• ۱۴۰۳ يکشنبه ۱۶ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3449 -
  • ۱۳۹۴ دوشنبه ۵ بهمن

مجوز ترانه‌هاي سريال «شهرزاد» و آلبوم آن صادر مي‌شود؟

حاشيه‌هاي ترانه «كجايي» محسن چاووشي ادامه دارد

اعتماد| محسن چاووشي در واكنش به حاشيه‌هاي
پيش آمده در مورد انتشار آلبوم «شهرزاد» و انتشار خبري درباره عدم صدور مجوز براي ترانه‌هاي اين سريال، تصويري را از مجوز صادر شده دفتر موسيقي براي اين ترانه‌ها منتشر كرد و در يادداشتي كوتاه در مورد آن نوشت: «جهت رفع سوءتفاهم پيش آمده... پاسخ به دوستان رو در رو و دشمنان پشت سر... و البته يادآوري به خردمندان فراموشكار... . »ماجرا از آنجا شروع شد كه چندي پيش سيدمحمدهادي رضوي يكي از تهيه‌كنندگان سريال «شهرزاد» از انتشار آلبومي با همين عنوان خبر داد كه در آن ترانه‌هاي محسن چاووشي براي اين سريال منتشر خواهد شد. چاووشي كه از قسمت پنجم سريال شهرزاد همكاري‌اش را با عوامل آن شروع كرده، تا به حال شش ترانه را با نام‌هاي «هم‌خواب»، «رسم يادگار»، «كجايي»، «پريشاني»، «شهرزاد» و «افسار» براي اين سريال خوانده كه اين ترانه‌ها با استقبال زيادي هم روبه‌رو شدند.
خبر انتشار آلبوم «شهرزاد»، واكنش محمدعلي بهمني، رييس شوراي شعر و ترانه وزارت ارشاد و سعيد بيابانكي از اعضاي اين شورا را به دنبال داشت؛ آن هم واكنش‌هايي كه به نظر مي‌رسيد ناشي از حساسيت‌هايي است كه در ماه‌هاي اخير در مورد يكي از ترانه‌هاي اين آلبوم يعني ترانه «كجايي» ايجاد شده است. ترانه «كجايي» چاووشي كه يكي، دو ماهي از انتشار آن در فضاي مجازي مي‌گذرد با استقبال زيادي روبه‌رو شده و حتي كليپ‌هاي مختلفي هم بر مبناي آن ساخته شد. محمدعلي بهمني در توضيحاتي كوتاه به اين اشاره كرد كه «اين ترانه نه مجوزي از اين شورا داشته و نه تقاضايي براي دريافت مجوز آن صورت پذيرفته است.» سعيد بيابانكي از اعضاي شوراي شعر و ترانه ارشاد هم در اظهارنظري در حاشيه برنامه شب شعر حلقه رندان با اعلام اينكه ترانه‌هاي منتشر شده در قالب موسيقي اين سريال از شوراي شعر و ترانه وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي مجوز نگرفته‌ و سازوكار ديگري دارند، گفت: «نمي‌دانم جمله‌هايي مانند «رگامو تو خونت بريزم» يا «بيا رو تو رو كن» در اين ترانه چه عملي را توصيف مي‌كند و چه معنايي مي‌دهد؟» پيش از دور جديد چنين واكنش‌هايي به انتشار اين ترانه، اسماعيل اميني يكي از اعضاي ديگر شوراي شعر و ترانه وزارت ارشاد كه اين روزها دبيري دهمين جشنواره شعر فجر را هم برعهده دارد نقدي را در يكي از خبرگزاري‌ها منتشر كرده و عنوان كرده بود «بعضي از سطرهاي ترانه «كجايي»، يا معناي درست و حسابي ندارد يا معنايش قابل فهم نيست. » در ادامه اين اتفاقات روز گذشته فرزاد طالبي، سرپرست دفتر موسيقي وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي هم با اشاره به اينكه صدور مجوز آثار موسيقايي مرتبط با آثار سينمايي، شبكه نمايش خانگي و صداوسيما توسط سازمان سينمايي و رسانه ملي انجام مي‌گيرد، اعلام كرد: «صدور مجوز آنچه به عنوان ترانه، كليپ و آثار موسيقايي در توليدات شبكه نمايش خانگي و محصولات سينمايي استفاده مي‌شود در حوزه مجوز دفتر موسيقي وزارت ارشاد نيست و اين سازمان سينمايي و بخش مديريتي مربوط به شبكه نمايش خانگي است كه مسووليت صدور مجوز محتوايي آثار را به عهده دارد. » طالبي در بخش ديگري از صحبت‌هايش هم به بحث‌هاي مطرح شده در مورد كيفيت ترانه‌هاي اين آلبوم اشاره كرده و گفت: «همكاران ما در سازمان سينمايي هم به اين نكته واقفند كه براي صدور مجوز نهايت دقت بايد صورت گيرد و در اين مورد هم كيفيت و هم محتواي ترانه‌ها بسيار مهم است.»
با تمام اين حاشيه‌ها، هنوز هم مشخص نيست كه در نهايت تصميم‌گيري در مورد صدور مجوز براي انتشار آلبوم «شهرزاد» بر عهده دفتر موسيقي وزارت ارشاد خواهد بود يا اين اتفاق در سازمان سينمايي خواهد افتاد، چرا كه بر اساس صحبت‌هاي طالبي، «خارج از فضاهاي موجود كه به آن اشاره شده هرگاه آهنگساز، خواننده و توليدكنندگان فعال آثار موسيقايي اقدام به توليد اثر يا آلبومي كنند اين دفتر موسيقي وزارت ارشاد است كه براي صدور مجوز نظارت و اقدامات لازم را انجام مي‌دهد.»

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون