• ۱۴۰۳ شنبه ۱۵ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3662 -
  • ۱۳۹۵ سه شنبه ۱۱ آبان

ناچار شدم به آذربايجان بروم، ديگر به آنجا بازنمي‌گردم

طهماسبي: پشيمانم كه براي كشور ديگري كشتي گرفتم

گروه ورزش

سامان طهماسبي مورد كم‌لطفي و بي‌مهري قرار گرفت، او كه مدال برنز رقابت‌هاي جهاني 2006 و 2007 گوانگ جو و باكو را براي كشتي فرنگي ايران كسب كرده بود و طلاي مسابقات آسيايي بيشكك را به ارمغان آورد، بعد از اينكه مصدوم شد تازه روي ديگر سكه قهرماني را ديد و متوجه شد كه دنياي قهرماني تا چه اندازه مي‌تواند نامهربان باشد. او آسيب ديده بود و همين كافي بود تا ديگر در كانون توجهات نباشد و مربيان تيم ملي او را نخواهند؛ اما طهماسبي نا اميد نشد و به اوضاع خود سروسامان داد تا باز روي تشك بدرخشد. او زماني كه متوجه شد ديگر در تيم محمد بنا جايي ندارد، به پيشنهاد آذربايجاني‌ها پاسخ مثبت داد تا براي كشور همسايه به ميدان برود و اين شروعي دوباره براي او بود تا ثابت كند كه اين تصور كه سامان به پايان خط رسيده است، درست نيست. او سه مدال باارزش براي آذربايجان كسب كرد تا هربار كه از سكوي جهاني بالا مي‌رفت تداعي‌كننده اين موضوع باشد كه ورزش ايران بايد بيشتر از اينها قدر مهره‌هاي خود را بداند. دو نشان نقره و يك برنز رقابت‌هاي جهاني حاصل تلاش او از سال 2010 تا المپيك 2016 با دوبنده تيم ملي كشور آذربايجان است. حالا او با دنياي قهرماني وداع كرده و به زادگاه خود در سنندج بازگشته و به دنبال مداواي مصدوميت خود و به فكر مربيگري است. طهماسبي مي‌گويد براي پول به آذربايجان نرفت، رفت تا باز بتواند كشتي بگيرد و ثابت كند كه تمام نشده است، هرچند از گفته‌هايش مشخص است كه از رفتن به آذربايجان و رقابت با پيراهن كشوري غير از كشور خود آنقدرها هم راضي نيست.
سامان طهماسبي، فرنگي‌كار ايراني تيم ملي آذربايجان كه پس از پنجمي المپيك از دنياي كشتي خداحافظي كرده درباره آخرين وضعيت خود پس از خداحافظي از دنياي كشتي، گفت: پس از اينكه از كشتي خداحافظي كردم از آذربايجان به ايران بازگشتم و در سنندج حضور دارم. در حال حاضر نيز هفته‌اي چند جلسه تمرين مي‌كنم تا از كشتي دور نباشم. البته از ناحيه رباط پا دچار پارگي هستم و بايد عمل جراحي انجام دهم البته فعلا اقدامي در اين رابطه انجام ندادم اما بايد هرچه سريع‌تر اين كار را انجام دهم.
دارنده مدال‌هاي نقره و برنز جهان درباره خداحافظي خود از كشتي، خاطرنشان كرد: پس از حضور در المپيك و كشتي براي تيم ملي آذربايجان از دنياي قهرماني خداحافظي كردم و به‌طور حتم اين خداحافظي جدي است و ديگر قصد ندارم به كشتي ادامه دهم. ضمن اينكه مصدوميت دارم و بايد هر چه سريعتر عمل جراحي انجام دهم.  طهماسبي در پاسخ به اين سوال كه آيا به مربيگري كشتي در ايران يا آذربايجان فكر مي‌كند يا خير؟ گفت: قصد ندارم ديگر به آذربايجان بروم. براي مربيگري در كشتي هم فعلا تصميمي نگرفتم البته پيشنهاد خاصي هم نداشتم. ابتدا بايد آسيب‌ديدگي‌ام را برطرف كنم چرا كه مربيگري در كشتي نياز به آمادگي بدني دارد و نمي‌توان با آسيب‌ديدگي به كار مربيگري پرداخت. بايد ابتدا وضعيت آسيب‌ديدگي‌ام بهبود يابد. به مربيگري علاقه دارم و اگر شرايط فراهم باشد اين كار را شروع مي‌كنم.  وي در پاسخ به اين سوال كه اگر از سوي آذربايجان پيشنهاد خوبي براي مربيگري به وي ارايه شود آن را قبول خواهد كرد يا خير؟ گفت: قطعا اگر آذربايجان پيشنهاد خوبي بدهد آن را قبول مي‌كنم چرا كه همه مربيان در قبال پيشنهاد خوب پاسخ مثبت خواهند داد.
طهماسبي درباره تجربه خود از حضور چند ساله در تيم ملي كشتي فرنگي آذربايجان و اينكه اگر تجربه فعلي را داشت باز هم‌ چنين كاري را انجام مي‌داد يا خير؟ خاطرنشان كرد: اگر تجربه حال حاضر را داشتم هيچ‌وقت چنين كاري نمي‌كردم و براي آذربايجان كشتي نمي‌گرفتم چرا كه يكسري ارزش‌هايي وجود دارد كه بهتر از مقام، مال و اين چيزهاست. من با رفتن به آذربايجان يك چيزهايي را از دست دادم كه جبران آن بسيار سخت است. هر چند اولويت من براي رفتن به آذربايجان مسائل مالي نبود اما به لحاظ مالي هم حضور در تيم ملي آذربايجان آنطور كه ما فكر مي‌كرديم نبود. در مجموع از رفتن به آذربايجان و كشتي گرفتن براي اين كشور پشيمانم.
فرنگي كار سابق تيم ملي آذربايجان با بيان اينكه با رفتن به آذربايجان موقعيتي همانند كشتي‌گيران ايراني را در كشورمان ندارد، گفت: هر چند مردم ايران و سنندج به بنده لطف دارند و من را حمايت مي‌كنند اما با اين حال يكسري از افراد هنوز به اين اقدام من انتقاد مي‌كنند و اين موضوع براي‌شان جا نيفتاده كه من به خاطر پول به آذربايجان نرفتم. آن زمان من پايم را عمل كردم اما بعد از آن هيچ كسي به من توجهي نكرد و من را نمي‌خواست و مي‌گفتند طهماسبي ديگر نمي‌تواند با اين وضعيت كشتي بگيرد. من هم يك جوان 23 ساله بودم كه فقط به خاطر عشقم كه كشتي بود به آذربايجان رفتم. من ناچار شدم اين كار را انجام دهم و اين اقدام من به خاطر پول نبود، فقط براي تداوم حضورم در كشتي بود.
طهماسبي درباره انتخاب علي اشكاني به عنوان سرمربي تيم ملي كشتي فرنگي خاطرنشان كرد: اشكاني از قهرمانان خوب ايران بوده و سال‌ها در تيم ملي حضور داشته است. او از جمله كشتي‌گيران با تكنيك، فني و باهوش ايران بود و مطمئنا مي‌تواند به تيم ملي كمك كند. البته اشكاني نيازمند اين است كه در كنار خود كادر فني خوب با حضور افراد باتجربه و فني قرار دهد تا بتوانند به او كمك كنند. به اعتقاد من اشكاني مي‌تواند در سرمربيگري تيم ملي بزرگسالان موفق شود اما بايد در اين راه از افراد باتجربه بهره ببرد.
دارنده مدال‌هاي نقره و برنز جهان درباره وضعيت صبا شريعتي سنگين وزن ايراني تيم ملي كشتي فرنگي آذربايجان كه موفق به كسب مدال برنز المپيك شد، گفت: شريعتي با توجه به مدال المپيكي كه گرفت وضعيت خوبي در كشتي اين كشور دارد و به حضور در تيم ملي آذربايجان ادامه مي‌دهد.
طهماسبي درباره وضعيت نابسامان كشتي استان كردستان و شهر سنندج، گفت: متاسفانه از كشتي در اين منطقه حمايت كافي صورت نمي‌گيرد و مسوولان كشتي را به حال خود رها كردند. امثال جمشيد خيرآبادي نيز چند سالي به واسطه حضور در آذربايجان در اين شهر نبود و كشتي‌گيران وقتي مربيشان از ايران رفت تا حد زيادي سرگردان شدند اما خيرآبادي به سنندج بازگشته و اگر در ايران بماند انشاءالله بتواند كشتي استان را به روزهاي اوج خود باز گرداند.
وي در پايان درباره عملكرد هيات كشتي استان كردستان، گفت: هيات كشتي در حد خود تلاش مي‌كند اما اين كار فقط از عهده آنها بر نمي‌آيد و بايد حاميان مالي و مسوولان اداره كل ورزش جوانان استان هم به آنها كمك كند تا بار ديگر كشتي استان را در مسير درست خود قرار دهد.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون