• ۱۴۰۳ يکشنبه ۱۶ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3674 -
  • ۱۳۹۵ سه شنبه ۲۵ آبان

ايران- سوريه، ساعت 15:30 در كوالالامپور مالزي

تقابل روياها

گروه ورزش

ساعت‌ها به سرعت در حال سپري شدن هستند و به روز و ساعت مسابقه حساس تيم ملي ايران و سوريه مي‌رسيم. مسابقه‌اي با يك حريف بدون ترديد سختكوش و عجيب آن هم در شرايطي عجيب‌تر به خاطر اوضاع نامساعد آب‌وهوايي مالزي! سوريه گرفتار جنگ و نفرت است و مي‌خواهد با فوتبال از ميان اين همه خرابي و كشتار بگذرد و با فوتبال در اين شرايط وخيم دل مردمش را شاد كند. براي بازيكنان سوريه بازي‌هاي‌شان مثل مرهمي اندك بر زخم ملتي است كه گرفتار كشمكش‌هاي سياسي و جنگي هستند و روياي جام‌جهاني شايد بهانه‌اي باشد از اين جهت كه سوري‌ها براي دقايق يا ساعاتي هم كه شده به بهانه فوتبال، ‌بدبختي و غم‌هاي خود را فراموش كنند. سوري‌ها با انگيزه بسيار بالايي آماده مسابقه با ايران شده‌اند و نگاه آنها به فوتبال شايد در بين ساير تيم‌ها تفاوت‌هاي بسيار زيادي داشته باشد. همين تفاوت است كه باعث شده بتوانند يك مساوي از كره جنوبي بگيرند و در چين هم تيم ملي اين كشور را شكست بدهند و حالا با چهار امتياز و قرار داشتن در رتبه چهارم جدول، به فكر گرفتن يك سه امتياز ديگر براي زنده نگه داشتن روياي شيرين صعود به جام جهاني باشند. البته آنها كار بسيار سختي پيش رو دارند. حريف امروز آنها تيمي است كه مدت‌هاست حرف اول را در فوتبال آسيا مي‌زند و هيچ تيمي توانايي شكستش را ندارد! تيم ملي ايران با هدايت كي‌روش براي تمام تيم‌هاي آسيايي حالا بدون هيچ ترديدي تبديل به يك معضل بزرگ شده‌ است. تيمي كه با ده امتياز و بدون اينكه گلي دريافت كند صدرنشين گروه اول مرحله نهايي انتخابي جام جهاني در قاره آسيا است. تيمي كه اتفاقا روياي صعود به جام جهاني براي يك تاريخ‌سازي دارد. در ايران همه اميدوار هستند كه تيم ملي با همين شرايط خوب به پيشرفتش ادامه بدهد و ضمن كسب مجوز حضور در جام جهاني 2018 روسيه، به شكلي در اين رقابت‌ها حاضر شود كه بتواند از گروه خود صعود كند.
پس با اين شرايط بازي امروز ايران و سوريه كه راس ساعت 15:30 در ورزشگاه عبدالرحمان سرمبان برگزار خواهد شد تقابل روياهاي دو ملت خواهد بود.
      
بازي در مالزي براي تيم ملي ايران سخت‌تر است. شرايط آب و هوايي مالزي در اين موقع سال به طور حتم به نفع ما نيست و چون سوريه مدت‌ها است در اين شرايط بازي مي‌كند براي آنها مشكلات كمتر است اما تيم ما هم صدرنشين گروه است و اگر بازي با سوريه را ببرد به اين صدرنشيني ادامه مي‌دهد و مصاف ازبكستان و كره جنوبي مي‌تواند امتيازهايي را رد و بدل كند كه يكي از حريفان يا شايد هر دوي آنها را از ما دور‌تر كند. تيم ملي چند روزي است كه در مالزي حضور دارد تا خود را آماده حضور در اين ديدار كند. رطوبت 84 درصدي شهر سرمبان و بارش‌هاي سيل‌آساي اين كشور، نياز به طراحي سيستمي منحصر به اين ديدار را يادآوري مي‌كند؛ موضوعي كه بعيد به نظر مي‌رسد مربي باهوشي مثل كي‌روش به سادگي از كنار آن عبور كرده باشد.
ديدار برابر سوريه و با توجه به اخبار موجود، در شرايط باراني و در زميني برگزار مي‌شود كه كيفيت مناسبي ندارد.
كي‌روش در ليست خودش سورپرايزهاي مختلفي را به ما نشان داد. او در غياب بيرانوند به هيچ عنوان به گزينه محتملي كه همه فكر مي‌كردند توجهي نكرد و حقيقي را خط زد و از سوي ديگر تيموريان هم خط خورد كه كاپيتان تيم ملي بود. به نظر مي‌رسيد كه بازيكناني چون سروش رفيعي از ياران نزديك به ليست نهايي باشد اما او هم خط خورد و علي كريمي از ليگ كرواسي به يك باره به تيم ملي آمد همان‌گونه كه سوشا مكاني هم حضوري ناباورانه داشت.
كي‌روش بدون ترديد مرد سورپرايزها است. او در بازي اول در برابر قطر طارمي را در پست وينگر راست گذاشت و بعد در آخر بازي با كريم انصاري فرد و قوچان نژاد تيم ملي را با دو مهاجم آرايش داد و اين تركيب ما را به گل رساند. كي‌روش در بازي دوم در برابر چين سورپرايز ديگري را رو كرد و ميلاد محمدي را به عنوان دفاع چپ ثابت قرار داد در بازي در برابر ازبكستان سورپرايز‌هاي كي‌روش بيشتر شدند او سيستم تيم ملي را 1-4-1-4 كرد و تيموريان و دژاگه و جهانبخش را روي نيمكت نشاند. در بازي در برابر كره جنوبي دژاگه به ميدان بازگشت و شجاعي روي نيمكت ماند و حالا همه منتظرند كه ببينند در برابر سوريه چه خواهد كرد. كي‌روش مطابق معمول در قلعه تنهايي تيم را ساخته است و حتي در مسابقه تداركاتي اجازه ورود كساني كه پاسپورت ايراني نداشتند را نداده است. بايد ديد اين‌بار از جعبه اسرار كي‌روش چه تيمي بيرون مي‌آيد كه باز هم ميزان حرص ديگر تيم‌هاي آسيايي از تيم ملي ايران را از قبل بيشتر كند.
      
سايت فدراسيون جهاني فوتبال درباره بازي حساس امروز ايران و سوريه پيش‌بيني جالبي داشته است. فيفا در گزارش خود نوشته است: «انتظار مي‌رود تيم ملي فوتبال ايران در ديدار برابر سوريه به برد پرگلي برسد و جايگاه خودش را در صدر جدول رقابت‌ها قطعي كند. شاگردان كارلوس كي‌روش در حال حاضر در شرايط خيلي خوبي به سر مي‌برند و در صدر جدول گروه خود قرار گرفته‌اند و اخيرا در ديدار دوستانه توانسته‌اند تيم پايوا گينه نو را با نتيجه ۸ بر يك شكست دهند. در ديداري كه رضا قوچان‌نژاد توانست هت‌تريك كند و كريم انصاري‌فرد هم درخشش خوبي داشت. دو تيم براي تقابل با هم غريبه نيستند. ايران و سوريه در چهار دهه اخير بارها برابر هم قرار گرفتند. ۱۰ تقابل حاصل ديدارهاي دو تيم در چهل سال گذشته بوده كه ۵ ديدار با برد ايراني‌ها به پايان رسيده و چهار بازي دو تيم هم با تساوي به پايان رسيده و سوريه تنها در يك ديدار برابر ايران به برد دست يافته. سوري‌ها اميدوارند بتوانند مثل سال ۱۹۷۳ كه در ورزشگاه تاريخي آزادي توانستند ايران را با يك گل شكست دهند، بار ديگر تاريخ ساز شوند. البته در حساس‌ترين بازي گروه دو تيم ازبكستان و كره جنوبي برابر هم ديدار خواهند كرد كه اين ديدار مي‌تواند سرنوشت دو تيم براي صعود به جام جهاني را رقم بزند.»
سايت فيفا در شرايطي پيش‌بيني برد پرگل براي تيم كشورمان را دارد كه ايمن الحكيم، سرمربي تيم ملي سوريه از تاريخ‌سازي صحبت مي‌كند و مي‌گويد: «بازي بسيار سختي مقابل ايران داريم اما به بازيكنانم اعتماد كامل دارم. آنها مي‌توانند تاريخ جديدي براي فوتبال سوريه در اين ديدار بنويسند.» فادي دباس، نايب‌رييس فدراسيون سوريه هم گفته با وجود شرايط بد در كشور‏، تمام ملت سوريه در انتظار برد تيم ملي ايران هستند.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون