• ۱۴۰۳ شنبه ۲۹ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3472 -
  • ۱۳۹۴ دوشنبه ۳ اسفند

نتيجه مذاكرات اقتصادي ايران و عمان

نفت، خودرو، بندر در راس مذاكرات ايران و‌عمان

گروه اقتصادي | چندي است كه روابط اقتصادي ايران و عمان وارد فاز جديدي شده است. گويا بعد از تصميمات جديد برخي كشورهاي عربي براي همكاري با ايران، عمان تنها كشور جنوبي ايران است كه مي‌خواهد از فرصت پيش آمده بيشترين استفاده را كند. بر همين اساس در روزهاي گذشته وزير امور خارجه و تجارت عمان در سفر به ايران با وزراي اقتصادي ايران ديدار كرد تا روابط اقتصادي اين دو كشورخاورميانه بيش از گذشته توسعه يابد.
يوسف بن علي، وزير امور خارجه عمان به ساختمان وزارت نفت رفت تا مذاكرات نفتي عمان با بيژن نامدار زنگنه را از سر گرفته و موضوع صادرات گاز ايران را نهايي كند. موضوعي كه بيژن نامدار زنگنه، وزير نفت آن را مهم‌ترين محور گفت‌وگو با وزير خارجه عمان در حوزه انرژي خوانده و با ابراز اميدواري به آينده روابط دو كشور گفته است: « ايران و عمان علاقه‌مند به گسترش روابط و سرمايه‌گذاري مشترك در دو كشور هستند و تلاش مي‌كنند اقدام‌ها و زير ساخت‌هاي لازم را براي گسترش اين روابط ايجاد كنند. در اين ديدار درباره سرمايه‌گذاري مشترك در حوزه پالايش، ذخيره‌سازي نفت، فرآورده و توسعه صنايع پتروشيمي در دو كشور بحث و گفت‌وگو شده است. عمان در دوران سختي در كنار ايران بوده است، بدون شك روابط دو كشور در دوران پساتحريم افزايش مي‌يابد.»
سلطان‌نشين عمان در سال‌هاي اخير رويكرد مستقلي را در عرصه سياست خارجي و تحولات منطقه در پيش گرفته است، اين كشور در جريان مذاكرات هسته‌اي ايران و گروه ١+٥ نيز نقش بسيار مهمي داشت.
ايران براي عمان بندر مي‌سازد
در همين حال يوسف بن علوي، وزير امورخارجه عمان به همراه وزير صنعت و تجارت اين كشور به ساختمان خيابان آفريقا رفتند تا مذاكرات شان را با عباس آخوندي، وزير راه‌و‌شهرسازي ادامه دهند. بن‌علوي در اين ديدار ضمن تاكيد بر افزايش ارتباط بندر چابهار و بنادر عمان، از آمادگي مسقط براي همكاري با ايرلاين‌هاي ايراني در ايجاد خطوط هوايي جديد مشترك سخن گفتند.
علوي با اظهار خشنودي از انجام اين ديدار گفت: ما آمادگي سرمايه‌گذاري در ايران را داريم و در گفت‌وگوي مفصلي كه با دكتر ظريف داشتيم ديدگاه‌هاي دو كشور در زمينه توسعه راهبردي روابط تجاري و سرمايه‌گذاري براساس منافع مشترك را بررسي كرديم. به زودي برنامه‌هاي همكاري مشترك تجاري و اقتصادي ايران و عمان عملياتي خواهد شد و از آنجا كه هيچ تجارتي بدون ايجاد راه اجرايي نمي‌شود به وزارت راه و‌شهرسازي آمده‌ام تا گفت‌وگو كنم.
وي با اشاره به تاسيس كريدور عمان ايران تركمنستان و قزاقستان ادامه داد: اجراي اين كريدور نياز به برخي اصلاحات فني دارد؛ بايد كارشناسان كشورهاي عضو درباره ترانزيت و گمركات با يكديگر گفت‌وگو و اجلاس نهايي را با حضور وزراي مربوط برگزار كنند. به موضوع اتصال كشورهاي آسياي ميانه به آب‌هاي آزاد اهميت مي‌دهم، عمان از روسيه كالاهاي زيادي دريافت مي‌كند و اين كريدور براي ما بسيار با‌ارزش است. ايجاد اين كريدور فوايد زيادي براي استفاده كشورهاي اسلامي از بنادر ايران و عمان خواهد داشت. به زودي اجلاس كارشناسي و سپس اجلاس وزرا در مسقط برگزار شود.
تشكيل شركت بين‌المللي ليزينگ هواپيما
در همين حال عباس آخوندي، وزير راه و شهرسازي در اين ديدار گفته است: « ايران در سه حوزه تشكيل شركت بين‌المللي ليزينگ هواپيما، تشكيل ايرلاين مشترك و واگذاري بخشي از اراضي شهر فرودگاهي امام خميني (ره) آماده همكاري با عمان است. ايران آمادگي دارد تا پيشنهادات سرمايه‌گذاري و همكاري دوجانبه را در پروژه‌هاي ارايه شده در كميسيون اقتصادي با مسقط عملياتي كند.»
وزير راه و شهرسازي با بيان اينكه بندر چابهار رو‌به‌روي بندر عمان قرار دارد و ما طرح‌هاي توسعه‌اي مختلفي در اين بندر در دست اجرا داريم، ادامه داد: در حال حاضر ظرفيت تخليه و بارگيري بندر چابهار 5/2ميليون تن در سال است كه با اجراي برنامه توسعه چابهار ظرف شش تا ۹ ماه آينده ظرفيت اين بندر به 5/8 ميليون تن مي‌رسد ضمن آنكه دو فاز توسعه ديگر نيز در چابهار داريم كه هندي‌ها و چيني‌ها براي سرمايه‌گذاري در آنها با ايران وارد مذاكره شدند.
 آخوندي با تاكيد بر اينكه هر نوع اطلاعاتي كه شركت‌هاي عماني درباره پروژه‌هاي عمراني ايران بخواهند به آنها ارايه مي‌دهيم، به توضيح يك پروژه ديگر بندري ايران پرداخت و افزود: پروژه ديگر ايجاد بندر بزرگ جاسك است. حد فاصل بنادر چابهار و جاسك را محور توسعه مكران نام‌گذاري كرده‌ايم و پذيراي هر نوع سرمايه‌گذاري در اين محور چه در بخش ساخت بندر، فعاليت‌هاي بندري، خدمات لجستيك، پسكرانه‌هاي بندري و ساخت راه‌آهن هستيم.
وي به آمادگي همكاري ايران و عمان در حوزه حمل‌و نقل هوايي اشاره و خاطرنشان كرد: ما در سه حوزه تشكيل شركت بين‌المللي ليزينگ هواپيما، تشكيل ايرلاين مشترك و واگذاري بخشي از اراضي شهر فرودگاهي امام خميني (ره) آماده همكاري هستيم. ايران در حال تشكيل شركت بين‌المللي ليزينگ هواپيما با همكاري شركت‌هاي بزرگ بين‌المللي است كه در حال حاضر با چند شركت مذاكره كرديم و به زودي اين شركت را تاسيس خواهيم كرد. در اين شركت ۱۵۰ هواپيما تهيه شده و به صورت اجاره به شرط تمليك در اختيار ايرلاين‌هاي ايراني قرار مي‌گيرد. مقر اين شركت مي‌تواند در ايران يا هر كشور ديگري باشد. ايران آمادگي دارد تا با همكاري عمان ايرلاين مشترك تاسيس كند كه اولويت وزارت راه و‌شهرسازي، تشكيل اين ايرلاين مشترك از سوي بخش خصوصي ايران است.
 خودروساز ايراني به عمان مي‌رود
بعد از ديدار با وزراي نفت و راه، وزراي عماني راهي خيابان سميه شدند تا با نعمت‌زاده، وزير صنعت، معدن و تجارت مذاكره كنند؛ ديداري كه با مجوز حضور يك خودروساز ايراني در عمان به پايان رسيد.
 نعمت‌زاده با اشاره به فعاليت يك شركت خودرو‌سازي ايراني در عمان در آينده نزديك تاكيد كرده است: «توافقات انجام شده است و آماده هستيم در صنايع ديگر مانند صنايع فلزي، فولاد، پتروشيمي و ساير زمينه‌ها نيز اين كار را انجام دهيم. سطح همكاري‌هاي سياسي دو كشور در سطح بسيار بالايي است و بايد تلاش كنيم در بخش‌هاي ديگر اقتصادي، فرهنگي و اجتماعي روابط را ارتقا دهيم. علاقه‌منديم همكاري‌هاي دو كشور به دو‌برابر فعلي برسد و براي توسعه روابط اقتصادي بايد هر‌چه زودتر روابط بانكي‌مان را توسعه ببخشيم.»
وي با ابراز تشكر از تسهيل در صدور رواديد از سوي دولت عمان اضافه كرد: «ما يك نظام مطمئن را براي اين موضوع با اتاق بازرگاني تنظيم مي‌كنيم تا به خوبي از آن استفاده شود و اميدوارم در آينده صدور رواديد دو كشور براي تجار، بازرگانان و كارآفرينان براي هميشه برداشته شود.»

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون