• ۱۴۰۳ جمعه ۱۴ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3449 -
  • ۱۳۹۴ دوشنبه ۵ بهمن

فراخوان تظاهرات در پنجمين سالگرد انقلاب

نيروهاي امنيتي در شهرهاي مختلف مصر مستقر شده‌اند

مصري‌ها مي‌خواهند بار ديگر قلب قاهره در ميدان تحرير را همزمان با 25 ژانويه تسخير كنند. پنج سال از قيامي كه جهان آن را بهار عربي ناميد گذشت. در حالي كه دولت مصر مي‌گويد تصميم دارد در مركز ميدان تاريخ‌ساز تحرير، يك بناي تاريخي به مناسبت گراميداشت روز شهداي 25 ژانويه (روز انقلاب مصر عليه حسني مبارك) و 30 ژوئن، (تاريخ تظاهرات ميليوني عليه محمد مرسي) بسازد، اين ميدان بار ديگر به ميعادگاه معترضان تبديل شده است. گروه‌هاي مختلف مصري فراخوان تظاهرات صادر كرده‌اند.
اما ميدان تحرير و ديگر ميدان‌هاي اصلي قاهره و ساير استان‌هاي مصر پيش از سالگرد انقلاب ژانويه و همزمان با افزايش فراخوان‌ها براي برگزاري تظاهرات، به پادگان‌هاي نظامي تبديل شده‌اند. «25 ژانويه؛ يك روز سياه و سفيد است»؛ به گزارش نيويورك تايمز اين توصيف عمرو عبدالرحمن، مدير واحد آزادي‌هاي مدني در يك موسسه مصري است.
 دولت اين روز را به نام روز پليس گرامي مي‌دارد. در بيانيه‌اي كه از سوي وزارت كشور مصر خطاب به مردم مصر منتشر شده از روز 25 ژانويه به عنوان شصت و چهارمين سالگرد روز پليس ياد شده و هيچ اشاره‌اي به انقلاب پنج سال گذشته نشده است. در اين نامه آمده است: «پليس هميشه از مردم خواهد بود.» الاهرام گزارش مي‌دهد در اين روز وزير كشور با عفو 100 فعال سياسي، به خانواده‌هاي برخي از زندانيان، به افتخار روز پليس، اجازه ملاقات داده است.
با اين حال به گزارش الجزيره، همزمان فراخوان‌ها براي تظاهرات افزايش يافته و پيش بيني مي‌شود امروز ميدان تحرير قاهره و ديگر ميادين اصلي شهرهاي مختلف شاهد حضور گسترده مردم باشد، قاهره نگران آن است كه اين تجمعات به دليل افزايش بيكاري، افزايش قيمت‌ها و حملات تروريستي مكرر، به اعتراض‌هاي گسترده و خشونت‌آميز عليه دولت تبديل شود. مجدي عبدالغفار، وزير كشور مصر وعده داده كه وزارت كشور سيستمي را براي مقابله با تمامي اتفاقات احتمالي در روز 25 ژانويه تنظيم كرده است.
دولت عبدالفتاح سيسي از هفته گذشته تلاش فوق‌العاده‌اي براي برقراري تدابير امنيتي شديد در مكان‌هاي مختلف داشت. سخنگوي نيروهاي مسلح مصر در اين رابطه گفته است: نيروها به حالت آماده‌باش درآمده‌اند و ماموريت حفاظت از تاسيسات كشور و ساختمان‌هاي دولتي و خصوصي و نيز مقابله با اقدامات خصمانه‌اي كه امنيت شهروندان را به خطر اندازد، به آنها تفهيم شده است. به گفته سخنگوي نيروهاي مسلح مصر، فرماندهي پليس، خودروهاي گشتي، گروه‌هاي واكنش سريع و نيروهاي ويژه را براي تامين امنيت در استان قاهره بزرگ مستقر كرده‌ است.
از سوي ديگر منابع خبري روز گذشته در آستانه 25 ژانويه، از كشته شدن سه شهروند در قاهره و زخمي شدن دو تن ديگر از ساكنان مركز فاقوس در استان شرقيه در تيراندازي گروهي ناشناس خبر دادند.
بر اساس گزارش‌ها اين افراد ناشناس به سمت مركز امنيتي شهر فاقوس تيراندازي كرده و با استفاده از موتوسيكلت از محل گريختند.
اين در حالي است كه تنها يك روز پس از انفجاري كه در مخفيگاه تروريستي در استان جيزه رخ داد و در آن تعدادي از جمله شش نيروي پليس كشته شدند، نيروهاي پليس مصر روز جمعه 9 عضو گروه اخوان المسلمين از جمله يك استاد دانشگاه را به اتهام تحريك به خشونت در استان دمياط واقع در شمال مصر دستگير كردند.
عبدالفتاح سيسي، رييس‌جمهوري مصر روز گذشته در سخنراني كه به مناسبت روز بزرگداشت پليس داشت، از دستگاه پليس به دليل تلاشي كه براي آگاه‌سازي نيروهايش در مورد حقوق افراد داشته و نيز تامين امنيت انتخابات پارلماني تقدير كرد. سيسي كه از همزمان شدن اعتراض‌ها در مصر و تونس و تكرار وقايع ژانويه 2011 نگران است در واكنش به دور جديد اعتراض‌ها در تونس خطاب به تونسي‌ها گفت: من در امور داخلي تونس دخالت نمي‌كنم اما به همه مردم تونس مي‌گويم شرايط اقتصادي براي تمامي كشورها بسيار دشوار است كشور خود را حفظ كنيد.
سخنان سيسي به سالگرد انقلاب ژانويه كه منجر به سرنگوني دولت حسني مبارك شده بود، اشاره‌اي نداشت، اما يادآور نگراني دوباره مصري‌ها از الهام‌بخش بودن وقايع تونس در اين كشور بود. سال 2011، يازده روز پس از موفقيت تونسي‌ها به فراري دادن زين العابدين بن علي، اعتراض مصري‌ها عليه حسني مبارك شدت بيشتري گرفت تا آنجا كه وي در نهايت در يازدهم فوريه ناگزير شد از قدرت كناره‌گيري كند.
از آن زمان پنج سال مي‌گذرد و به نظر مي‌رسد مصر هنوز روي آرامش نديده است. عفو بين‌الملل نيز در اين ميان در بيانيه‌اي تاكيد دارد، پنج سال پس از اين انقلاب، اكنون در‌ها روي آرزوهايي چون آغاز دوره جديدي از اصلاحات و احترام به حقوق افراد بسته شده است.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون