• ۱۴۰۳ جمعه ۷ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3704 -
  • ۱۳۹۵ سه شنبه ۷ دي

نامه مسعود كيميايي به دبير جشنواره فيلم فجر

«قاتل اهلي» فيلم من نيست، آن را نمايش ندهيد!

الهام نداف

 

اختلاف مسعود كيميايي با منصور لشگري قوچاني، تهيه‌كننده «قاتل اهلي» به جايي رسيده كه اين كارگردان در نامه‌اي رسمي به محمد حيدري، دبير سي و پنجمين جشنواره بين‌المللي فيلم فجر، خواستار جلوگيري از نمايش فيلم خود در اين جشنواره شده است. كيميايي كه تازه‌ترين فيلم خود را بعد از چهار سال كليد زده، حالا مي‌گويد «قاتل اهلي» فيلم او نيست چرا كه فيلمبرداري سكانس‌هايي از فيلم ناتمام باقي مانده است.
كيميايي در نامه خود به دبير جشنواره عنوان كرده: «تهيه‌كننده فيلم «قاتل اهلي» را بدون اطلاع من، مدير فيلمبرداري، برنامه‌ريز، دستيار اول كارگردان و بخشي از بازيگران تعطيل كرده است. يكي از احتياجات تاليف هنري، پول است. مگر آن كس كه پول مي‌دهد مي‌تواند تاليف اثري را تعطيل كند؟»
كارگردان «متروپل» در ادامه در پنج بند، اشاره مختصري به اختلاف خود با لشگري قوچاني كرده است:
«۱- فيلم «قاتل اهلي» نوشته و ساخته من تمام نشده است، فصل‌هايي از آن و كارهاي ديجيتالي آن مانده است.
۲- موسيقي اين فيلم با نظر و حضور در اجرا با بنده است.
۳- دفتر عكس‌نويسي (دكوپاژ) اين فيلم در خانه من است، چطور فيلم مونتاژ شده در حالي كه آقاي دهقان به كارهاي مونتاژ مي‌رسند؟ اما لازم به ذكر است هر مونتور ديگري بدون دفتر عكس نويسي نمي‌تواند داستان، ريتم و حجم مدت فيلمي را حدس بزند.
۴- دستمزد بعضي از عوامل مانده است.
5- پرده‌هاي تبليغاتي فيلم با نظرگاه اين بنده يك‌سو باشد. »
در پايان اين نامه، كيميايي نمايش اين فيلم را در جشنواره فجر منوط به ادامه فيلمبرداري، ساخت موسيقي و تدوين كامل دانسته و تاكيد كرده نمايش اين اثر مخدوش، زخمي و نيمه تمام حتي به صورت خصوصي از نظر مولف جرم است.
اين در حالي است كه منصور لشگري قوچاني، تهيه‌كننده «قاتل اهلي» چندي پيش از اختيارات خود به عنوان مالك اثر استفاده و فرم حضور در سي‌و پنجمين جشنواره فيلم فجر را پر كرده است. همچنين با شكايت كيميايي از لشگري قوچاني، قرار شد خانه سينما به عنوان حكم، به اين اختلاف ورود كند.
اما اختلاف كيميايي و لشگري قوچاني از كجا شروع شد؟ تازه‌ترين فيلم مسعود كيميايي يك بار در ميانه راه متوقف شد اما تهيه‌كننده دليل اين توقف را بازنويسي فيلمنامه عنوان كرد. در ادامه خبر از سرگيري ساخت فيلم با حضور بازيگراني چون پرويز پرستويي، لعيا زنگنه، امير جديدي و پگاه آهنگراني در رسانه‌ها منتشر شد. در ميان اين اسامي خبري از حضور پولاد كيميايي نبود و بر اساس گمانه زني رسانه‌ها، اين اتفاق براي پسر كيميايي خوشايند واقع نشد. اما بعد از گذشت مدت كوتاهي، پولاد كيميايي نيز در نقش يك خواننده به جمع بازيگران «قاتل اهلي» اضافه شد. او همزمان با انتشار نامه پدرش به دبير جشنواره فجر در رسانه‌ها، در گفت‌وگو با ايسنا، بخشي از اختلافات پدرش با تهيه‌كننده‌ را بازگو كرده است. البته اين نخستين اظهارات پولاد كيميايي درباره حواشي «قاتل اهلي» نيست و پيش از اين نيز بارها درباره اين اختلاف با رسانه‌ها حرف زده است: «نخستين حاشيه‌هاي فيلم «قاتل اهلي» از جايي شروع شد كه تهيه‌كننده پافشاري زيادي براي تغيير متن داشت به‌طوري كه در يك پروسه يك‌ساله مدام متن بازنويسي شد و اين نكته براي من جاي تاسف دارد كه فردي در مقام تهيه‌كننده، اينچنين به كارگرداني صاحب‌نام كه چهار رمان نوشته و شناخت‌نامه‌اش دو جلد است و در سينماي ايران تاثيرگذار بوده، فشار بياورد. »
به گفته اين بازيگر بعد از بازنويسي فيلمنامه، او به دليل حضور در «گشت ارشاد» از بازي در فيلم پدرش انصراف و امير جديدي، امير آقايي و بابك حميديان را به جاي خود پيشنهاد داد. در ادامه از سوي يكي از بازيگران مطرح فيلم (پرويز پرستويي) پيشنهاد حضور در يك نقش كوتاه فيلم «قاتل اهلي» را پذيرفت اما متهم شد كه دوست داشته نقش پر‌رنگ‌تري داشته باشد و اصرار كيميايي پدر براي فيلمبرداري چند سكانس
باقيمانده هم به همين دليل است.
پولاد كيميايي در پايان عنوان كرده به عنوان بازيگر در حدي نيست كه بخواهد يك خط به فيلمنامه مسعود كيميايي اضافه كند چون همه كساني كه با او كار كرده‌اند، مي‌دانند كار خودش را در سينما مي‌كند. اين بازيگر سينما همچنين ادعا كرده براي به ثمر رسيدن «قاتل اهلي» حاضر است نقشش در اين فيلم به‌طور كامل حذف شود.
با اين همه منصور لشگري قوچاني، تهيه‌كننده «قاتل اهلي» در مقابل اين حواشي ترجيح داد سكوت كند و حل اين مساله را به خانه سينما بسپارد. او به عنوان تهيه‌كننده «قاتل اهلي» به صورت قانوني اجازه عرضه فيلم را به جشنواره فيلم فجر دارد و در اغلب موارد نيز ابتدا مخاطبان را به تماشاي فيلم و بعد از آن قضاوت درباره حواشي آن دعوت كرده است.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون