• ۱۴۰۳ دوشنبه ۲۴ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3161 -
  • ۱۳۹۳ چهارشنبه ۱ بهمن

اونس جهاني طلا به 1290 دلار رسيد

گروه اقتصادي| اونس جهاني طلا به كانال 1300 دلاري نزديك‌تر شد. روز گذشته اونس جهاني طلا با افزايش قيمت به 1290 دلار رسيد تا در يك قدمي عبور از گره مقاومتي 1300 دلار قرار بگيرد. اين در حالي است كه رفتار اونس در هفته‌هاي اخير تقريبا منطبق با نمودارهاي تكنيكال بوده است. بر اساس نمودارهاي تكنيكال پيش‌بيني مي‌شد كه اونس با هدف قرار دادن دو كانال 1230 دلاري و 1300 دلاري بتواند مسير خود را براي صعود به كانال‌هاي بالاتر هموار كند. در شرايط فعلي به نظر مي‌رسد هدف‌گذاري اونس براي فتح قله 1400 دلاري است. اين اتفاق در صورتي كه تغيير خاصي در شرايط بازارهاي جهاني و تحولات اقتصادي و سياسي بين‌المللي نيفتد دور از انتظار نخواهد بود. بدين‌ترتيب به نظر مي‌رسد با توجه به نمودار فيبوناچي طلا تا در روزهاي آينده نيز روند صعودي خود را ادامه دهد. اما نبايد فراموش كرد كه دو غول تاثيرگذار در بازار طلا يعني روسيه و امريكا مي‌توانند با تصميم‌ها و استراتژي‌هاي مختلف منجر به نوسان‌هاي هيجاني و ناپايدار در بازار شوند و جو رواني بازار را با تغيير دادن عرضه و تقاضا در بازار تهييج كنند. اين در حالي است كه نگراني‌هاي مربوط به وضعيت اقتصادي اروپا و رشد اقتصادي جهان مانع بزرگي براي كاهش قيمت طلا بوده است. انتشار گزارش صندوق بين‌المللي پول پس از گزارش هفته گذشته بانك جهاني در خصوص كاهش احتمالي رشد اقتصادي دنيا در سال 2015 ميلادي تاثير زيادي بر افزايش تقاضاي طلا داشته است.
اما روند صعودي طلا به بازارهاي جهاني محدود نشد و در بازار آزاد داخلي ايران نيز قيمت طلا و سكه افزايش پيدا كرد. بدين‌ترتيب هر گرم طلاي 18 عيار با افزايش قيمت به 105 هزار و 570 تومان رسيد. همچنين هر مثقال مظنه طلاي آب شده نيز 457 هزار و 300 تومان قيمت خورد. روند صعودي قيمت طلا در بازار تهران در حالي اتفاق افتاد كه قيمت انواع ارزهاي خارجي روز گذشته نزولي شد. تغيير روند منفي بازار ارز اما روي قيمت سكه و طلا نيز تاثير گذاشت و اجازه نداد انواع طلا در بازار داخلي با نوسان متناسب با بازار جهاني گران شود. به دنبال اين اتفاق سكه تمام طرح قديم و جديد به ترتيب با افزايش قيمت به يك ميليون و 33 هزار تومان و يك ميليون و 38 هزار و 500 تومان رسيد. اين در حالي بود كه نيم سكه و ربع سكه با كاهش اندك قيمت به 515 هزار تومان و 271 هزار تومان رسيدند. اما سكه يك گرمي بدون تغيير روي 173 هزار تومان درجا زد.
اما در بازار ارز هر دلار امريكا با كاهش قيمت به 3471 تومان رسيد. اين در حالي بود كه يورو و پوند نيز با كاهش قيمت به 4085 و 5287 تومان رسيد. درهم امارات و لير تركيه هم از بازار ديروز جا نماندند و با كاهش قيمت تا 952 تومان و 1523 تومان پايين آمدند. اين در حالي بود كه در بازار جهاني نفت خام كاهش قيمت‌ها ادامه دارد و ديروز هر بشكه نفت خام امريكا به 47 دلار رسيد. نفت خام برنت درياي شمال نيز ديروز به 48 دلار رسيد. در بازار جهاني فلزات اساسي نيز ديروز شاهد افزايش قيمت بوديم. اتفاقات بازارهاي ديروز سبب شد بورس‌هاي جهاني نيز روندي صعودي در پيش بگيرند. اما اين در حالي بود كه شاخص بورس اس‌اندپي 500 تغييري نكرد.
اما بررسي بازار جهاني طلا نشان مي‌دهد كه رشد تقاضاي فيزيكي در چين و برگزاري انتخابات يونان مي‌توانند از عوامل تاثيرگذار بر افزايش قيمت طلا باشند. به اعتقاد كارشناسان اقتصادي، اجراي محرك پولي جديد از سوي بانك مركزي اروپا تقريبا قطعي به نظر مي‌رسد و تنها مساله اصلي مربوط به جزييات اين طرح است. نظرسنجي جديد بلومبرگ نيز نشان مي‌دهد كه اكثر كارشناسان اقتصادي بر اين باورند كه بانك مركزي اروپا به زودي اجراي محرك پولي 635 ميليارد دلاري را تصويب خواهد كرد. البته هنوز برخي كارشناسان اقتصادي معتقدند كه نمي‌توان تاثيرات محرك پولي اروپا بر قيمت طلا را پيش‌بيني كرد چرا كه يكي از مهم‌ترين عوامل موثر بر قيمت طلا در شرايط كنوني اقتصاد امريكا و شرايط آن است.

 

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون