• ۱۴۰۳ چهارشنبه ۲۶ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3144 -
  • ۱۳۹۳ پنج شنبه ۱۱ دي

2015؛ سال كاهش تعارضات

علي بيگدلي


شايد موضوعات جهان در سال 2015را بتوان به سه بخش كلي تقسيم نمود؛ نخست اينكه تصور مي‌كنيم يكي از عمده‌ترين مسائلي كه جهان با آن دست به گريبان است مشكل بحران اقتصادي است كه با پايين آمدن قيمت نفت، به نظر مي‌رسد شرايط بحران ادامه دارد و يكي از اصلي‌ترين دلايلش را مي‌توان بحران اقتصادي دانست كه اتحاديه اروپا و ژاپن با آن روبه‌رو هستند. ژاپن در هفته‌هاي گذشته مجلس خود را منحل و انتخابات مجدد برگزار كرد و به نظر مي‌رسد تلاش بر اين است تا قيمت نفت كاهش يابد تا هزينه توليد در اين كشورها كاهش يابد. بنابراين مي‌توان گفت كه مهم‌ترين موضوع بحران اقتصادي است كه به بقاي خود ادامه مي‌دهد و گريبان تمام جهان را گرفته است. حتي وزير نفت امارات نيز چندي پيش گفته بود كه با ادامه اين روند ما هم وارد بحران مي‌شويم. از سوي ديگر اگر جهان فكري به حال اين موضوع نكند، امريكا دوباره به ورطه بحران به مانند سال 2008 مي‌رود كه ميراث بوش پسر پس از دو جنگ عراق و افغانستان بود. با اين حال اگرچه اكنون امريكا به رشدي محدود دست يافته است و اين كشور در حال توليد نفت است اما در خود امريكا نيز با هزينه توليد مواجه هستند. با آنكه ولاديمير پوتين، رييس‌جمهوري روسيه معتقد است اين وضعيت تا دو سال ادامه خواهد داشت اما به نظر مي‌رسد كه وضعيت بحران نفت بيش از يك سال به درازا نخواهد كشيد. اگرچه بسياري منتظر آغاز فصل سرما بودند تا قيمت نفت بهبود يابد ولي اين اتفاق نيز رخ نداد. اما به هر حال ادامه اين وضعيت دوام چنداني نخواهد داشت.
دومين موضوع بحران جنبش‌هاي افراطي در جهان است به خصوص در منطقه خاورميانه. اگرچه اين افراط‌گرايي در امريكا نيز وجود دارد اما فاقد بار ايدئولوژيك است. اما افراطيون در خاورميانه به دليل وجود بعد ايدئولوژيك از بين بردن‌شان نيز سخت‌تر مي‌شود. از همين رو به نظر مي‌رسد كه در سال 2015 نيز داعش به بقاي خود ادامه خواهد داد.
سومين موضوع بحث روسيه و اتحاديه اروپاست. اگر بخواهيم خوشبينانه با موضوع برخورد كنيم، تعارضات در حال كاهش است. و به نظر مي‌رسد اتحاديه اروپا به اين نتيجه رسيده است كه تحريم‌ها عليه روسيه باعث نشده است كه اين كشور از مواضع خود در قبال اوكراين عقب‌نشيني كند و غرب هم نمي‌تواند بازار بزرگي مانند روسيه را كنار بگذارد. پس به نظر مي‌رسد تعارضات در سال 2015 كاهش خواهد يافت.

 

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون