• ۱۴۰۳ شنبه ۱۵ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3144 -
  • ۱۳۹۳ پنج شنبه ۱۱ دي

موضع رسمي پاكستان در قبال قرارداد واردات گاز از ايران

تحريم تمام شود گاز ايران را مي‌خريم

گروه اقتصادي| قرار بود صادرات گاز ايران به پاكستان، هنوز سال 2014 به پايان نرسيده اجرايي شود. اين قرارداد كه در سال 1387 ميان ايران و پاكستان منعقد شد، همان زمان با انتقادات فراواني از سوي برخي كارشناسان روبه‌رو بود. آنها كه مي‌گفتند اين قرارداد به سود ايران نيست و قيمت گاز صادراتي ارزان است و در مقابل برخي ديگر صادرات گاز را تضميني براي امنيت ملي مي‌دانستند و با اين موضع از آن دفاع مي‌كردند. هر چه بود قرارداد صادرات گاز ايران به پاكستان روي زمين ماند. ايران ساخت خط لوله در خاك خود تا مرز پاكستان را پيش برد اما پاكستان هيچ حركتي نكرد. وقتي صداي انتقاد و اعتراض بلند شد و اخباري مبني بر لغو اين قرارداد از سوي پاكستان منتشر شد، مقامات پاكستاني پا به ميدان گذاشتند و توضيح دادند كه اتفاقا عمدي در كار نيست و اين تحريم‌هاست كه مانع از اجرايي شدن اين قرارداد شده است. تحريم‌هايي كه قبل از انعقاد قرارداد صادرات گاز به پاكستان وجود خارجي داشت اما بعد از انعقاد اين قرارداد سفت و سخت شد.
به گزارش «اعتماد» صادرات گاز به پاكستان اگر اجرايي شود، داستان پرماجرايي در اين حوزه به سرانجام رسيده است. از ابتدا قرار نبود پاكستان خريدار گاز ايران باشد. مي‌گفتند پاكستان عامل انتقال گاز ايران به هند باشد. خط لوله‌يي كه به صلح شهرت يافته بود از خاك اين كشور بايد مي‌گذشت تا ايران را به هند وصل كند اما هند كه با دست پيش مي‌كشيد و با پا پس مي‌زد پس از سال‌ها مذاكره و نشست و برخاست پاي ميز انعقاد قرارداد حاضر نشد و آنجا بود كه پاكستان وارد ميدان شد. كشوري كه قرار بود گاز ايران را انتقال دهد، خود خريدار گاز شد و قرارداد امضا شد اما خط لوله‌يي كه در 21 اسفندماه سال 1391 به‌طور نمادين در خاك پاكستان كلنگ خورد همان نمادين باقي ماند و امكان اجراي قرارداد فراهم نشد. حرف و حديث‌ها بر سر جريمه اين كشور به دليل عدم اجراي قرارداد به گوش مي‌رسيد. حال جم كمال از مقامات وزارت نفت پاكستان در تازه‌ترين موضع‌گيري خود مي‌گويد، ايران ضرب‌الاجل اتمام اين خط لوله را تمديد كرده است از اين‌رو پاكستان با هيچ جريمه‌يي روبه‌رو نخواهد شد.
وي كه در كميته دايمي نفت سناي پاكستان صحبت مي‌كرد، افزود، فعاليت روي اين پروژه به محض پايان يافتن تحريم‌هاي امريكا عليه ايران آغاز مي‌شود.  اين مقام پاكستاني خاطرنشان كرد، ايران ضرب‌الاجل اتمام اين خط لوله را تمديد كرده است از اين‌رو پاكستان با هيچ جريمه‌يي روبه‌رو نخواهد شد. همچنان كه دو كشور موضوعات مختلفي در رابطه با خط لوله آي‌پي را پس از اعمال تحريم‌ها عليه ايران برطرف كرده‌اند.
كمال توضيح داد، در حال حاضر 150 شركت به علت همكاري پيوسته با ايران در معرض جريمه‌شدن قرار دارند. با اين حال، كار روي آن دسته از توافقاتي كه پيش از اعمال اين تحريم‌ها صورت گرفته است، ادامه دارد.
به گزارش فارس، خط لوله انتقال گاز ايران به پاكستان در سال 2012 با حضور روساي جمهور وقت دو كشور افتتاح شد اما پس از روي كارآمدن دولت جديد پاكستان در اين كشور، اسلام‌آباد بارها بهانه تحريم‌ها عليه ايران از انجام تعهدات خود سرباز زده است.
اين خط لوله قرار بود در پايان دسامبر 2014 به بهره‌برداري برسد. ايران بخش ايراني اين خط لوله در خاك خود را احداث كرده است و اين درحالي‌ است كه پاكستان هنوز فعاليت خود روي اين پروژه را آغاز نكرده است.
منابع پاكستاني در سفر اخير علي طيب‌نيا، وزير اقتصاد ايران به پاكستان، از بخشش جريمه اسلام‌آباد به علت عدم تكميل اين خط لوله خبر دادند.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون