• ۱۴۰۳ يکشنبه ۱۶ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3144 -
  • ۱۳۹۳ پنج شنبه ۱۱ دي

خواب سفيد


  اميرحسين صمدي / از كنار مغازه‌هاي لباس عروسي كه مي‌گذريم، تنها فكر عروسي، شادي و تشكيل خانواده است كه به ذهن‌مان مي‌رسد. رضاي قصه خواب سفيد شخصيتي‌زاده همين مكان است.
معرفي فيلم:  فيلم خواب سفيد ساخته حميد جبلي. يكي از زيبا‌ترين ملودرام‌هاي عاشقانه است كه در سال‌هاي اخير ساخته شده است. شخصيت‌پردازي حميد جبلي در اين فيلمنامه، شاخصي افزون براي بهتر شدن فيلم است. خواب سفيد از معدود فيلم‌هايي است كه نگرش هميشگي يك عشق را از ذهن بيرون مي‌كند و بعد تازه‌يي از احساسات را در قالب يك كارگر مغازه و دختر متصدي قبرستان بيان مي‌كند.
شخصيت رضا (حميد جبلي):  رضا مردي است از جنس شيشه. رضا در لباس عروس‌فروشي كار مي‌كند و همچنين مسوول رساندن بعضي اقلام به مزون‌هاست. پدرش بيمار است و مادرش هم مرده، هميشه به مادرش سر مي‌زند و در كنار قبر با او حرف مي‌زند و درددل مي‌كند. تعلق‌خاطر رضا به مانكن لباس عروس در ويترين مغازه از نكته‌هاي زيباي اين شخصيت است. با او حرف مي‌زند. هنگام لباس عوض كردن به او نگاه نمي‌كند، گويي آدمي زنده است.  احساسات عميق رضا از مانكن لباس شخصيتي ساخته است كه به راحتي آن را مي‌پذيريم و او را قسمتي از خط اصلي داستان مي‌پنداريم. روزي مي‌رسد كه شخصي براي خريد اقلامي به مغازه مي‌آيد و براي رضا شخصيت مانكن را مي‌سازد همون فرشته زيبايي خواب‌هاي سفيد كه حالا زنده شده و در كنار رضا قرار گرفته است. در ادامه داستان او به دنبال اين فرشته مي‌رود و سرخورده باز مي‌گردد و متوجه عشق معصومه و بي‌خيال دنياي خواب سفيد مي‌شود.  شخصيت رضا كه بار كمدي داستان را هم به‌دوش مي‌كشد، دنبال لودگي و طنز در قالب بي‌انضباطي و كليشه‌يي نيست. در واقع فقط نمايشي است براي بيان سادگي شخصيت و بيان بهتر داستان. يكي از تكه كلام‌هاي جبلي در اين فيلم. سلام حالت خوبه؟ است كه نوعي مكمل ساخته شخصيت ساده رضا است كه در غوطه‌ور بودن در تراژدي زندگي، شخصيت رضا را از ديد تماشاگران، كمدي عرضه مي‌كند.
شخصيت معصومه:  معصومه دختر متصدي قبرستان است و خياطي مي‌كند. رضا لباس‌هايي كه احتياج به تعمير دارد را براي معصومه مي‌آورد ولي غافل از عشق معصومه است. طراحي كاراكتر معصومه در اين داستان نوعي مكمل شخصيت رضا است كه در آخر هم به دنبال اين علاقه همراه با رضا به عشق خود مي‌رسد.
در كل: شخصيت‌پردازي و فيلمنامه جذاب اين فيلم در كنار بازي زيباي حميد جبلي ديدني است. در ضمن اين فيلم نسبت به فيلمنامه‌هاي ديگر كه كارگردانان از تمام پتانسيل استفاده مي‌كنند تا صرفا همه با همه ازدواج كنند و شاد و خوش نغمه‌زنان در كنار هم زندگي كنند، چند پله جلوتر است و كمدي شيرين و روايتي جالب دارد.

 

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون