• ۱۴۰۳ جمعه ۱۴ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3173 -
  • ۱۳۹۳ چهارشنبه ۱۵ بهمن

راهبرد 100 ساله چين براي فريب غرب


 با استناد به كتاب جديد مايكل پيلزبري، كارشناس با سابقه پنتاگون در خصوص چين، اين كشور يك برنامه مخفي صدساله را با هدف مدرن ساختن خود شروع كرده كه دولت‌هاي امريكا را يكي پس از ديگري فريفت تا نادانسته راهبرد پكن را تقويت كنند؛ راهبردي كه در مسير جايگزين كردن نظام سياسي و اقتصادي كمونيستي خود به جاي نظم جهاني تحت رهبري امريكا بود.
مايكل پيلزبري، تحليلگر مسلط به زبان ماندارين كه از زمان دولت نيكلسون در تمامي دولت‌هاي ايالات متحده در اداره اطلاعات و سياست چين مشغول به كار بوده در مصاحبه‌اي درباره كتابش «ماراتن صدساله» مي‌گويد بيش از چهار دهه رهبران چين، رييس‌جمهور، كابينه وزرا و ديگر تحليلگران دولت و سياستگذاران را به ارزيابي اشتباه از چين به عنوان قدرتي كه سزاوار حمايت امريكاست، سوق دادند. براساس اين راهبرد مخفي، در نهايت حزب كمونيست به تدريج و سيال رشد مي‌كند و در نهايت بر امريكا برتري مي‌يابد.  
برنامه فريب استراتژيك راهبردي چين از زمان مائو تسه تونگ در 1955 راه‌اندازي شد و اين باور را ايجاد كرد كه چين كشوري فقير است و عقب نگه داشته شده كه چشم به آينده دارد و از اين رو امريكا بايد به اين كشور كمك كند تا از اين وضعيت عبور كرده و همچنين اطمينان يابد كه چين كشوري دوست باقي مي‌ماند، كه اين باور كاملا اشتباه است.  پيلزبري كه اكنون مدير مركز راهبرد چين در موسسه هودسون است، مي‌گويد جزييات اين كتاب شامل جمله دستورات سابق و محرمانه رييس‌جمهور، شهادت‌هاي برخي فراريان گمنام چيني و جزيياتي تكان‌دهنده درباره نوشته‌هاي نظاميان قدرتمند چيني و همچنين جنگ‌طلبان سياسي اين كشور بوده كه براي نشر از طرف اف‌بي‌آي، سيا و وزارت دفاع امريكا مجوز گرفت.
در اين كتاب همچنين براي نخستين بار فاش شده كه سياست‌هاي درهاي باز با چين در سال‌هاي 1969 و 1970، از عمده‌ترين قمارهاي راهبردي امريكا محسوب مي‌شده كه در آن ژنرال‌هاي چيني از نگراني‌ها در غلبه كردن شوروي بر چين، به نفع خود استفاده ابزاري كردند.
بخش‌هايي از جزييات حساس اين كتاب را دولت امريكا حذف كرده اما كل آن، افشاي قانوني اين راهبرد مخفي چين همراه با اطلاعات داخلي دولت امريكا در مدت بيش از يك دهه است.
آقاي پيلزبري همچنين نشان مي‌دهد كه چگونه دولت چين با لابي‌هاي موثر اقتصادي‌اش در طول سال‌هاي 2000 -1995 سعي كرد به كنگره امريكا كه به دليل كشتار خونين معترضان ميدان تيان آن من پكن فشار بياورد كه اين كشور را در فعاليت‌هاي اقتصادي تحريم نكنند.
پيلزبري مشاور سياست دفاعي و مدير بخش استراتژي چين در انديشكده هادسون در اين كتاب تبيين مي‌كند كه استراتژي چين تسلط اقتصادي بر جهان است، اما وجهه نظامي چين را نبايد ناديده گرفت. چين درصدد است با تركيبي از قدرت اقتصادي، سياسي و نظامي به عنوان يك قدرت «هژمون» در عرصه سياست بين‌المللي و نظام جهاني جديد خود را تثبيت كند و نظام سياسي ضددموكراتيك و شيوه‌هاي اقتصادي چپاولگرخويش را در سراسر جهان صادر مي‌كنند.
البته «ماراتن صدساله» جزييات جديدي از همكاري CIA با حكومت چين در برنامه اقدام پنهاني در افغانستان و آنگولا و همچنين هزينه نزديك به يك ميليارد دلاري نقل و انتقال و فروش سلاح در طول 1980را نشان مي‌دهد.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون