• ۱۴۰۳ شنبه ۱۵ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3674 -
  • ۱۳۹۵ سه شنبه ۲۵ آبان

نشان مسووليت اجتماعي از سوي رييس‌جمهور اهدا شد

ساختن شغل بالاترين خير جمعي است

اعتماد| روز گذشته در نخستين همايش مسووليت اجتماعي، رييس‌جمهور، وزير كار و رفاه اجتماعي، رييس سازمان بهزيستي و جمعي از مديران و مسوولان جمع شدند تا با تقدير و تقديم نشان مسووليت اجتماعي به خانواده چهره‌هايي مانند «اميد عباسي» آتش‌نشان فداكار و «حميدرضا گنگوزهي» معلم فداكار سيستان و بلوچستاني كه جان‌شان را در راه وظيفه و نقش اجتماعي‌شان گذاشتند، در خصوص مسائل و اولويت‌هاي اجتماعي در كشور صحبت كنند. در اين مراسم همسر «شهيد فياض‌بخش» بنيانگذار بهزيستي و همچنين «دكتر محمد فرهادي» وزير علوم و بنيانگذار كاشت حلزون در ايران نشان مسووليت اجتماعي از رييس‌جمهور دريافت كردند.
«امروز مساله اشتغال، آب و محيط زيست به عنوان مهم‌ترين مسائل كشور ما است.»  حسن روحاني در اين مراسم پيش از هر چيز به سراغ موضوع اشتغال رفت و فراهم كردن فرصت كار براي جوانان را «بالاترين خير جمعي» خواند، خيري كه به خصوص بايد نصيب جواناني شود كه مشكل جسمي دارند: «از خبر خيري كه شركت توليدي را تشكيل داده و همه كارگران آن از معلولين هستند، خوشحال شدم. خيلي كار ارزشمندي است. امروز بالاترين خيرجمعي اشتغال براي جامعه ما است. بهترين خير جمعي انسجام ملي است. خير جمعي در اين نيست كه نذر كنيم در ايامي به مردم غذا بدهيم، البته اين هم در جاي خود خيرجمعي است، اما خير جمعي در اين است كه وقتي مي‌بينيم زندگي در تزلزل است و در خانواده‌اي شكاف ايجاد مي‌شود، التيام به وجود بياوريم.»
او همچنين از وحدت به عنوان «بهترين خير جمعي» ياد كرد. رييس‌جمهور وحدت را نقطه مقابل آن چيزي دانست كه در منش و رفتار افراطيون وجود دارد: «ريشه، روح و منشا اسلام و همه اديان آسماني در نقطه مقابل آن چيزي ‏است ‏كه امروز افراطيون در جهان فرياد مي‌زنند. افراط‌گراها فقط خود و جمع خود را مي‌بينند و گروه مقابل ‏را ‏كوچك مي‌پندارند و به جز خود و ياران‌شان، همه را ناحق
مي‌پندارند.‏»
روحاني در بخش ديگري از صحبت‌هاي خود اين سوال را مطرح كرد: « چرا تا اين اندازه شكاف و فاصله بايد در خصوص مسائل كم‌اهميت صورت بگيرد. نبايد براي يك فعاليت به ديگران توهين و آنها را تخريب كنيم. آنچه مهم است ارزش‌هاي بنيادين و اخلاقي است. نبايد اخلاق و محبت زير پا گذاشته شود. چرا براي مسائل كوچك ارزش‌هاي بزرگ جامعه را زير پا مي‌گذاريم؟»
او در ادامه با تاكيد بر ايجاد سمن‌ها گفت: «اگر سمن‌ها را تشكيل دهيم و با آن سازمان‌هاي مردم‌نهاد به محيط زيست كمك كنيم، خير جمعي است و اخيرا در راستاي جلوگيري از هدررفت آب، دستورهايي به وزارت نيرو داديم. طي گزارشي كه اين وزارتخانه ارايه داده ۳۰ درصد از لوله‌هاي آب در شهر و روستا به علت كهنگي موجب هدررفت مي‌شود.»
او با اشاره به اينكه دولت در سايه مردم فعاليت مي‌كند، اضافه كرد: «در دولت يازدهم اتكا به نفت را كم كرديم و حدود ۳۰ درصد به آن تكيه داريم و عمدتا ۷۰ درصد به ماليات‌هايي كه دريافت مي‌شود، متكي هستيم و اين يعني مردم خودشان كشور را اداره مي‌كنند. » رييس‌جمهور با اشاره به اينكه حدود ۷ ميليارد دلار براي افتتاح سه مركز بزرگ نفتي هزينه شده است، گفت كه اين مراكز با وجود ارزشمندي باعث آلودگي محيط زيست مي‌شوند و حل شدن اين معضل منوط به سرمايه‌گذاري در بخش ال ان جي است: «با اين سرمايه‌گذاري بزرگ اشتغال درست كرديم و سرمايه مملكت را توسعه داده‌ايم و همزمان محيط زيست را در گوشه‌اي تخريب كرديم اما آن كسي كه كارخانه ال ان جي را پايه‌گذاري و سودي مي‌كند، حقش است و به عنوان يك خير جمعي تلقي مي‌شود. »
روحاني گفت: «دانشگاه بزرگ امريكا درآمدشان از طريق اوقاف انجام مي‌شود و اين‌گونه نيست كه فكر كنيم در دنياي غرب نظم و كمك وجود ندارد. وقتي از غرب صحبت مي‌كنيم، فكر مي‌كنيم مفاسدي در غرب هست و اگر همه غرب مفاسد بود، به رشد علمي و فرهنگي نمي‌رسيدند و ما بايد بخش‌هاي مثبت آن را در نظر بگيريم.»
وزير كار هم در اين مراسم از حركت به سوي خير جمعي به عنوان يكي از اهداف مدنظر دولت يازدهم نام برد: «به علت عدم نگاه به نسل‌هاي آينده ايران، رفتارهاي غيرمسوولانه كه مسائل را به صورت كوتاه‌مدت مي‌نگريست، شكل گرفت و كمتر پيرامون آسيب‌هاي اجتماعي بزرگ جامعه صحبت شد، اما خصلت دولت دكتر روحاني اين بود كه مسوول باشد و رفتارهايش را در جهت خيرجمعي شكل دهد. »
 علي ربيعي با بيان اينكه بايد جامعه را به سمتي سوق بدهيم كه مردمي پر از شادي و نشاط داشته باشيم، گفت: «ايران امروز بيش از هر زمان ديگري نيازمند سلامت و امنيت اخلاقي در
جامعه است. »
ربيعي با اشاره به اينكه دولت، نهادهاي اجتماعي و مردم سه ضلع يك مثلث هستند كه مي‌توانند در پيشبرد امور اجتماعي و حل مشكلات با يكديگر حركت كنند، افزود: «يكي از بزرگ‌ترين اقدامات دولت گسترش خيرجمعي و  NGOهاي مرتبط با خيرجمعي است. اين مسيري است كه در سه سال قبل طي كرديم و آن را ادامه مي‌دهيم. دولت فروتن، دولتي است كه داشته‌ها و نداشته‌هاي خود را با مردم در ميان مي‌گذارد و از آنها كمك مي‌خواهد. دولت فروتن به مثابه خير جمعي است و خود را در مقابله با ناسالمي‌ها و رفع فقر و نابرابري مسوول مي‌داند و به دنبال احياي نهادهاي مدني است.»

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون