جبهه ملي فرانسه بود؛ شبي كه نخستين‌بار در تاريخ سياسي فرانسه حزب راست‌گراي افراطي به نام جبهه ملي به رهبري مارين لوپن توانست پيروز انتخابات منطقه‌اي فرانسه شود. نتيجه انتخابات منطقه‌اي در سيزده ناحيه فرانسه در دور اول نشان مي‌دهد كه حزب راست افراطي در شش ناحيه پيشتاز انتخابات است و در مجموع توانسته با كمي بيش از 30 درصد آرا در رتبه اول و بالاتر از دو حزب سنتي فرانسه قرار بگيرد. پس از جبهه ملي، حزب راست ميانه (جمهوريخواهان) به رهبري نيكولا ساركوزي با كمي بيش از 27درصد از آرا قرار گرفته و رده سوم نيز به حزب سوسياليست فرانسه به رهبري اولاند رييس‌جمهوري فرانسه با كمي بيش از 22 درصد آرا رسيده است.
مارين لوپن، رهبر حزب جبهه ملي فرانسه كه خود رسما در اين انتخابات حضور پيدا كرده از منطقه‌اي در شمال نورد پاس د كالاس پكاردي، يكي از فقيرترين استان‌هاي در فرانسه با شش ميليون جمعيت توانست با 40 درصد آرا پيشتاز اين انتخابات شود. اما خانواده لوپن در ساير مناطق نيز بيكار نبودند، خواهرزاده مارين لوپن، به نام ماريون ميشل در منطقه‌اي ديگر از فرانسه توانست پيشتاز انتخابات شود. او در نطق پيروزي خود در ميان هواداران گفت كه اين يك پيروزي تاريخي و نتيجه‌اي فوق‌العاده است و سيستم قديمي انتخابات اكنون
فرو ريخته است. او همچنين در نطقي آتشين به مسلمانان و مهاجران گفت كه آنها نمي‌توانند به فرانسه بيايند مگر اينكه رفتار و آداب و زندگي سنت ما را بپذيرند. دور دوم انتخابات منطقه‌اي براي برگزيدن نمايندگان ۱۳ ناحيه فرانسه براي يك دوره شش ساله تحت تدابير شديد امنيتي يكشنبه هفته آينده (۱۳ دسامبر) برگزار خواهد شد. نمايندگان در انتخابات منطقه‌اي براي شوراهاي نواحي فرانسه انتخاب مي‌شوند؛ شوراهايي منطقه‌اي كه در اموري همچون آموزش و اقتصاد از قدرت زيادي براي تصميم‌گيري برخوردار هستند. گفتني است انتخابات محلي روز يكشنبه فرانسه نخستين انتخابات پس از واقعه تروريستي 13 نوامبر پاريس بود كه در آن 130 نفر جان خود را از دست دادند. همچنين اين انتخابات زير سايه اين حادثه و تحت تدابير شديد امنيتي برگزار شد.
 آغاز جريان فشار عليه لوپن
مارين لوپن، رهبر فعلي جبهه ملي فرانسه و دختر موسس حزب جبهه ملي ژان ماري لوپن است، او تاكنون اگرچه با برچسب افراطي‌گرايي كار خود را به پيش برده اما از طرفي نيز توانسته حزب خود را از حواشي به دور كند و نزديك هيچ حزب ديگري نشود و به صورت مستقل فعاليت كند. شخص لوپن اكنون توان پيروزي در منطقه‌اي شش ميليوني را دارد كه جمعيت آن حداقل از 12 كشور عضو اتحاديه اروپا بالاتر است و حزب جبهه ملي مي‌تواند حداقل در شش حوزه پيروز انتخابات شود.
اما حزب سوسياليست پس از روشن شدن نتيجه انتخابات و شكست قطعي اين حزب در انتخابات، سعي كرده تا با تاكتيكي جديد در برابر حزب جبهه ملي فرانسه قرار بگيرد. سوسياليست‌ها كه مي‌دانند در نتيجه نهايي انتخابات نمي‌توانند پيروز انتخابات شوند قصد دارند تا جلوي پيروزي جبهه ملي فرانسه را بگيرند. اين حزب پيشنهاد ائتلاف با حزب محافظه‌كار فرانسه را داده است و در مناطقي كه نماينده سوسياليست‌ها نمي‌توانند پيروز شوند، به نفع حزب محافظه‌كار فرانسه از دور رقابت‌ها خارج شوند زيرا سوسياليست‌ها معتقدند كه مي‌توان كماكان حزب جبهه ملي را در دور دوم انتخابات شكست داد اما لوپن اين پيشنهاد حزب سوسياليست را يك تباني عليه خود خواند. با اين وجود بلافاصله پس از طرح اين موضوع نيكولا ساركوزي، رييس‌جمهور سابق فرانسه و رهبر حزب محافظه‌كار اين كشور با رد اين پيشنهاد گفت هيچگاه اعضاي حزب خود را ترغيب به چنين كاري نخواهد كرد.
اولاند و ساركوزي هردو بازنده هستند
محبوبيت فرانسوا اولاند، رييس‌جمهوري فرانسه پس از حملات سيزده نوامبر سير صعودي پيدا كرد اما به كمك او و حزبش در اين انتخابات نيامد. او اگرچه پس از حوادث نوامبر با يك مانور قدرت قصد داشت تا هم محبوبيت خود را بالا ببرد و هم پيروز انتخابات شود اما در‌نهايت بايد در اين انتخابات شكست سنگين خود را بپذيرد.اما شكست بعدي متعلق به حزب محافظه‌كار فرانسه و شخص ساركوزي است. او اگرچه با انتقاد‌هاي بسيار از سياست‌هاي اولاند سعي كرد محبوبيت حزب خود را افزايش دهد اما در دور دوم انتخابات بايد تلاش كند تا رقيب اصلي خود جبهه ملي را  از پيش رو بردارد.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون