• ۱۴۰۳ دوشنبه ۲۴ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3161 -
  • ۱۳۹۳ چهارشنبه ۱ بهمن

معاون اول رييس جمهوري در سفر به گيلان:

منابع آبي، يكي از محدوديت‌هاي كشور ما است

 

در حالي كه مقدمات استقبال از معاون اول رييس‌جمهوري چند روزي بود كه در گيلان آغاز شده بود، «اسحاق جهانگيري» حدود ساعت 8:20 بامداد ديروز  در فرودگاه سردار جنگل رشت و در حالي كه «محمدعلي نجفي» همپاي او بود، از هواپيما پياده شد تا سفر يك‌روزه‌اش را آغاز كند. در اين سفر، كه براساس اطلاع‌رساني استانداري گيلان براي افتتاح و بهره‌برداري از چند طرح عمراني و صنعتي صورت گرفت، «حميد چيت‌چيان» و «محمدرضا نعمت زاده» وزيران نيرو و صنعت، معدن و تجارت و «معصومه ابتكار» - رييس سازمان حفاظت محيط زيست – نيز وي را همراهي مي‌كردند. بهره‌برداري از سد «آيت‌الله بهجت» در روستاي «شهربيجار» - از توابع بخش «بلوكات» شهرستان رودبار- و كارخانه توليد‌ ام‌دي‌اف (MDF) فومنات و فاز دوم نيروگاه سيكل تركيبي «پره‌سر» رضوانشهر از جمله برنامه‌هاي سفر معاون اول رييس‌جمهوري به استان گيلان بود. جهانگيري، البته از تالاب انزلي و منطقه آزاد هم ديدن كرد و آخرين برنامه رسمي او نيزشركت در جلسه شوراي اداري استان گيلان بود. «اسحاق جهانگيري» در بدو ورود به فرودگاه سردارجنگل و در جمع خبرنگاران گفت: «يكي از اصلي‌ترين سياست‌هاي دولت، توسعه صادرات غيرنفتي است كه مناطق آزاد نقش موثري در اين زمينه دارند و استان گيلان، به دليل همجواري با كشورهاي مختلف، بايد نقشي كليدي در توسعه صادرات غيرنفتي داشته باشد. وي افزود: ما در سفرهايي كه به استان‌هاي مختلف مي‌رويم، نشستي را با مسوولان برگزار مي‌كنيم كه در اين نشست‌ها مسائل و مشكلات استان بررسي و در خصوص مشكلات – به طور جدي - تصميم‌گيري مي‌شود كه در استان گيلان نيز اين موضوع دنبال خواهد شد. معاون اول رييس‌جمهوري ادامه داد: يكي از برنامه‌هاي من در سفر به استان گيلان افتتاح سد «آيت‌الله بهجت» شهربيجار است كه اين سد 165 ميليون مترمكعب آب را ذخيره مي‌كند و تامين‌كننده آب 13 شهر استان گيلان است. جهانگيري ادامه داد: «همچنين در اين سفر يك كارخانه صنعتي را هم افتتاح خواهيم كرد و بازديدي نيز از منطقه آزاد انزلي خواهيم داشت كه يكي از اهداف مهمي كه براي منطقه آزاد پيش‌بيني شده، توسعه صادرات غيرنفتي است...»
معاون اول رييس‌جمهوري، كه پس از فرودگاه به روستاي «شهربيجار» رفت تا سد «آيت‌الله بهجت» را افتتاح كند، گفت: ايران با بهره‌گيري از توان مهندسان داخلي، در زمينه سدسازي به توانايي‌هاي بالايي رسيده است و در حال حاضر گروه‌هاي زبده و كارشناسان در حال مطالعه هستند تا مكان‌هاي مناسب براي احداث سد در ايران و گيلان را شناسايي كنند. وي تامين آب شرب را از مهم‌ترين دغدغه‌هاي دولت خواند و ادامه داد: در تلاش هستيم مشكلات اين بخش را برطرف و آب شرب سالم و بهداشتي را به مردم عرضه كنيم. وي گفت: موضوع آب و منابع آبي، يكي از محدوديت‌هاي كشور ما است و براي بهره‌گيري درست و اصولي از آب، بايد برنامه‌ريزي‌هاي دقيق و تدابير صحيح انجام شود. البته، هم اينك مسوولان كشور به اين باور رسيده‌اند كه دشواري‌هايي در ارتباط با موضوع آب داريم؛ بنابراين، بايد برنامه‌ريزي‌هايي انجام شود تا از منابع خودمان، به درستي استفاده كنيم.جهانگيري يكي از اهداف اقتصاد مقاومتي مورد تاكيد رهبر انقلاب و رويكرد رييس‌جمهوري را شركت دادن آحاد مردم در توليد ثروت و سرمايه‌گذاري عنوان و اضافه كرد: وظيفه ما است تا فضايي فراهم كنيم كه هركس هر تواني دارد، مورد استفاده قرار گيرد. وي در بخش ديگري از سخنانش؛ گيلان را يكي از مهم‌ترين استان‌هايي خواند كه در بخش كشاورزي كشور فعاليت دارد و گفت: محصولات راهبردي كشاورزي همچون برنج و چاي در اين استان توليد مي‌شود. وي همچنين به مزيت‌هاي طبيعي دشت‌هاي حاصلخيز گيلان هم اشاره و اظهار كرد: اين وضعيت، در ديگر استان‌ها وجود ندارد؛ به گونه‌اي كه دشت‌هاي حاصلخيز آنها به دليل كمبود منابع آبي، خشك شده و برخي دشت‌ها نيز به دليل برداشت زياد آب، نشست كرده‌اند. از مسوولان استان مي‌خواهيم كه در جهت زنده نگه داشتن كشاورزي گيلان تدابير درست و اصولي اتخاذ كنند تا مانند گذشته، گيلان سرآمد توليد محصولات كشاورزي باشد. سد آيت‌الله بهجت، از نوع سنگريزه‌اي با رويه بتني CFRD است كه با ارتفاع 5/90 متر (از پي)، طول تاج 437 و عرض تاج 11 متر، در دامنه‌هاي جنگلي قله «درفك» و در حاشيه جنوب شرقي روستاي «شهربيجار» ساخته شده است. بنا به گزارش‌هاي رسمي، حجم كل مخزن اين سد يكصد و پنج ميليون مترمكعب و حجم آب قابل تنظيم سالانه 165 ميليون مترمكعب است. ظرفيت نيروگاه در حال ساخت اين سد نيز 3/6 مگاوات ساعت اعلام شده است.
اين سد روي رودخانه «زيلكي» كه ازبلندي‌هاي «درفك» سرچشمه مي‌گيرد بنا شده وهدف ساخت آن « تامين آب آشاميدني» شهرهاي مركزي و شرق نزديگ گيلان (رشت، خشكبيجار، كوچصفهان، خمام، لشت نشا، سنگر، آستانه اشرفيه، كياشهر، لاهيجان، سياهكل، لنگرود، كومله، شلمان، بندرانزلي) و همچنين 220 روستا ساخته شده است. معاون اول رييس‌جمهوري، پس از افتتاح سد «آيت‌الله بهجت»، به غرب گيلان رفت تا يك واحد توليدي صنعتي را افتتاح كند. جهانگيري، در جريان افتتاح رسمي كارخانه توليد ‌ام.‌دي.‌اف فومنات، طي سخناني ابراز اميدواري كرد كه دولت وظايف خود را در بحث اشتغال و اقتصاد بدرستي انجام دهد و شرايط اقتصاد كشور را براي سرمايه‌گذاران قابل پيش بيني كند.
وي اظهارداشت: جوانان تحصيلكرده زيادي در كشور داريم كه همه اين تحصيلكرده‌ها هدف آنها اشتغال و كار است؛ اما متاسفانه فضاي اشتغال كاري در كشور فراهم نيست و مجموعه جوانان دهه 60 - كه اكنون بايد فرصت شغلي را در اختيار بگيرند -بيكارند. دولت هم توانايي اين را دارد كه در سال 800 تا يك ميليون شغل ايجاد كند. اما براي اينكه اقتصاد ما بزرگ و بسترهاي اشتغال بيشتر فراهم شود، نياز به حضور سرمايه‌گذاران داريم و براي ايجاد حركت‌هاي بزرگ‌تر بايد از بخش خصوصي كمك بگيريم؛ زيرا تا زماني كه بخش خصوصي حضور نداشته باشد، وضعيت خوبي نخواهيم داشت. وي با بيان اين نكته كه: استان گيلان قبل از انقلاب جزو چهار استان صنعتي ايران بوده است، اضافه كرد: متاسفانه در سال‌هاي بعد از انقلاب به دليل سختگيري‌ها، كمتر سرمايه‌گذاري در اين استان اقدام به سرمايه‌گذاري كرده و حتي سرمايه‌گذاران گيلاني در استان‌هاي غيرگيلاني اقدام به سرمايه‌گذاري كرده‌اند! اين نشانه آن است كه بايد برخي قوانين دست و پاگير در اين استان حذف شود. دكتر جهانگيري خاطرنشان كرد: گيلان از افتخارات ايران است و مفاخر و دانشمندان گيلاني در كشور نقش‌آفرين هستند. گيلان داراي نيروي تحصيلكرده است و براي اينكه به يك استان توليدي تبديل شود داراي ظرفيت بالايي است. كارخانه نئوپان فومنات با ظرفيت توليد سالانه 120 هزار مترمكعب ‌ام‌دي‌اف، با سرمايه‌گذاري 850 ميليارد ريال در زميني به مساحت 65 هزار و زيربناي 13 هزار مترمربع در روستاي «زيده» شهرستان فومن راه‌اندازي شده است. اين كارخانه براي 110 نفر اشتغال ايجاد مي‌كند.
وزارت نيرو در شرايط سختي قرار دارد
دكتر جهانگيري گفت: در دولت گذشته از شركت‌هاي توليدكننده برق و شركت‌هاي آب پول‌هايي گرفته مي‌شد تا براي پرداخت يارانه‌ نقدي به مردم هزينه شود؛ اما از سال گذشته و در دولت تدبير و اميد اين روند متوقف شد و تصميم گرفتيم از شركت‌هاي آب پولي نگيريم و از بخش برق نيز ميزان دريافت را كاهش داده‌ايم. معاون اول رييس‌جمهوري با اشاره به ضرورت افزايش ظرفيت توليد برق كشور تاكيد كرد: بايد سالانه ۵۰۰۰ مگاوات به ظرفيت توليد برق كشور اضافه كنيم و براي اين منظور لازم است كه همواره ايجاد ظرفيت ۱۵۰۰۰ مگاوات را در دست انجام داشته باشيم. وي به ويژگي‌هاي نيروگاه‌هاي سيكل تركيبي و توانمندي كشور براي ساخت اينگونه نيروگاه‌ها گفت: احداث اين نيروگاه‌ها از اولويت‌هاي وزارت نيرو است چرا كه هم ظرفيت توليد برق را افزايش مي‌دهد و هم از نظر زيست محيطي مطلوب‌تر است.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون