• ۱۴۰۳ دوشنبه ۱۰ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3667 -
  • ۱۳۹۵ دوشنبه ۱۷ آبان

عددنوشت

افزايش صادرات برق

معاون وزير نيرو در امور برق و انرژي با بيان اينكه سالانه 3 ميليارد دلار صادرات خدمات فني مهندسي در حوزه برق داريم، تصريح كرد: اين رقم با زيرساخت‌هاي موجود مي‌تواند تا 5 و حتي 10 برابر ميزان كنوني برسد. هوشنگ فلاحتيان مي‌گويد: در شرايط زماني سالانه بايد 3000ميليارد تومان در شبكه‌هاي توزيع و 3000هزار ميليارد تومان در شبكه‌هاي انتقال و فوق توزيع هزينه كنيم. خوشبختانه تحول و تداوم پايايي صنعت برق نيازمند جذب سرمايه‌گذاري خارجي و فعاليت بيش از پيش شركت‌هاي خصوصي در عرصه‌هاي مختلف توزيع، توليد و انتقال است. او با اشاره به اينكه در عرصه توليد داخلي در صنعت برق بسياري از انحصارات در حال شكسته شدن است و پيش‌بيني ما استمرار اين قضيه است، گفته است: اين مساله تحت شرايطي هم مي‌تواند براي صنعت برق فرصت و هم تهديد باشد. معاون وزير نيرو افزود: فرصت از اين جهت كه باعث ارزان‌تر شدن و با كيفيت‌تر شدن محصولات توليد شده مي‌شود و تهديد است به شرطي كه قابليت صادرات پيدا نكند و صرفا براي توليد داخلي باشد. فلاحتيان با تاكيد بر اينكه پاياي شركت‌هاي خصوصي داخلي در بازار توليد مي‌تواند ضامن اقتصاد مقاومتي و توسعه كسب و كار و تحقق آن در جامعه باشد گفت: رسيدن به مبلغ 25 ميليارد دلار باعث اشتغال بيشتر، كاهش ريسك سرمايه‌گذاري و توسعه صنعت برق مي‌شود، بنابراين شركت‌هاي خصوصي بايد تلاش خود را در اين زمينه به‌كار گيرند و وزارت نيرو نيز سعي خواهد كرد در حد امكانات خود هم از نظر مالي و هم از نظر سياستگذاري شركت‌هاي خصوصي فعال به ويژه در زمينه صادرات محصولات توليد داخل را كمك كند.


كاهش تورم  معدن

شاخص قيمت توليدكننده بخش معدن در يك سال منتهي به تابستان جاري نسبت به مدت مشابه سال قبل با كاهش 1/10 درصدي همراه شد. ايميدرو اعلام كرد، شاخص قيمت توليدكننده بخش معدن، تغييرات قيمت مواد معدني توليدشده براي فروش را نشان مي‌دهد. اين شاخص مهم‌ترين ابزار بررسي عرضه مواد معدني و اندازه‌گيري روند قيمت‌ها به شمار مي‌آيد. بر اساس گزارش جديد مركز آمار ايران، در مدت مورد بررسي شاخص توليدكننده «استخراج زغال سنگ» و «ساير معادن» به ترتيب از رشد 2/8 درصد و 9/5 درصد برخوردار شد. در حالي كه در استخراج كانه‌هاي فلزي كاهش 6/15 درصدي به ثبت رسيد. با اين حال شاخص قيمت توليدكننده بخش معدن در فصل تابستان، نسبت به فصل بهار امسال با رشد 4 درصدي مواجه شد به طوري كه عدد شاخص آن از 5/191 به 1/199 افزايش پيدا كرد. اين امر به مفهوم رشد 4 درصدي نرخ تورم فصلي است. در همين حال، بررسي تغييرات اين شاخص نشان از كاهش 7/2 درصدي تورم بخش معدن نسبت به فصل تابستان سال قبل مي‌دهد. طبق گزارش مركز آمار، عدد شاخص قيمت توليدكننده معدن در تابستان سال 95 به 1/199 رسيد در حالي كه اين عدد در تابستان گذشته، 8/204 بود.


تلفات برق در حوزه انتقال

مديرعامل شركت برق منطقه تهران با بيان اينكه اين شركت به نيابت از شركت‌هاي برق منطقه كشور مناقصه احداث 312 پست فوق توزيع را برگزار كرده و در نهايت يك شركت براي مرحله اول برنده احداث 67پست برق شده است، گفت: تلفات برق در حوزه انتقال برق سه درصد است. غلامرضا خوش‌خلق به فارس گفته: شركت برق منطقه تهران به نيابت از شركت‌هاي برق منطقه‌اي كشور مناقصه احداث 312شركت پست فوق توزيع را با 97 شركت متقاضي برگزار كرد كه پس از بررسي‌ها در نهايت به 200 شركت رسيد. او اضافه كرده، در ادامه مناقصه با 20 شركت برگزار و در نهايت 10 شركت در مرحله اول اسناد را خريداري كردند و به دليل اينكه دو شركت نتوانستند شرايط مناقصه كه همانا تجهيزات داخلي پست‌ها كه حداقل بايد 51 درصد باشد را ارايه كند، حذف شدند. خوش‌خلق ادامه داد: در نهايت يك شركت داخلي كه بالاترين امتياز را كسب كرده بود برنده احداث 67پست فوق توزيع از 312 پست فوق توزيع شد و در حال حاضر در مرحله كسب قيمت است كه از طريق بانك مركزي پيگير موضوع فاينانس آنكه احتمالا از كشور چين است، هستيم. به گفته وي بانك مركزي بايد شرايط اين فاينانس را تاييد كند كه احتمالا بالغ بر 200 ميليون دلار است. مديرعامل شركت برق منطقه تهران در خصوص تلفات برق در شبكه سراسري گفت: ايران داراي 800 هزار كيلومتر شبكه برق است و نبايد به عنوان مثال ميزان تلفات برق ايران با كشور كره جنوبي مقايسه شود.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون