• ۱۴۰۳ جمعه ۲۸ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3427 -
  • ۱۳۹۴ چهارشنبه ۹ دي

نخست‌وزير عراق وعده‌داد:

رهايي موصل با آزادي «الرمادی»

«رمادي امن شده است» اين پيام سفر حيدر عبادي، نخست‌وزير عراق به مركز استان انبار است؛ آن هم تنها به فاصله چند ساعت پس از اعلام رسمي آزادي رمادي. نخست‌وزير عراق روز گذشته در حالي به رمادي قدم گذاشت كه پس از آزادي شهر از چنگال داعش، در توييتر شخصي خود قول داده بود كه پس از فتح رمادي، نوبت بازپس‌گيري موصل دومين شهر بزرگ عراق است.
رياض جلال، فرمانده نيروي زميني، سرلشكر عبدالغني الاسدي فرمانده يگان مبارزه با تروريسم عراق، هادي رزيج، رييس پليس انبار و تعدادي از فرماندهان و افسران عاليرتبه وزارت دفاع عراق نيز نخست‌وزير عراق را در سفر به اين شهر استراتژيك همراهي مي‌كردند. عبادي پس از ورود به رمادي از مناطق آزاد‌شده بازديد كرد و جلساتي را در مراكز دولتي رمادي با فرماندهان عملياتي براي بررسي شرايط شهر و ادامه مبارزه برگزار كرد. گفتني است، پس از هفت ماه مبارزه و جنگ مستمر در استان انبار و اطراف شهر رمادي ميان نيروهاي عراقي و تروريست‌هاي داعش، بالاخره روز دوشنبه سربازان عراقي به‌طور كامل شهر استراتژيك رمادي در غرب عراق را پس گرفتند و وارد مركز اين شهر شدند و با عقب‌نشيني تروريست‌ها، پرچم عراق را بر‌فراز اين شهر به اهتزاز درآوردند. آزادي رمادي در حالي تحقق مي‌يابد كه ماه مه 2015 داعش كنترل اين شهر را در اختيار گرفت و در اين مدت رمادي چند‌بار بين تروريست‌ها و نيروهاي عراقي دست به دست شد. در يك هفته اخير نيز سربازان عراقي تلاش‌هاي فراواني براي ورود به شهر رمادي انجام دادند اما با مقاومت گسترده‌اي روبه‌رو شدند و در نهايت با حمايت جت‌هاي امريكايي توانستند سد مقاومت تروريست‌ها در شهر را بشكنند و وارد شهر شدند. مقامات پنتاگون اما هشدار دادند، كه براي اعلام پيروزي قطعي زود است زيرا بايد اين شهر در مرحله بعدي حفظ شود. اما اگر دولت موفق به
نگه داشتن شهر استراتژيك رمادي شود، مي‌تواند ضربه‌اي مهلك را به داعش و دستاوردهاي اين گروه تروريستي در عراق و سوريه وارد كند. اكنون با شكست داعش در رمادي اين گروه تروريستي شاهد سلسله شكست‌هايي در اين كشور طي يك سال گذشته است و گفته مي‌شود كه اين گروه تروريستي نسبت به سال گذشته ميلادي 40درصد از مناطقي را كه در عراق تحت تصرف داشته از دست داده است. در طول ماه‌هاي گذشته شهرستان سنجار با حمايت جنگنده‌هاي ائتلاف و نيروهاي پيشمرگه از دست داعش خارج شد و مسير ارتباط تداركاتي ميان سوريه و عراق براي داعش بسته شد. نبرد رمادي كه از تابستان گذشته با همكاري ميان نيروهاي مردمي شيعه و سني و همچنين ارتش عراق آغاز شد؛ كه اين را مي‌توان اتحادي ظريف در طول سال‌هاي اختلاف قبيله‌اي و فرقه‌اي در عراق عليه داعش دانست. عبادي در سخنراني تلويزيوني پس از آزادي رمادي از تمامي تلاش‌هاي مردمي به دور از وابستگي‌هاي فرقه‌اي و مذهب در ميان عراقي‌ها تشكر كرد. او تاكيد كرد به خواست خدا سال 2016 به حضور داعش در عراق پايان خواهيم داد.
جزييات حمله به رمادي
باز پس‌گيري مركز شهرستان رمادي از حدود ساعت هشت صبح به وقت محلي روز دوشنبه آغاز شد. اين حمله با تانك‌ها و بولدوزرهاي ارتش صورت گرفت تا به مركز شهر پيش رفتند. ژنرال احمد بلاوي، رهبر يك گردان از مبارزان قبايل سني گفت كه با حضور نظاميان در مركز شهر تروريست‌هاي باقيمانده از شهر گريختند يا كشته شدند. اما هنوز تعداد تلفات در اين شهر مشخص نيست. نخستين فردي كه آزادسازي رمادي را به صورت رسمي اعلام كرد ژنرال يحيي رسول، سخنگوي ارتش بود كه رسما آزادي رمادي را اعلام كرد اما ساير مقامات عراقي پس از ارزيابي‌هاي دقيق‌تر و محتاط‌تر اين خبر را به صورت رسمي اعلام كردند. با اين حال اسماعيل مهلاوي، رييس عمليات نظامي انبار در روز دوشنبه اعلام كرده بود كه نيروهاي عراقي توانسته‌اند بخش‌هاي بزرگي از شهرستان رمادي را از كنترل داعش
دربياورند اما هنوز كنترل بخشي از اين شهرستان در دستان داعش است و مبارزه كماكان ادامه دارد تا رمادي به صورت كامل آزاد شود. با اين وجود يكي از مقامات ارتش عراق گفته است: اكنون پس از آزادسازي رمادي وظيفه اصلي نيروها خنثي‌سازي و تله‌هاي بي‌شمار داعش در اين منطقه است. سرتيپ مجيت فتلاوي به آسوشيتدپرس گفت: پيشرفت در رمادي توسط بمبگذاري انتحاري، تك‌تيرانداز‌ها و تله‌هاي انفجاري مختل شده بود زيرا داعش بيش از 300 مواد منفجره در جاده‌ها و مجتمع‌هاي دولتي كار گذاشته بود.
واكنش‌ها
باراك اوباما كه در تعطيلات آخر سال و در هاوايي با خانواده‌اش به سر مي‌برد در خصوص آزادي رمادي گفت: پيشرفت نيروهاي عراقي براي مبارزه و پس گرفتن رمادي نشان‌دهنده شجاعت و عزم راسخ و تعهد مشترك ما براي مبارزه با داعش است. اشتون كارتر، وزير دفاع امريكا نيز گفت: اخراج داعش توسط نيروهاي عراقي يك گام مهم روبه جلو در مبارزه و شكست اين گروه وحشي است. رييس‌جمهور فرانسه، فرانسوا اولاند گفت: فتح رمادي يكي از مهم‌ترين اقدامات براي مبارزه با افراط‌گرايان بود. از سويي ديگر فرانك والتر اشتان ماير، وزير خارجه آلمان نيز گفت: فتح رمادي يك بار ديگر نشان مي‌دهد كه داعش بي‌نظير نيست. فيليپ هامون، وزير خارجه بريتانيا نيز گفت كه از دست دادن رمادي به عنوان يك ضربه قابل‌توجه به افراط‌گرايان محسوب مي‌شود. همچنين سخنگوي نيروي هوايي سلطنتي بريتانيا گفت كه هواپيماهاي اين كشور ماموريت‌هاي فراواني در حوزه شناسايي و همچنين حمله به اهداف مختلف نيروهاي داعش در عراق انجام داد و آنها را نابود كرد كه علاوه بر رمادي بخش‌هايي از اين حملات در حمايت از پيشمرگه‌هاي كرد براي حمله به موصل صورت گرفته است.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون