• ۱۴۰۳ شنبه ۲۹ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3472 -
  • ۱۳۹۴ دوشنبه ۳ اسفند

كدام كالاها در بهمن ماه بيش از همه گران شدند

گروه اقتصادي| مركز آمار تورم نقطه به نقطه بهمن ماه را 9/8 درصد و تورم سالانه را 8/11 درصد اعلام كرد. درست يك ماه پيش نرخ تورم نقطه به‌نقطه پس از چهار سال تك رقمي شد. حالا گزارش مركز آمار نشان مي‌دهد كه اين نرخ باز هم كاهش پيدا كرده است. اما كدام كالاها و خدمات بيش از همه گران شده است؟
مركز آمار ايران ميانگين نرخ تورم در مناطق شهري را در بهمن ماه امسال 8/11 درصد اعلام كرد كه نسبت به دي ماه گذشته 4/0 درصد كاهش دارد. تورم نقطه به نقطه نيز در اين دوره با 6/0 درصد كاهش برابر با 9/8 درصد اعلام شد. در اين ميان بيشترين ميزان تورم مربوط به آموزش و بهداشت و درمان بوده كه اولي تورم 8/16 درصدي و دومي تورم 6/15 درصدي داشته است. در مقابل دخانيات و ارتباطات كمترين افزايش قيمت را داشته‌اند و اولي 1/3 درصد و دومي 5/3 درصد افزايش قيمت داشته است.
يك ماه پيش براساس وعده قبلي وزير اقتصاد خبري اعلام شد كه نشان مي‌داد تورم آذرماه به زير 10 درصد رسيد. مركز آمار آن زمان تورم نقطه به‌نقطه آبان را 9/9 و تورم سالانه منتهي به آبان را 6/12 درصد اعلام كرد. اين اعداد در واقع گوياي آن بود كه در دو سالي كه از افزايش بي‌مهاباي قيمت‌ها در سال‌هاي 1391 و 1392 گذشته است دولت توانسته توفيق 75 درصدي در كنترل تورم به دست آورد. به بيان ساده‌تر رساندن تورم از 2/41 درصد در خرداد 1392 به 9/9 درصد آذر امسال كاهش 3/31 واحد درصدي را حكايت مي‌كند.
اما با وجود اينكه نرخ تورم در دو سال گذشته با شتاب روند نزولي را طي كرده است، مردم از اين كاهش تورم احساس رضايت ندارند و به گفته خودشان اين افت تورم را احساس نمي‌كنند. در واقع آنچه مردم از كاهش تورم انتظار دارند، ايجاد ارزاني است؛ يعني گمان مي‌كنند زماني تورم كنترل شده است كه ما با كاهش قيمت‌ها مواجه باشيم. اما اين گمان در ادبيات اقتصاد تصور صحيحي نيست چراكه تورم در واقع به مفهوم افزايش قيمت‌هاست و وقتي صحبت از كاهش نرخ تورم مي‌شود يعني شتاب و ميزان افزايش قيمت‌ها كمتر شده است. به عبارت ديگر وقتي گفته مي‌شود تورم به 9/9 درصد رسيد يعني قيمت‌ها به اندازه 9/8 درصد نسبت به سال قبل همين زمان افزايش داشته است. اما بايد در نظر گرفت كه افزايش 9/9 درصدي قيمت با افزايش 41 درصدي قيمت تفاوت زيادي دارد. بنابراين با كاهش نرخ تورم از 41 به 9/9 درصد فشار ناشي از افزايش قيمت‌ها بر مردم كاسته شده است.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون