• ۱۴۰۳ جمعه ۱۴ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3449 -
  • ۱۳۹۴ دوشنبه ۵ بهمن

جزييات نقشه امريكا عليه داعش

   ميثم سليماني/ اقدام نظامي همه‌جانبه در خاك ليبي عليه داعش
روز به روز محتمل‌تر مي‌شود. آنگونه كه ژنرال جوزف دانفورد، رييس ستاد مشترك ارتش اعلام كرده است امريكا به دنبال اقدام قاطع عليه داعش در ليبي است. گزارش‌ها حاكي از آن است كه پس از اجازه باراك اوباما به نيروهاي خود در افغانستان براي عمليات نظامي عليه داعش حالا نوبت به همين اقدام در ليبي رسيده است. هارلن گمبير، تحليلگر مركز مطالعات جنگ امريكا معتقد است كه اين تغيير رويكرد نشان‌دهنده رشد شناخت امريكا از پناهگاه‌هاي امن داعش در خارج از عراق و سوريه است كه ثبات منطقه را تهديد مي‌كند. اكنون نيز خبرها مبني بر عمليات نظامي قريب الوقوع در خاك ليبي روز به روز به تاييد نزديك‌تر مي‌شود. سايت خبري دبكا در نقشه‌اي كه منتشر كرده نشان مي‌دهد كه نيروهايي متشكل از ايتاليا، بريتانيا، فرانسه با پشتيباني امريكا و روسيه عمليات خود را عليه داعش ترتيب مي‌دهند. كه اين را مي‌توان جبهه سوم ضد تروريسم دانست كه در ليبي گشوده خواهد شد. نخستين گام در اين عمليات به نظر مي‌رسد كه به زودي انجام خواهد شد، نيروهاي ويژه امريكايي، روسي، فرانسوي و ايتاليايي به صورت مخفيانه وارد خاك ليبي خواهند شد و در يك نقطه از طبرق در نزديكي مرز ليبي و مصر فرود خواهند آمد تا زمينه را براي ورود هزار نيروي ويژه بريتانيايي    فراهم كنند.
ورود نيروهاي بريتانيايي در 144 كيلومتري درنه خواهد بود كه استحكامات اصلي گروه‌هاي تروريستي افراطي ليبي وابسته به القاعده يا داعش در آن حضور دارند كه قدرتمند‌ترين آن نيز انصار الشريعه است. اين عمليات مشترك را مي‌توان نخستين عمليات مشترك ايالات متحده و روسيه در طول دهه‌هاي گذشته دانست. مركز اين عمليات نيز در تامپاي ايالت فلوريدا راه‌اندازي شده است كه منتظر دستورات ويژه عملياتي در پنتاگون است. با توجه به سناريوي از پيش تعيين شده، به نظر مي‌رسد امريكا در مقياس بالايي از دريا و هوا به مواضع گروه‌هاي تروريستي در ليبي حمله خواهد كرد و نيروهاي ائتلاف سپس به حفظ استحكامات خواهند پرداخت و نيروهاي داعش و انصارالشريعه را ازمناطق تحت كنترل آنها خارج مي‌كنند. در اين عمليات كشتي‌هاي جنگي انگليسي، فرانسوي و ايتاليايي نيز حضور خواهند داشت كه آنها نيز عمليات‌هايي با موشك‌هاي كروز انجام خواهند داد.
در اوج حمله هوايي در مقياس بزرگ، تفنگداران دريايي بريتانيا و فرانسه براي نخستين بار پس از سال 1952 كه وارد كره شدند به صورت متحد وارد سواحل ليبي خواهند شد و با نيروهاي روسي متصل مي‌شوند. با توجه به نقشه‌ها يك گروه از ساحل خليج سيدرا وارد خواهند شد تا عمليات آزاد‌سازي شهر سرت را به عنوان مركز نظامي داعش تحت كنترل خود در آورند. پس از اين اقدام گروه‌هاي حاضر در ليبي به دو دسته براي انجام دو دستور كار مشخص تقسيم خواهند شد.
گروه اول به سمت جنوب ليبي و شهر طرابلس و ميادين نفتي در 370 كيلومتري سرت پيش خواهند رفت تا دولت مركزي ليبي را كه به طبرق تبعيد شده بود در پايتخت به قدرت برسانند، كه در اين مسير شهرهاي مصراته، زلتان و خمس را نيز در راه طرابلس به كنترل خود در خواهند آورد. نيروي دوم از سرت به سمت شمال پيش خواهند رفت تا پايتخت دوم ليبي يعني بنغازي و سپس راس‌لانوف در 200 كيلومتري شرق شهر سرت را در مسير آزاد كنند. در همين حال در شرق ليبي يك نيروي دريايي درنه را با 150هزار نفر جمعيت از دست تروريست‌ها و افراط گرايان خارج   مي‌كند.
به‌طور كلي تحليلگران معتقدند كه اين اقدام با سه هدف عمده صورت خواهد گرفت:
1- كنترل ميادين نفت و گاز ليبي
2- خالي كردن سواحل مديترانه از حضور داعش كه موجب ارعاب اروپا و به ويژه ايتاليا شده بود.
3- رها كردن تونس، الجزاير و مراكش از تروريست‌هاي داعش كه سعي دارند اين كشورها را تبديل به حياط خلوت خود كنند.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون