• ۱۴۰۳ جمعه ۱۴ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3449 -
  • ۱۳۹۴ دوشنبه ۵ بهمن

ايجاد پايگاه هوايي روسيه و امريكا به فاصله 31 مايل


پس از انتشار خبر طرح توسعه فرودگاه قامشلي از سوي روسيه در شمال شرقي مرز سوريه با تركيه و ايجاد يك پايگاه هوايي براي حضور نيروهاي روسي، حالا خبر مي‌رسد كه ارتش امريكا نيز قصد دارد در نزديكي شهر قامشلي سوريه پايگاه هوايي ديگري را ايجاد كند. فعالان محلي به تايمز گفته‌اند، ايالت متحده بنا دارد تا پايگاه خود را در فرودگاه سابق كشاورزي در حدود 31 مايلي قامشلي و در چند مايلي مرزهاي عراق و تركيه ايجاد كند. اين منطقه تحت اختيار نيروهاي كرد قرار دارد. فعالان سوري مي‌گويند كه نيروهاي امريكايي فرودگاهي را براي فرود هلي كوپتر و يك مركز فرماندهي ايجاد كرده‌اند. گفتني است كه روز چهارشنبه ايالات متحده تاييد كرد كه تعداد كمي از سربازان نيروهاي ويژه خود را در اين منطقه مستقر كرده است اما از جزييات و فعاليت اين نيروها در اين منطقه چيزي اعلام نكرد. سرهنگ استيو وارن سخنگوي ارتش امريكا گفت: به دليل ماهيت خاص اين نيروها مهم است كه ما به‌طور خاص در مورد جايي كه آنها حضور دارند صحبت نكنيم.
ديده‌بان حقوق بشر روسيه به نقل از منابع آگاه مي‌گويد كه كار روي باند پرواز اين پايگاه كه يك فرودگاه زراعي است در هفته‌هاي اخير انجام شده و هلي‌كوپترهاي امريكايي از اين پايگاه عمليات اجرا مي‌كنند. اين پايگاه تا چند وقت پيش در دست نيروهاي كرد سوريه موسوم به ي‌پ‌گ بود اما براي گسترش عمليات براي حمايت از نيروهاي موسوم به سوريه دموكراتيك تحويل امريكايي‌ها شد.
اين در حالي است كه در طرف مقابل روسيه در حال تقويت پايگاه قامشلي براي حضور جنگنده‌ها و نيروهاي خود است و كارشناسان معتقدند كه روسيه اين محل را به اين دليل انتخاب كرده است تا ميزان آمادگي خود را براي دفاع در برابر هرگونه اقدام تركيه در طول مرز سوريه توسط ارتش تركيه افزايش دهد كه اين حركت ممكن است عليه كردها نيز باشد. آنگونه كه ديده‌بان حقوق بشر سوريه در بريتانيا گزارش داده است كارشناسان روسي وارد فرودگاه قامشلي شده‌اند تا امكانات مورد نياز براي توسعه فرودگاه را بررسي كنند و انتظار مي‌رودكه جنگنده‌هاي روسي در روزها و هفته‌هاي آينده در اين منطقه حاضر شوند. موضوعي كه خشم رجب طيب اردوغان رييس‌جمهوري تركيه را برانگيخته و از فعاليت‌هاي روسيه در اين منطقه ابراز نگراني كرده است. اردوغان طي سخناني گفت كه ما حضور نظامي روسيه در نزديكي مرزهاي‌مان را تحمل نمي‌كنيم.
در پي اين تحولات، تركيه نيروهاي بيشتري را به سمت مرزهاي مشترك با سوريه اعزام كرده است. تنش‌ها ميان اين دو كشور از زمان ساقط شدن جنگنده سوخوي روس‌ها توسط اف 16‌هاي تركيه در 24 نوامبر 2015 در بالاترين سطح قرار گرفته است.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون