• ۱۴۰۳ يکشنبه ۹ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3822 -
  • ۱۳۹۶ پنج شنبه ۱۱ خرداد

آغاز توزيع گوشت گرم وارداتي

در حالي كه متوسط قيمت گوشت گوسفندي در تهران به حدود 44 هزار تومان در هر كيلو رسيده است، دولت توزيع گسترده گوشت وارداتي 31 هزار و 500 توماني را در دستور كار قرار داد.
آخرين اقدامات صورت گرفته براي كنترل قيمت گوشت در ماه مبارك رمضان بر توزيع گوشت وارداتي در فروشگاه‌هاي زنجيره‌اي و همچنين مبادي عرضه متمركز شده است. توزيع گوشت گرم و يخ زده وارداتي با هدف تنظيم بازار مدت‌هاست در دستور كار قرار دارد اما با اين حال به گفته رييس اتحاديه گوشت گوسفندي از روز گذشته توزيع گوشت گرم وارداتي در دستور كار قرار گرفت و پيش بيني مي‌شود با توزيع گوشت گرم وارداتي قيمت‌ها به زودي شكسته خواهد شد. وي تاكيد كرد دولت تنظيم اين بازار را در دستور قرار داده است.
 قيمت گوشت در آخرين ماه‌هاي سال گذشته رو به افزايش گذاشت و تدابيري جدي نظير توزيع گوشت 31 هزار و 500 توماني و همچنين تسهيل شرايط واردات و... در دستور كار قرار گرفت اما گره خوردن فصل‌هاي پرتقاضا با يكديگر و آغاز ماه مبارك رمضان در بهار خود در افزايش قيمت گوشت بي‌تاثير نبوده است. قيمت گوشت وارداتي يخ‌زده نيز در مراكز عرضه 22 هزار تومان اعلام شده است.
در حال حاضر متوسط قيمت هر كيلو گوشت گوسفندي در بازار برابر با 44 هزار تومان و قيمت هر كيلو گوشت گوساله در حدود 38 هزار تومان بوده است.
دي ماه سال گذشته، وقتي بازار گوشت با رشد قابل توجه قيمت‌ها روبه‌رو شد، برخي فعالان اين بازار خواستار اقدام دولت براي ممانعت از خروج قانوني و غيرقانوني دام زنده از ايران شدند اما تداوم اين وضعيت در بازار دلايل ديگري را نيز در اين حوزه مطرح كرد.
ورود سرمايه‌هاي سرگردان به بازار گوشت
برخي خبرها از ورود سرمايه‌هاي سرگردان به بازار گوشت خبر مي‌دهد. علي اصغر ملكي، رييس اتحاديه عرضه‌كنندگان گوشت گوسفندي در گفت‌وگو با خبرآنلاين با تاكيد بر اين خبر گفت: سرمايه‌هاي سرگرداني وارد اين حوزه شده است و سبب شده بازار با چالشي بيش از ميزان طبيعي خود روبه‌رو شود.
وي هر چند توضيحاتي دقيق‌تر در اين حوزه نداد اما برخي از فعالان بازار در اين زمينه اعلام كردند كه كاهش سودهاي نامتعارف در برخي بازارها، سبب شد برخي سودجويان ورود به بازار اقلام مصرفي و استراتژيك مردم را در دستور كار قرار دهند. به اين ترتيب بازار گوشت يكي از بازارهايي بود كه با ورود سرمايه‌هاي سرگردان موقعيتي تازه را پشت سر گذاشت.
از سوي ديگر بارش‌هاي مناسبي كه در سال گذشته رخ داد نيز در عدم تناسب عرضه با تقاضا بي‌تاثير نبود. بارش‌هاي مناسب، بهبود وضعيت مراتع را در پي داشت و همين امر سبب شد بسياري از دامداران تاخير در عرضه دام به بازار به منظور افزايش وزن‌گيري را در دستور كار قرار دهند.
با آغاز توزيع گوشت گرم وارداتي از روز گذشته به نظر مي‌رسد قيمت گوشت در سراشيبي قيمت قرار گرفته و موقعيت در اين حوزه تغيير كند.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون