• ۱۴۰۳ دوشنبه ۱۰ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3667 -
  • ۱۳۹۵ دوشنبه ۱۷ آبان

افزايش ۴۵ درصدي پرداخت وام بانكي

تسهيلات پرداختي بانك‌ها طي شش‌ماهه سال ۱۳۹۵ به بخش‌هاي اقتصادي، 8/2328 هزار ميليارد ريال است كه در مقايسه با دوره مشابه سال قبل، معادل 4/45 درصد افزايش داشته است. بانك مركزي درگزارشي اعلام كرد، سهم تسهيلات پرداختي در قالب سرمايه در گردش در تمام بخش‌هاي اقتصادي طي شش ماهه سال جاري مبلغ 7/1527 هزار ميليارد ريال معادل 6/65 درصد كل تسهيلات پرداختي است و در مقايسه با دوره مشابه سال قبل مبلغ ۵۰۹ هزار ميليارد ريال معادل ۵۰ درصد افزايش داشته است.
بر اين اساس، سهم تسهيلات پرداختي بابت تامين سرمايه در گردش بخش صنعت و معدن در شش ماهه سال جاري معادل 2/551 هزار ميليارد ريال بوده است كه حاكي از تخصيص 1/36 درصد از منابع تخصيص يافته به سرمايه درگردش تمام بخش‌هاي اقتصادي (مبلغ 7/1527 هزار ميليارد ريال) است. ملاحظه مي‌شود از 1/653 هزارميليارد ريال تسهيلات پرداختي در بخش صنعت و معدن معادل 4/84 درصد آن (مبلغ 2/551 هزار ميليارد ريال) در تامين سرمايه در گردش پرداخت شده است كه بيانگر توجه و اولويت‌دهي به تامين منابع براي اين بخش توسط بانك‌ها در سال جاري است. همچنين تعداد 140437 فقره تسهيلات به بخش صنعت و معدن با ميانگين پرداختي هر فقره 4651 ميليون ريال پرداخت شده كه بيشتر از ميانگين پرداختي ساير بخش‌هاست. درضمن در بخش خدمات تعداد 1868363 فقره تسهيلات با ميانگين هر فقره 514 ميليون ريال پرداخت شده است.
شايان ذكر است كه همچنان بايد در تداوم مسير جاري ملاحظات مربوط به كنترل تورم را نيز در نظر گرفت و همواره مراقب قدرت گرفتن پتانسيل تورمي ناشي از فشار تقاضاي كل در اقتصاد نيز بود. بر اين اساس ضروري است به افزايش توان مالي بانك‌ها از طريق افزايش سرمايه و بهبود كفايت سرمايه بانك‌ها، كاهش تسهيلات غيرجاري و بازگرداندن آنها به مسير صحيح اعتباردهي بانك‌ها، افزايش بهره‌وري بانك‌ها در تامين سرمايه در گردش توليدي، پرهيز از فشارهاي مضاعف بر دارايي بانك‌ها و ترغيب بنگاه‌هاي توليدي به سمت بازار سرمايه به عنوان يك ابزار مهم در تامين مالي طرح‌هاي اقتصادي (ايجادي) توجه ويژه‌اي كرد.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون