• ۱۴۰۳ يکشنبه ۹ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3822 -
  • ۱۳۹۶ پنج شنبه ۱۱ خرداد

تعريف خاص ايران از خودروي لوكس

بر اساس مقررات واردات كالا به ايران، خودروهاي ۲۵۰۰ سي‌سي و بالاتر به عنوان يك كالاي لوكس طبقه‌بندي شده و واردات آنها از سال ۲۰۱۴ به اين سو ممنوع است اما برخي فعالان بازار براي تغيير اين معيار تلاش مي‌كنند. پايگاه خبري فوربس در گزارشي از تعريف كلمه لوكس نوشت: براي بسياري اين كلمه مترادف با لباس‌هاي طراحي شده توسط طراحان معروف، يك هتل 5 ستاره يا شايد يك رستوران شيك است. اما در ايران كلمه مي‌تواند مترادف با خودرويي با يك موتور 5/2 ليتري باشد. بر اساس مقررات واردات كالا به ايران، هر خودرويي با موتوري به اين بزرگي يا بزرگ‌تر از آن به عنوان يك كالاي لوكس طبقه‌بندي مي‌شود و واردات آنها از سال 2014 به اين سو ممنوع است. اين ممنوعيت در ابتدا براي جلوگيري از خروج ارز از كشور براي خريد كالاهاي غيرضروري و كاهش آلودگي هوا وضع شده بود، مشكلي كه كشور هنگام مواجهه با تحريم‌هاي غرب با آن مواجه بود. اما در حال حاضر بخش عمده‌اي از تحريم‌ها عليه ايران بر اساس برجام برداشته شده است. فرهاد احتشام‌زاده، رييس اتحاديه وارد‌كنندگان خودروي ايران اخيرا گفته است: «تعريف خودروهاي لوكس نابجا و غلط است... اما سياستگذاران همچنان بر نگاه خود اصرار دارند. هيچ كشور ديگري مشخصات فني را ملاك تعريف يك كالا به عنوان كالاي لوكس قرار نمي‌دهد. »
اتحاديه تحت مديريت احتشام زاده، در حال لابي با مقامات دولتي براي تغيير اين تعريف است. وي افزود: «ما پيشنهاداتي به دولت ارايه كرده‌ايم و دنبال يك پاسخ منطقي هستيم.»
مطمئنا اين ضابطه كه همچنان پابرجاست، توجيه منطقي چنداني ندارد. هرچند محدوده 5/2 ليتر شامل تعداد زيادي از انواع خودروهاي بزرگ و قدرتمند نيز مي‌شود، اما خودروهاي زيادي هم هستند كه شامل خودروهاي اسپورت با موتورهاي كوچك‌تر هستند كه از نظر مردم جزو خودروهاي لوكس تعريف مي‌شوند، اما به دليل اين ضابطه نابجا از ممنوعيت واردات خودرو مي‌گريزند. از اين رو، يك نمايندگي فروش خودروهاي پورشه در شمال غرب تهران وجود دارد كه توسط شركت معين موتورز اداره مي‌شود و از جمله خودروي مدل اس باكستر را براي فروش عرضه مي‌كند كه موتور آن اندكي كمتر از 5/2 ليتر مصرف دارد.
برخي خودروها با موتورهاي بزرگ‌تر نيز كه در مقاطعي توسط مقامات توقيف مي‌شدند، همچنان در ايران ديده مي‌شوند.
در حالي كه واردكنندگان تمايل دارند كه اين ممنوعيت واردات برداشته شود، اما صنعت خودروسازي داخلي در هر صورت با سرعت قابل توجهي در حال رشد است. سال گذشته 1/1 ميليون دستگاه خودرو در ايران توليد شد، در حالي كه اين رقم يك سال قبل از آن 885 هزار دستگاه بود. آمارهاي سال 2016، ايران را با فاصله‌اي زياد در رده بزرگ‌ترين توليد‌كننده خودروي خاورميانه و چهاردهمين توليد‌كننده بزرگ در جهان قرار داد. ايران بالاتر از كشورهايي نظير اندونزي، تركيه و ايتاليا جاي گرفته است. دو شركت بزرگ خودروساز داخلي، كه بخش عمده‌اي از بازار ايران را در اختيار دارند، ايران خودرو و سايپا هستند. شركت‌هاي بين‌المللي خودروسازي در سال‌هاي اخير به سرعت از گشايش بازار ايران نهايت استفاده را برده‌اند.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون