• ۱۴۰۳ دوشنبه ۲۴ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3161 -
  • ۱۳۹۳ چهارشنبه ۱ بهمن

سقوط مجدد شاخص به نيمه كانال 65 هزار واحدي

بورس تهران بعد از چند روز مثبت دوباره به مدار نزول افتاده است. در حالي كه چند روز پيش با مثبت شدن روند معاملات در برخي نمادهاي سنگين وزن نفتي و پتروشيمي اين اميدواري براي اهالي بازار ايجاد شده بود كه بازار در حال بازگشت است، با رونق گرفتن بازار طلا و سكه و كاهش قيمت جهاني نفت بازار سهام دوباره گوشه‌نشين شد. در حالي كه همه بورس‌هاي جهاني روند صعودي در پيش گرفته‌اند، بازار سهام ايران ديروز يك روز نااميد‌كننده ديگر را پشت سر گذاشت. در بازار ديروز نمادهاي بانكي و معدني بيشترين تاثير منفي را بر شاخص گذاشتند. به‌طوري كه «وبملت»، «و تجارت»، «كچاد»، «ومعادن»و «وسينا» 92 واحد شاخص را عقب كشيدند تا شاخص كل با 270 واحد كاهش روي 65 هزار و 564 واحد بايستد. در معاملات روز گذشته ماشين‌آلات برقي در برخي نمادها با افزايش تقاضا مواجه شدند و اوراق تسهيلات مسكن همچنان تقاضاي قابل توجهي داشتند. اما در ساير گروه‌ها با افزايش عرضه و صف‌هاي فروش روندي منفي را شاهد بوديم.
آقاي بورس ديروز تصميم گرفت كه تعدادي از سكه‌هاي طلايش را بفروشد و با پول حاصل از آن سهام جديد بخرد. او كه به صعود اونس جهاني به بالاي 1300 دلار چندان اميدي ندارد و معتقد است روسيه قيمت‌ها را بالا كشيده و به زودي با افزايش عرضه بازار را پايين مي‌كشد تصميم گرفت فرصت را غنيمت بشمارد و از آب گل‌آلود ماهي بگيرد. او از همان زماني كه سكه وارد كانال يك ميليون توماني شد تصميم گرفت سكه‌هايش را به سهام تبديل كند. بعد از خروج از طلافروشي نزديك خانه راهي تالار شد. در راه با خودش دو دوتا چهارتا مي‌كرد كه چه بخرد و چه بفروشد. هر چند اين كارش را براي اطمينان بيشتر انجام مي‌داد و خودش از شب قبل تصميم نهايي را گرفته بود.
 او تصميم داشت سهام بانكي و خودرويي پرتفويش را با سهام سيماني و سنگ آهني و ليزينگي جايگزين كند. و از آنجا كه مي‌خواست گروه را با سه گروه عوض كند احتياج به فروش سكه‌هايش داشت. وقتي به تالار رسيد تصميم گرفته بود كه سياست سكوت را اختيار كند و با كسي درباره تصميمش صحبت نكند حتي با كارگزاران تالار. ابتدا سهام بانكي خود را به صورت پله‌اي فروخت و اقدام به خريد سهام ليزينگ‌ها كرد. هر چند زياد ميانه خوشي با شركت‌هاي بيمه و ليزينگ و سرمايه‌گذاري ندارد اما تصميمش براي ليزينگي‌ها جدي بود. دستور خريد داد و خريدش را هم پله‌اي انجام داد. در مرحله بعد با پول حاصل از فروش سكه مقداري سهام سيماني خريد. ولي در پايان از فروش خودرويي‌ها و خريد معدني‌ها صرف نظر كرد و تصميم گرفت فعلا منتظر فرصت مناسب بماند.
در دقايق پاياني اما تصميم گرفت قدري از نقدينگي حاصل از فروش سكه‌ها را هم به لاستيكي‌ها اختصاص دهد. «ياسا» گزينه مناسبي به نظر مي‌رسيد. سرانجام بين خود نماد و حق تقدمش ترجيح را به حق تقدم داد. بدين‌ترتيب آقاي بورس بعد از مدت‌ها يك دل سير معامله كرد؛ از فروش سكه و سهام بانكي تا خريد سهام سيماني و لاستيكي و ليزينگ. اما آقاي بورس گزينه‌هاي ديگري هم در نظر داشت كه در گروه معدني‌ها و فلزات اساسي بودند. ملي مس، كالسيمين، گل‌گهر و چادرملو در اولويت آقاي بورس قرار داشتند كه در پايان به اين نتيجه رسيد روي آنها بيشتر از قبل مطالعه كند. او در ارزيابي‌اي كه از گزارش‌هاي عملكرد و تحليل بنيادي اين شركت‌ها به دست آورده بود به اين نتيجه رسيده بود كه قيمت‌هاي فعلي واقعا مناسبند و نمي‌توان از آنها چشم پوشيد. اما از آنجا كه اين نمادها پتانسيل افت قيمت بيشتري نيز داشتند تصميم گرفت فعلا دستور خريد صادر نكند. از سوي ديگر يك خبر تازه از خودرويي‌ها شنيد و تصميمش براي فروش آنها تا اطلاع ثانوي عوض شد.

 

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون