• ۱۴۰۳ دوشنبه ۱۰ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3667 -
  • ۱۳۹۵ دوشنبه ۱۷ آبان

اعلام خروج پرايد و 405 براي چندمين بار

ماجراي توقف توليد دو خودروي پر ماجرا

 گروه اقتصادي | شايد اگر در خصوص موضوع توقف توليد پرايد و پژو كمي به عقب بازگرديم تاكنون بيش از سه بار زمان‌هاي متفاوتي براي توقف توليد اين دو خودرو عنوان شده است و هر بار مديران اين دو خودروسازي به دلايل مختلف اين زمان را به تعويق انداخته‌اند. به گونه‌اي كه از آخرين وعده‌ها پايان سال گذشته بود. حال اين‌بار زمان جديد براي خروج اين دو خودرو را بهروز رياحي، مشاور عالي وزير صنعت اعلام كرده و گفته است كه تا پايان سال جاري دو خودروي مذكور بايد از خطوط توليد ايران خارج شوند.
البته پيش از اين اعلام نظر نيز به نظر مي‌رسيد با ورود خودروهاي جديدي كه رنو و پژو قرار است با همكاري داخلي‌ها بسازند، عمر توليد اين دو خودرو به سر خواهد رسيد. ولي با توجه به دلايلي كه هر بار از سوي مديران دو خودروساز عنوان مي‌شود خروج آنها را با اما و اگر مواجه كرده است با اين حال رياحي به عنوان يكي از مديران دولتي با اشاره به مشكلات كيفي دو خوردو پرايد و پژو ۴۰۵ گفت: تا پايان سال ۹۵، اين خودروها از خط توليد خارج مي‌شوند. كيفيت خودروهاي داخلي در مقايسه با سه دهه قبل پيشرفت‌هاي در صنعت خودرو كشور داشته‌ايم اما هنوز نظر مردم را جلب نمي‌كند. بيشترين گلايه‌هاي مردم از خودرو‌سازان در بخش خدمات پس از فروش است و در خصوص قطعات و مدت خواب خودرو براي تعمير نارضايتي‌هاي زيادي وجود دارد. البته بخشي از اين مشكلات ما به قطعه‌سازان بر مي‌گردد، البته طراحي و تنوع توليد موجود نيز دچار مشكل است.
وي همچنين گفته است: با توجه به نيازي كه براي تامين قطعات داريم، به شكل مطلوبي نتوانسته‌ايم قطعه‌سازان را بر اساس استاندارد‌هاي موردنظر هماهنگ كنيم، هرچند برخي خوب كار كرده‌اند و استانداردهاي ما را رعايت مي‌كنند.
رياحي درباره خودروهاي كه بيشترين ايرادات فني را دارند تصريح كرد: دو قطعه «سنسور بنزين خودرو پژو 405» و «شيشه‌بالابر پرايد» بيشترين گلايه‌هاي مردمي را به خود اختصاص مي‌دهد. سنسور پژو 405 سوخت‌رساني موردنظر را براي اين خودرو به شكل مناسبي نداشته است به طوري شكايت‌ها در اين خصوص بسيار زياد است و از هر 10 خودرو توليدي ما 6 خودرو با اين مشكل مواجه بودند. در خودرو پرايد نيز از هر 10 خودرو توليدي 3 تا 4 خودرو ما با مشكل شيشه بالا بر مواجه بود، به همين منظور پروژه‌اي براي بهبود در اين خصوص تعريف شد و اكنون از هر 10 خودرو تنها يك خودرو مشكلات اينچنيني دارد. تا پايان سال 95 خودروهاي پرايد و پژو 405 از خط توليد بايد خارج شوند.
رياحي حتي به موضوع موتوسيكلت‌ها هم اشاره كرده و گفته است: به صنعت موتوسيكلت در 10 سال گذشته، بيشتر از حد مجاز مجوز داده‌ شده است و برخي توليدكنندگان در زمينه آلايندگي و كيفيت استانداردهاي موجود را پاس نمي‌كنند. آيين‌نامه كيفيت در اين خصوص نوشته و به موتورسازان ارايه‌ و پروانه برخي از آنها نيز ابطال‌شده است اما با توجه به اينكه اين وسيله براي امرارمعاش و تردد در شهرهاي بزرگ مورد استفاده قرار مي‌گيرد، برخوردها در اين خصوص محتاطانه صورت مي‌گيرد.
وي با بيان اينكه تا پايان سال انتظار داريم حداقل 30درصد خط توليد موتوسيكلت‌هاي كاربراتوري كاسته شود، تصريح كرد: اميدواريم كه در سال‌هاي آينده خط توليد موتوسيكلت‌هاي كاربراتوري به طور كامل از رده خارج شوند.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون