• ۱۴۰۳ دوشنبه ۱۰ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3838 -
  • ۱۳۹۶ شنبه ۳ تير

نبايد از شكست در بازي تداركاتي بترسيم

نياز ايران، افزايش مالكيت توپ است

جلال طالبي سرمربي سابق تيم‌ملي فوتبال

فكر مي‌كنم در درجه اول به اين خاطر بعد از گذشت ۱۸ سال كماكان مردم از پيروزي تيم ملي ايران مقابل امريكا در جام جهاني ۱۹۹۸ ياد مي‌كنند كه ما مقابل كشوري به پيروزي رسيديم كه از نظر سياسي مشكلات زيادي داشتيم و همان طور كه مي‌دانيد اكنون هم تنش‌هايي ميان دو كشور وجود دارد. حساسيت‌ها ميان دو تيم بسيار بالا بود. همه فكر مي‌كردند بازيكنان دو تيم رفتار خصمانه‌اي را از خود نشان دهند. اوضاع و جو آن دوران اهميت اين بازي را بالا برد و به همين دليل هم در ياد مردم مانده بود. اگر باز هم در جام جهاني پيش رو به پيروزي برسيم، بازي ايران و امريكا در خاطر مردم مي‌ماند.
به دليل حساسيت‌ها، اين ديدار را بازي قرن ناميدند و اين بازي، مادر بازي‌ها بود. عكاسان و خبرنگاران بسياري در ورزشگاه حضور داشتند و بعد از بازي فينال ميان فرانسه و برزيل، ديدار ايران و امريكا به دومين ديدار پرتماشاگري تبديل شد كه از طرف بيننده‌ها مشاهده شده بود. اين بازي باعث غرور ملي و شادي ملت شد. فكر مي‌كنم هر چند سال هم بگذرد، با فرا رسيدن سالگرد بازي، همه به آن مي‌پردازند.
اكنون تيم ملي ما خوشبختانه با اقتدار راهي جام جهاني روسيه شد و اكنون بازيكناني دارد كه از نظر فني كمترين تفاوت را با هم دارند. اختلاف كم بازيكنان، بزرگ‌ترين حسن تيم ما است. ما تعداد زيادي بازيكن جوان، خوش‌آتيه و خوش‌فكر داريم كه به تيم‌مان كمك مي‌كنند. از ابتدا هم مشخص بود كه از اين گروه به جام جهاني مي‌رويم اما كسب صعود به جام جهاني آن هم در شرايطي كه گلي را دريافت نكرديم و هنوز دو بازي ديگر باقي مانده، تا حدودي دور از انتظار بود. كادرفني تيم ملي در اين موفقيت نقش بسيار موثري داشتند.
چيزي كه ما تا جام جهاني به آن نياز داريم اين است كه از نظر مالكيت توپ به وضعيت مناسبي برسيم چرا كه در اين صورت انرژي و نيروي بيشتري از تيم‌مان تلف مي‌شود. همچنين همانند گذشته نيازمند طرح و استراتژي خوب از سوي كي‌روش براي پوشاندن فضاهاي درون زمين هستيم.
او درباره هدف و توقع تيم ملي و مردم براي نخستين‌بار تاكيد كرد: هيچ چيزي غير ممكن نيست و صعود به دور دوم جام جهاني بستگي به هم‌گروه‌هاي ايران هم دارد. همان طور كه پيش از اين كره‌جنوبي و ژاپن توانستند به دور دوم صعود كنند، ما هم مي‌توانيم. اين موضوع مي‌تواند در حد توان ما باشد اما نبايد شانس و رقباي تيم ملي را هم ناديده بگيريم. صعود به دور بعد كار راحتي نيست اما مي‌توانيم اين كار را انجام دهيم.
بازي در كشورهاي خارجي يك اتفاق جديد براي بازيكنان جوان است. آنها ماجراجو و جوياي حادثه‌هاي جديد هستند و ممكن است نقل و انتقالات به بهبود كيفيت بازيكنان هم كمك كند. اصولا جوانان مايل به كسب تجربه هستند اما در سال‌هاي اخير بازيكنان ما به تيم‌هايي رفتند كه جزو تيم‌هاي درجه يك و دوم اروپايي نبودند و شايد آنها را درجه سه بدانيم. اين تيم‌ها شايد از نظر فني و مالي در وضعيتي بهتري نسبت به تيم‌هاي داخل ايران نباشند اما بازي در خارج از كشور معمولا به فوتباليست‌هاي ما از نظر فكري كمك مي‌كند. از نظر كي‌روش تيم‌هاي اروپايي نظم و انضباط بهتري دارند و بازيكنان در چنين شرايط بهتر كار مي‌كنند. جوان‌هاي خوبي درتيم ملي و در باشگاه‌ها پرورش يافته‌اند كه مي‌توانند در تيم‌هاي بزرگ‌تر هم بازي كنند اما اين موضوع بستگي به تلاش و هدف خودشان دارد.
هر چقدر بازي تداركاتي برگزار كنيم، اتفاق خوبي است. بازي با ميزبان جام‌جهاني و استراليا مي‌تواند براي تيم ملي مثمرثمر باشد. ما بايد بعد از قرعه‌كشي جام‌جهاني، متناسب با رقباي خودمان، بازي‌هاي تداركاتي خوبي را هماهنگ كنيم. نبايد ترس از باخت در بازي‌هاي تداركاتي داشته باشيم. بايد با تيم‌هاي بزرگ بازي كنيم. براي بازي خوب بايد هزينه كنيم.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون