• ۱۴۰۳ شنبه ۲۹ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3472 -
  • ۱۳۹۴ دوشنبه ۳ اسفند

معاون وزير راه و شهرسازي:

پيشرفت فيزيكي 72 درصدي راه آهن ميانه- اردبيل


معاون وزير راه و شهرسازي ادعاهاي مطرح شده در رابطه با راه‌آهن ميانه-اردبيل را خلاف واقع خواند و گفت: اين پروژه را با 53 درصد پيشرفت فيزيكي و اجراي تنها 400 متر ريل‌گذاري در مسيري به لحاظ فني نادرست در ابتداي دولت تدبير و اميد تحويل گرفتيم كه تاكنون نيز با وجود شرايط ويژه كشور و كاهش بودجه تخصيصي به نصف، 12 درصد پيشرفت فيزيكي داشته است.
علي نورزاد، مديرعامل شركت ساخت و توسعه زيربناهاي حمل و نقل در گفت‌وگو با ايلنا افزود: راه آهن ميانه- اردبيل با پيشرفت فيزيكي 30درصدي در اواخر سال 1389 تحويل وزارت تازه تاسيس راه و شهرسازي شد كه پس از آن با بودجه‌اي معادل 1391 ميليارد ريال و با 23 درصد پيشرفت فيزيكي، در مجموع با 53 درصد پيشرفت تحويل دولت تدبير و اميد شد. مديرعامل شركت ساخت و توسعه زيربناهاي حمل و نقل كشور ادامه داد: از ابتداي دولت تدبير و اميد به دليل محدوديت منابع بودجه، 766 ميليارد ريال (رقمي معادل نصف بودجه سال‌هاي 1391 و 1392) به اين پروژه اختصاص يافته است و تاكنون شاهد 12 درصد پيشرفت فيزيكي در اين محور بوده‌ايم.
وي بخش اعظم عمليات اجرايي در دوسال اخير را متمركز بر حفظ و نگهداري اقدامات انجام شده شامل تحكيم و تثبيت تونل‌هاي حفاري شده و تكميل پل‌هاي بزرگ و تثبيت و نگهداري ترانشه‌ها عنوان و اظهار كرد: انجام اين نوع عمليات در پروژه‌هاي راهسازي ضروري است و با وجود صعوبت و زمانبر بودن، داراي وزن عملياتي بالايي نبوده و در نتيجه تاثير زيادي در روند افزايش پيشرفت فيزيكي ندارد. نورزاد يادآور شد: علاوه بر اين پيچيدگي‌هاي فني و اجرايي مسير مورد نظر با مشخصات زمين‌شناسي و ژئوتكنيكي خاص، مشكلات متعددي را در مراحل مختلف اجراي عمليات زيرسازي قطعات مزبور ايجاد كرده كه عمدتا ناشي از ضعف مطالعات و طراحي‌هاي اوليه و نيز عدم استمرار عمليات اجرايي بوده است. معاون وزير راه و شهرسازي لغزش ترانشه‌هاي طول مسير، رانش زمين، ريزش و همگرايي ديواره تونل‌ها، بروز تغيير و جابه‌جايي گسترده در لايه‌هاي خاك جداره و بستر مسير، تخريب مسير و سازه‌ها توسط زه‌آب‌ها و بسياري از مشكلات فني و اجرايي ديگر را از جمله عواملي عنوان كرد كه متعاقب پيشرفت بخش قابل ملاحظه‌اي از عمليات اجرايي و به مرور زمان به‌واسطه دخالت و اعمال تغييرات در شرايط طبيعي و بعضا تحت تاثير شرايط اقليمي منطقه در اين خط ريلي بروز كرده است و سبب شده تا براي تامين ايمني محور در دوره بهره‌برداري، عمليات اجرايي متوقف و بررسي مجدد مسائل فني و اجرايي توسط تيم‌هاي تخصصي خبره و اساتيد دانشگاه در دستور كار قرار گيرد. نورزاد با بيان اينكه در دولت قبل تنها 400 متر ريل‌گذاري در اين خط ريلي انجام شد، گفت: اين ريل‌گذاري در محدوده شهرستان اردبيل به اجرا در آمده بود كه با توجه به اينكه بايد هرگونه بهره‌برداري از اين طرح ريلي از سمت شبكه ريلي موجود كشور و مبدا طرح يعني شهرستان ميانه صورت مي‌پذيرفت، عملا به لحاظ فني نادرست و به همين دليل متوقف شد. معاون وزير راه و شهرسازي در پايان خاطرنشان كرد: با وجود بررسي‌هاي فني و كارشناسي گسترده صورت گرفته طي ماه‌هاي اخير، با توجه به ضعف مطالعات ميداني و طراحي‌هاي انجام شده در ابتداي طرح، خصوصا در زمينه‌ مطالعات زمين‌شناسي، ژئوتكنيك، هيدروليك و هيدرولوژي، لازم است اين مطالعات و بررسي‌ها ادامه يافته و همزمان با پيگيري و تلاش براي تامين منابع مالي و اعتباري مورد نياز اين طرح به عنوان يكي از طرح‌هاي نسبتا پر هزينه و حجيم زيرساخت‌هاي حمل و نقل كشور عمليات اجرايي در آن نيز با جديت و پشتكار تلاشگران عرصه زيرساخت‌هاي حمل و نقل كشور ادامه يابد. چندي پيش علي نيكزاد، وزير سابق راه و شهرسازي، چندي پيش در اظهارنظري در جمع احزاب و گروه‌هاي اصولگرا در اردبيل راجع به راه‌آهن ميانه- اردبيل گفته بود: ما راه آهن اردبيل را با 60 درصد پيشرفت تحويل داديم و 70 كيلومتر نيز از سمت جاده خلخال ريل‌گذاري شده و در زمان تحويل با 9 پيمانكار آن را به دولت فعلي واگذار كرديم، اما در اين دو و نيم سال اين پروژه يك درصد نيز پيشرفت نداشته است.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون